Krilleman
Argumentet att du av misstag fått halvhårda rör köper jag inte heller.

Att man ska ha stödhylsa i förkromade halvhårda rör har tillkommit på senare år. För 10 år sen fanns inte den regeln. Så mängder med badrum har fortfarande sina kopplingar på halvhårda rör utan stödhylsa!

Bowser
Som många andra säkert gjort har jag kollat igenom Gelias VVS skola innan jag skulle börja koppla vatten, vill minnas att det sades rätt lite om åtdragningsmoment i deras videor. Där var det nog mera av typen "dra åt tills det blir motstånd".

Krilleman
Men vad är det som säger att Gelia är någon generell norm inom VVS? :thinking:
Bara för man sett eller läst något behöver det ju inte vara på det sättet.

Man måste alltid läsa monteringsanvisningen för respektive produkt, annars gör man fel. Läs på innan! Och finns det ingen monteringsanvisning så bör man ta sig en funderare på om man ska använda det materialet.

Monteringsanvisningarnas fördelar har jag tjatat om på forumet länge. Det minimerar risken att göra fel som hemmabyggare. (y)

Redigerat:
  • Gilla
torbeno och 3 till
  • Laddar…
Bowser
Krilleman Krilleman skrev:
Men vad är det som säger att Gelia är någon generell norm inom VVS? :thinking:
Bara för man sett eller läst något behöver det ju inte vara på det sättet.

Man måste alltid läsa monteringsanvisningen för respektive produkt, annars gör man fel. Läs på innan! Och finns det ingen monteringsanvisning så bör man ta sig en funderare på om man ska använda det materialet!

Monteringsanvisningarnas fördelar har jag tjatat om på forumet länge. Det minimerar risken att göra fel som hemmabyggare. (y)
Ja absolut.. det jag ville säga var att man som amatör som gör kanske en eller två klämringskopplingar säg vart tredje år, kanske inte reflekterar över att det är olika anvisningar för olika fabrikat.
För mig ser ju en vattete koppling likadan ut som en biltema koppling:).
Man gör som man "lärde" sig första gången och håller det sättet kvar att arbeta livet ut.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
jag har ”lite erfarenhe

K Krypstocken skrev:
och det hade jag varit helg nöjd med!
Du hade blivit nöjd med att det blivit fel åtdraget? Är det inte bättre att göra det rätt och vara nöjd med det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.