Hej

Standard klämringskopplingar , 15 mm kopparrör märkt med ”hårt” från Bauhaus åtdragna med 2 skiftnycklar.

Röret kollapsar?!

Vad är fel?
15 mm kopparrör märkt med "hårt" som kollapsat efter åtdragning med klämringskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollapsat 15 mm kopparrör i en klämringskoppling på ett träbord, åtdraget med skiftnycklar.
Skapa konto

Redigerat:
Så där har det sett ut för mig ibland när jag glömt stödhylsor. Men om det är ett "hårt" kopparrör så ska väl det inte behövas stödhylsor enligt boken?

Hej

Helt enig, jag har aldrig sett detta fenomen med hårda rör.

K

Hur hårt har du dragit kopplingen?

Med "handkraft", inte speciellt hårt egentligen om man jämför med hur det brukar "kännas".

Röret måste vara felmärkt dvs det är ett "halvhårt" och inte hårt. Lite osäker men jag tror EN1057 som det är stansat i röret betyder "halvhårt" det står dock hårt på Bauhaus etikett.

K

Tack för infon. Jag reklamerar röret i em, det är 30+ kopplingar så det känns bättre med ”rätt” hårdhet och slippa stödhylsorna

K

Krilleman
Det verkar inte som att det finns mjuka vanliga kopparrör på Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=kopparrör&p=3

Jag har aldrig fått klämringen på en Vatettekoppling att sticka ut sådär långt. Inte ens på Prisol som ibland har dragits i nödfall utan stödhylsa.

Det ser alltså väldigt överdraget ut.

Ett annat fel som syns på bilderna är att rörsnutten mellan kopplingarna är för kort. Röret blir försvagat när det inte får stöd från en längre bit. Ska man bara ha korta bitar mellan kopplingar måste man ha stödhylsor.

Monteringsanvisningen ska alltid följas!
Vatette klämringskopplingar, observera antalet varv som man ska dra. Du har överskridit detta med råge:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

En bättre lösning är då Vatettes dubbelmuttrar som sammanfogar två ändar utan att man måste ha en rörsnutt mellan.
12 & 15 är förkromade, 22 är gul.
https://www.rskdatabasen.se/kategori/kopparror/klamringskopplingar/raka/vatette-1946087-1

• Gilla
MarcusE1993 och 2 till
  • Laddar…
Hej

Klart att det är överdraget, klämringen bottnade mot vinkeln innan det blev motstånd.
Handkraft med 2 mindre skiftnycklar, som jag har gjort under alla år.

Bifogar bild på hur det brukar se ut och en på kvällen hemmagjorda öl :-).

Misstänker att Bauhaus fått en felaktig leverans( halvhårda istf hårda).

Röret reklamerat inkl en bit krossat rör med klämring. Blir en tur till Hornbach imorgon.

K
Kopparledning med delvis isatt klämring och synliga verktygsmärken.
Skapa konto

Person som håller ett glas med orange vätska, troligen hemmagjord öl, i köket.
Skapa konto

Enligt anvisning ska man dra 1 eller 1,25 varv med nyckel. Oavsett vilken typ rör du har fått kan jag inte se hur det kan bli så om du har följt anvisningen.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Men du ska ju inte dra kopplingen med två små skiftnycklar innan antalet varv enligt tabellen appliceras.

Du ska ju dra muttern i botten för hand (utan verktyg) sen ytterligare X antal varv enligt tabell.

Dom bilderna du visar i ditt första inlägg är dragna flera varv för mycket. :thinking:

Följer man avisningen så går det inte att dra för många varv oavsett hårdhet på röret.

Tabell över nyckelvidd för muttrar och antal varv efter handdragning för olika rörtyper.

• Gilla
  • Älska
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
hej

Jag vet men instruktionen säger också att man skall ha stödhylsa till mjuka och halvhårda rör.

Som jag ser det var det tur att jag litade mer på erfarenheten och drog tills det blev normalt motstånd och insåg att det var fel när den bottnade

Över tiden kunde det ha börjat läcka på grund av små rörelser i kopplingen.

K

En klämringskoppling ska inte dras till ett visst moment som bult på en fälg, de ska dra enligt anvisning.
Din metod med att dra till det känns rätt visade nog att du saknade stödhylsor, men had du haft rätt rör eller stödhylsor hade det möjligen blivit fel åtdragning istället, även om det hade känts rätt.

och det hade jag varit helg nöjd med!

Staffans2000
K Krypstocken skrev:
Som jag ser det var det tur att jag litade mer på erfarenheten och drog tills det blev normalt motstånd och insåg att det var fel när den bottnade
Nja.
Hade du haft lite erfarenhet, hade du dragit lagom mycket, och inte fått någon läcka, varken du haft stödhylsa eller inte.

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.