Spricka i golvbrunn - limma?

230 läst  1 svar

1. J
    Medlem Nivå 2
    Jag har en golvbrunn i badrummet där tidigare ägare använt våld och verktyg för att få upp vattenlåset ur golvbrunnen. Resultatet var ett skadat vattenlås med saknad o-ring etc, men även några millimeter av plasten runtom vattenlåset, dvs en del av själva golvbrunnen är borta och skapar en liten öppning ned i utloppet.
    Jag har lyckats skaffa ett nytt vattenlås, så nu är frågan hur jag tätar hålet vid sidan.
    Jag ser två problem. 1. Plasten är fet polypropen i både brunn och vattenlås, så typ inget lim eller massa fäster(?)
    2. Om jag får något lim eller fogmassa att fästa så kommer det att limma fast vattenlåset i golvbrunnen. Detta kanske jag får leva med, alt. så går det att pensla diskmedelsvatten, matolja eller liknande på den del (vattenlåset) som jag inte vill att fogen ska fästa i, utan endast täta mot.

Någon som vet om ett lim som kan fungera, eller har någon annan idé om hur man kan lösa detta?
    Vill ju helst slippa bila upp och byta brunnen och därmed hela badrummet...

Redigerat
  2. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 10
    PL400 eller smältlim, men kan vara lite opraktiskt.

Förbehandla ytan med cyanoakrylatlim och tillhärande primerför fet plast (inte accelerator, fast det kanske också kan behövas) och lägg sedan på "plasticpadding" på den ytan för att gjuta en ny kant och spår för gummitätning.

Kanske kan ha på lite vax eller rent av ett lager Rustas maskeringstape. De har riktigt "bra" klister som inte fastnar. Lossnar innan man målat färdigt ibland. :oops:
    Det behöver ju inte bli supertätt men springor är ju inte bra. Kan du dessutom få gummitätningen på plats blir det väl bra.

Jag sågade upp en 70-talsbrunn som inte gick att ränsa ordentlgt, och limmade ihop den igen med småltlim. Håller ännu.

.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: