J
Ställde frågan i en annan tråd under badrum men tror jag får bättre svar här.

Ska renovera badrummet men har inte hittat någon lämplig vvs-firma än, så jag vill ha allt så planerat och genomtänkt som möjligt tills jag hittar någon, eller gör det själv.

Var i alla fall i kontakt med en firma som rakt ut sa att jag kunde fetglöma att byta avloppsrören och ha inbyggda vattenledningar.
Badrummet ligger på entreplan, med källare under, och har avloppsrören ingjutna i betongvalvet. Så jag köper att jag inte kan bila bort de gamla hur som helst. Men det måste ju finnas en lösning på hur jag kan dra nya om jag låter de gamla ligga kvar???
Om inget annat fungerar kan jag tänka mig att gå med rören rakt ner i källaren och ha rören synliga där, men då bara längs nedre och vänstra väggen på bild.

Så skulle någon av de två nedanstående lösningarna fungera?

Alternativ 1
Gör två 110mm hål ganska nära varandra som jag skarvar ihop i källaren. Avluftningen bygger jag sen in i väggen innan tätskikt och kakel

Alternativ 2
Bygger en nish/schakt efter tätskikt där jag kopplar ihop avlopp från vägghängd wc med ett 110 rör som går från källare till tak. Går det att ansluta vägghängd wc på det sättet, och gäller det då samtliga fabrikat (helst ifö)

Duschens golvbrunn rakt ner. Finns de godkända golvbrunnar man placerar in till väggen, eller 50-100mm ifrån, med avlopp neråt? Tätskiktet blir troligtvis rollat

Handfatet har jag inga ideer om. Skulle det verkligen inte gå att fälla ner det röret i golvet???

Lång tråd med krångliga frågor, men hoppas ni förstår och har en bra lösning till mig :)
Schematisk ritning av badrumsplan med befintliga avloppsanslutningar för wc, handfat och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av badrumsplanering med två alternativ för placering av WC, avlopp och ventilation.
Skapa konto
Schematisk ritning av badrum med ny avloppslösning, vägghängd toalett och handfat.
Skapa konto

Du kanske skall börjas med att kolla hurpass ingjutna rören verkligen är. Mät tjockleken på golvet. Det brukar gå att byta "ingjutna" rör.

Men om det är acceptabelt att dra dem i taket på våningen under, så är ju det en enklare och billigare lösning.

J
280-300mm tjockt inkl. golv. Har tyvärr inte koll på hur mycket av det som är betongvalv.

Bästa svaret

Ofta är valvet 10-12cm tjockt. (Gjuten betong)
Över det ligger ofta " byggmästarfyllning " som kan bestå av nästan vad som helst. Ofta sågspån grus brädstumpar tegelbitar och annat som blivit över.
I mitt hus som har ytongstomme ligger ytongbitar här.
Över det har sen gjutits betong i ett andra skikt. Oftast betydligt tunnare. Typ 5-10cm.

Tråkigt att inte rörmokaren var mer tillmötesgående.
Går även att borra igenom och koppla ihop allt i källartaket. Men helt klart görligt på första sätt.

Vid renorveringen av mitt badrum flyttades en vägg en meter för att få större badrum. (Gästrum på andra sidan. )

//AA

J
Hittade originalritningarna igårkväll!
Betongvalvet ska vara 14cm och ovanpå det 14cm golv och lite annat (bland annat kork).

Så det blir kanske lite tajt att lägga 110rör ovanpå valvet till wc

Plockade bort röret till handfatet och stack ner tumstocken. Botten på röret var 19cm ner, s det ligger ju delvis i valvet och delvis i korken. Borde man inte kunna bila bort det då?

Fanns även en vvs-ritning som verkar stämma, förutom att elementet sitter mitt för badkaret istället för sidan om dörren

Uppslagen arkitektritning på bord visande detaljer för byggprojekt inklusive mått på betongvalv.
Skapa konto
Gammal byggnadsritning som visar sektion av ett hus med betongvalv och olika lager material.
Skapa konto
Originalritning av bygg med betongvalv och märkningar för VVS och mått.
Skapa konto
Originalritning som visar uppbyggnaden av ett betonggolv med detaljer som betongvalv, membranisol och korkskikt.
Skapa konto

Att valvet ska va 14cm betyder inte att det är exakt 14cm. Kan va typ 12-15cm så ditt avlopp kan ligga ovanpå bjälklaget. Annars får du bila lite.
Ska du börja med jobbet själv?

//AA

J
S saiter skrev:
Att valvet ska va 14cm betyder inte att det är exakt 14cm. Kan va typ 12-15cm så ditt avlopp kan ligga ovanpå bjälklaget. Annars får du bila lite.
Ska du börja med jobbet själv?

//AA
Tack för bra svar.
Ja, tänkte göra en del själv. Har en plattesättare som ska flytspackla, göra tätskikt och sätta klinker och kakel. Elektriker har jag också en som är duktig. Letar rörmokare. Resten tänkte jag försöka göra själv. Hade gärna gjort vvs då jag finner det intressant, men min hustru vägrar låta mig göra det.
Blir dock inte förrän till våren, men vill gärna ha allt så förberett som möjligt.

Så du tror att jag skulle kunna lägga ett 110 rör från wc till den den hörnan där duschen står? Eller rättare sagt, få bort röret där ligger och lägga nytt utan att jag ramlar ner i källaren?
Misstänker att det gamla röret ligger djupare ner i valvet, för enligt vvs ritningen går vattenledningarna till dusch och wc ovanpå.

Men kan jag bara dra handfatet ovan valvet till wc eller dusch så underlättar det en hel del, så får jag borra nytt hål till wc. Golvbrunnen borde jag kunna bila ner till den gamla avloppsstamen.

Vi håller på avslutar en badrums renovering, där vi fick ungefär samma besked från byggaren.

Vi ville byta den gamla gjutjärnstammen som låg ingjuten i golvet. De var skeptiska till att bila då de var rädda att hamna nere i källaren. Men vi kom överens om att när det bilat ut golvbrunnen så så skulle vi stämma av, det visade i vårat fall att rören låg grunt och det inte var några större problem att få bort dem och lägga nya.

Tror och att det gäller att prata med rätt yrkesgrupp, han som var här och kollade var nog snickare i grunden och var nog ovan med betong. De killarna som faktiskt var här och rev / bilade i badrummet tyckte inte detta var något konstigt.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
Verkar som jag börjat i fel ände. Har ett par vänner som jobbar som håltagare, vilka jag tänkt anlita till ev. håltagning. Ska kanske börja med att prata med dom.

Jag tror att du löser det när du kommit igång.
Du behöver ju inte ta bort de gamla rören, huvudsaken att du får dit dom nya.
Ligger gjutjärnsrören djupt så slår du sönder dom med en handslägga så du kommer fram med de nya.
Går också att spåra lite med en stor vinkelslip för att lättare bila ner om du behöver för att få fall på rören.

//AA

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.