Hej

Behöver lite synpunkter och råd.

Fick precis hem en ny 300l rostfri hydrofor.
Enligt mig sitter stosarna för vattenståndsröret för högt, enligt tillverkaren sitter dom rätt.
Högra bilden är som den ser ut i praktiken. Den nedre stosen sitter ganska precis på mitten, med koppling och rör på plats blir den ännu högre.
Av "alla" bilder jag kan hitta på google sitter stosarna på ca 1/3 från botten och den andra ca 1/3 från toppen, enligt tillverkaren är "alla" dessa fel, deras sitter rätt.

Min motivering är att jag vill kunna se vattennivå även vid tillslag (helt justerbar elektronisk tryckströmbrytare) och om jag då måste justera så att pumpen startar innan vattennivån har försvunnit ur röret kommer det vara ca 100l helt outnyttjad vattenvolym.
Tillverkaren håller inte med och hävdar med en dåres envishet att jag bara ska använda vattenståndsröret för att se att det är luft i hydroforen.

Spontant känns det som att det är tillslagsnivå som är det mest intressanta för att minimera antalet start och stopp oavsett hysteres/tryck.

Antingen köper jag ett 700mm vattenståndsställ och svetsar om stosen, eller så räknar jag ut tillslagstryck och går vidare med livet....
Alternativt skickar tillbaka och köper från någon annan.

Jag skriver inte ut företag då tillverkaren ändå hanterar detta på ett professionellt sätt och faktiskt erbjuder ett återköp trots att vi är långt ifrån överens, oklart om dom står för frakten dock.

Mvh Henrik

En stående 300l hydrofortank i rostfritt stål med två kopplingsstosar placerade mitt på tankens höjd. Rostfri hydrofor med vattenståndsrörets stosar placerade mitt på och högre upp på tanken.

Hydroforer har man ju normalt sett inget förtryck i. Då blir den där placeringen rimmlig.

R
Bild på normal installation , tom tank start pump ,blir en luftkudde i den som arbetar , är man inte nöjd kan man fylla lite luft när den är i startläge på pumpen ,då tömmer den lite längre ner än vattenståndsröret

• Två bilder av en värmepumpstank med annoteringar om installationspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om jag är lite för petig, men helt tom på vatten och trycklös kommer luftbubblan vid 6bar vara ca 50l, dvs 250l vatten. Med tillslagstryck på 4 bar kommer luftbubblan vara 75l (225l vatten)
Då är den aktiva volymen bara 25l vilket gör att pumpen kommer starta ganska ofta.
Om man istället har tillslag 4bar vid 100l vatten, då kommer 6bar innebära 166l vatten, dvs 66l aktiv volym vilket mer än halverar start och stopp på pumpen.
Om man har hysteres på 1bar blir ju skillnad mellan till och frånslag bara 10l i första beräkningen vilket blir väldigt många start och stopp.

R
Då får du skaffa en tryckströmbrytare med inställning av till och från inställning , lämpligt då en CEWE TBE 3
som har det , tillslag min 2 bar och max från 6 bar , men vid lågt tillslag blir det dåligt med tryck och vatten
i kranarna , sen det med volymen , bara ett större kärl eller två parralella klarar det som du vill ha

Gimp Gimp skrev:
Vet inte om jag är lite för petig, men helt tom på vatten och trycklös kommer luftbubblan vid 6bar vara ca 50l, dvs 250l vatten. Med tillslagstryck på 4 bar kommer luftbubblan vara 75l (225l vatten)
Då är den aktiva volymen bara 25l vilket gör att pumpen kommer starta ganska ofta.
Om man istället har tillslag 4bar vid 100l vatten, då kommer 6bar innebära 166l vatten, dvs 66l aktiv volym vilket mer än halverar start och stopp på pumpen.
Om man har hysteres på 1bar blir ju skillnad mellan till och frånslag bara 10l i första beräkningen vilket blir väldigt många start och stopp.
Detta har ju inte direkt med placeringen av vattenståndstället att göra. Där det sitter på din tank kommer du kunna se nivån vid stopp för alla rimliga kombinationer. Räcker ha koll på en av punkterna den andra är ju given och när den glidit upp är det dags att fylla på luft eller göra en tomstart om det är så man kör.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Då får du skaffa en tryckströmbrytare med inställning av till och från inställning , lämpligt då en CEWE TBE 3
som har det , tillslag min 2 bar och max från 6 bar , men vid lågt tillslag blir det dåligt med tryck och vatten
i kranarna , sen det med volymen , bara ett större kärl eller två parralella klarar det som du vill ha
Jag har redan elektronisk tryckströmbrytare så det är inga problem att ställa på/av helt fritt.
Mellan 2-6 bar är inte så roligt som sagt.
Alternativet är ju att kolla nivån när den bryter så kan man enkelt räkna ut nivån för tillslag vid ex 4bar även om man inte ser nivån i röret.
Då får jag ju ut 66l utan problem mellan till och frånslag vilket är ganska okej, det går ju till och med att sänka nivån ännu mer och få några liter till.

Men jag har hakat upp mig en del på det faktum att jag inte hittar någon bild på google där dom sitter så högt, och att hela målet med en hydrofor är att skapa en buffert som är så stor som möjligt. Men det verkar inte tillverkaren vilja förstå.
Hade anslutningarna för in och ut varit ännu längre ner hade man kunnat ha ännu större differens, men då finns ju risken att skräp från botten börjar leta sig ut i huset.

GK100 GK100 skrev:
Detta har ju inte direkt med placeringen av vattenståndstället att göra. Där det sitter på din tank kommer du kunna se nivån vid stopp för alla rimliga kombinationer. Räcker ha koll på en av punkterna den andra är ju given och när den glidit upp är det dags att fylla på luft eller göra en tomstart om det är så man kör.
Helt rätt, man kan titta på frånslagsnivå, men poängen jag vill få fram är ju att det verkar dumt att flytta upp röret.

Jag har ett gäng gånger justerat in nya tryckbrytare på hydroforer där manometern är helt slut eller väldigt dålig, självklart borde man göra rätt och byta manometer när man ändå har tömt ut allt vatten för att byta tryckbrytaren, men det är inte heller poängen.
Om röret sitter där dom flesta har eller borde ha den aktiva arbetscykeln är det lätt att se när det är dags att se till att pumpen slår igång, om röret sitter så här högt får man hoppas att skalan på tryckbrytaren är någorlunda rätt och att man orkar räkna ut var vattennivån borde befinna sig vid tillslag.

Om det vore så att merparten kör utan att fylla i luft med kompressor kan jag delvis förstå beslutet, med högt tryck får man samma problem fast åt andra hållet, med 6bar kommer frånslagsnivån vara över röret och man ser bara tillslagsnivå.
Men, jag ställer mig starkt tveksam till att merparten faktiskt inte fyller luft med en kompressor, av 10st som jag känner är det bara 1st som kör utan, och det är för att pump och hydrofor står ca 100m ut på en åker, men han har å andra sidan en 1kubikare.

Känns som en tankevurpa här nånstans och jag tror inte man kan få allt. Ska pumpen gå så lite som möjligt och du vill använda så mycket vatten som möjligt i hydroforen så krävs det ju nästan en aktiv "blåsa" för att trycka ut vattnet och särskilt om du vill ha någotsånär jämt tryck på vattnet.
Det är ju ändå pumpen som håller flödet och således trycket uppe på vattnet och ska man lägga hysteresen väldigt högt för att minska start och stopp. Ja då tror jag man måste ha nåt som hjälper till mer än bara luften i hydroforen?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Känns som en tankevurpa här nånstans och jag tror inte man kan få allt. Ska pumpen gå så lite som möjligt och du vill använda så mycket vatten som möjligt i hydroforen så krävs det ju nästan en aktiv "blåsa" för att trycka ut vattnet och särskilt om du vill ha någotsånär jämt tryck på vattnet.
Det är ju ändå pumpen som håller flödet och således trycket uppe på vattnet och ska man lägga hysteresen väldigt högt för att minska start och stopp. Ja då tror jag man måste ha nåt som hjälper till mer än bara luften i hydroforen?
Njae, ingen tankevurpa, egentligen bara fysik.
Med liten luftmängd blir den aktiva vattemängden inte större än så, med mer luft i blir den större, största aktiva mängden blir ju med tillslagsnivå precis över utloppet, men då finns det en stor risk att man tar ut mer än vad pumpen klarar så slipper all luft ut och man får fylla på igen.
Hydropress är ju helt klart bättre, men jag vågade inte då det kan bli så att jag behöver syresätta vattnet och då blir det struligt med avluftningen. Grannen fick sin utbytt för något år sedan efter problem med smaken på vattnet, tyvärr ganska subjektivt och det blev ganska struligt med reklamation. Firman som installerade tyckte också att det luktade men vart går gränsen för hur mycket det får lukta?

Jag menade inte tankevurpa så men det låter som du strävar efter nåt som kanske inte går? Jag har svårt att tro att den luftkudde som är i tanken ska klara att trycka ut så mycket vatten du vill utan att pumpen startar. Det är ju inte enbart luftkudden som ger tryck på vattnet utan det är ju bara ett mottryck som pumpen arbetar mot och i slutändan är det liksom pumpen som ger trycket ändå. Nu låter det mer som att du vill att tankens luftkudde ska trycka ut ganska mycket vatten innan pumpen startar och fyller tanken igen men jag kan liksom inte förstå hur det ska fungera i praktiken.
Nu är jag ingen expert utan bara en glad amatör men jag tycker det låter tokigt som sagt.

TS verkar ju ha bra koll på hur tryck och volym funkar i hydroforer så inget problem där. Sen kanske det satt sig i bakhuvudet en bild av vad man tänkt sig men inte fått. Knappast något att vara vrång över och som sagt med rimliga start-stopptryck bör nivåerna täckas in av röret. Gränser med så stor diff som 2-6 bar verkar mycket men vill man så varför inte.

Kanske vore bra för TS att utnyttja muffarna för att sätta en avluftare vid önskad nivå och en liten ejektor för luftinblandning in mot tanken. Så sköter det sig helt själv utan tömningar, kompressorer och kalkyler.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag menade inte tankevurpa så men det låter som du strävar efter nåt som kanske inte går? Jag har svårt att tro att den luftkudde som är i tanken ska klara att trycka ut så mycket vatten du vill utan att pumpen startar. Det är ju inte enbart luftkudden som ger tryck på vattnet utan det är ju bara ett mottryck som pumpen arbetar mot och i slutändan är det liksom pumpen som ger trycket ändå. Nu låter det mer som att du vill att tankens luftkudde ska trycka ut ganska mycket vatten innan pumpen startar och fyller tanken igen men jag kan liksom inte förstå hur det ska fungera i praktiken.
Nu är jag ingen expert utan bara en glad amatör men jag tycker det låter tokigt som sagt.
Ganska enkel beräkning enligt delar av allmänna gaslagen en viss volym luft blir en annan volym under tryck, halverad volym blir dubblat tryck. temperaturökning och luftsammansättning behöver man inte bry sig om denna beräkning .
Det blir en väsentlig skillnad med eller utan "förtryck" i aktiv volym.
En hydropress använder precis samma princip, men har också ett gummimembran som man blåser upp där elasticiteten i gummit också hjälper till att skapa en större aktiv volym.

GK100 GK100 skrev:
TS verkar ju ha bra koll på hur tryck och volym funkar i hydroforer så inget problem där. Sen kanske det satt sig i bakhuvudet en bild av vad man tänkt sig men inte fått. Knappast något att vara vrång över och som sagt med rimliga start-stopptryck bör nivåerna täckas in av röret. Gränser med så stor diff som 2-6 bar verkar mycket men vill man så varför inte.

Kanske vore bra för TS att utnyttja muffarna för att sätta en avluftare vid önskad nivå och en liten ejektor för luftinblandning in mot tanken. Så sköter det sig helt själv utan tömningar, kompressorer och kalkyler.
Hade också den tanken ett tag, man får dock sätta en strypning på avlutningen så att inte trycket sjunker för snabbt så att för mycket luft släpps ut innan pumpen hinner öka nivån så att avluftaren stänger, det kan också bli tokigt om man momentant tar ut mer än vad pumpen ger, då kommer trycket sjunka för mycket. Å andra sidan kommer ejektorn till slut fylla på så att det löser sig självt.

Grundproblemet är att jag har köpt för stor pump, vattennivån i borrhålet låg flera dagar på ca 45m men nu ligger den envist på ca 7meter, även efter att pumpat ut ca 1kbm/h i två dygn ligger den fortfarande kvar på 7m.
Det kanske lutar åt att sätta en frekvensstyrning med tryckmätning, jag har för mig att jag har sett att det finns ganska smarta varianter med olika randvillkor beroende på hur snabbt trycket sjunker och andra smarta funktioner som underströmsskydd för torrkörning.

I diskussionen med tillverkaren hänvisade dom mycket till hur Gävle Galvan tillverkar sina hydroforer och dom minsann såg likadana ut men vi kunde inte hitta några bilder eller ritningar. Efter kontakt med Gävle Galvan (som nu heter Gävle tryckkärl) har jag fått ritningar som stödjer min teori med 1/3 del från botten och 1/3 del från toppen.
Jag skulle dock vilja gå lite längre ner ändå och då blir det till att svetsa om själv i alla fall.

Så jag velar fortfarande om jag ska skicka tillbaka eller inte, svetsa om eller skita i det helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.