Jag håller på att fixa upp mitt garage i källaren, i ena hörnet där kommer dock inkommande vatten in och mätaren sitter där. Jag skulle vilja sätta ett plåtskåp för att dölja och skydda det, men jag lyckas inte hitta något. Har någon tips?

Det bör vara iaf 50cm brett, 70cm högt och ca min 14cm djupt. Och narturligtvis gå att öppna för byte och avläsning av mätaren.

Det bästa jag hittat är detta men det är för grunt tyvärr.
https://www.thermotech.se/Roersyste...oer-utanpaaliggande-montage-av-foerdelarskaap

Har ditt vattenbolag fjärravläsning av vattenmätaren? Funkar det då om man bygger in vattenmätaren i en Faradays-bur, som ett plåtskåp är. Alltså radiosignaler fjärrmas bort.

Vi hade det så här i badrummet. Såg inget vackert ut.

Vi gjorde som så att först putsade med bruk sockeln uppepå. Sedan målade vi uppe på putsen med grå färg. Vi tog blank grå färg. Bättre vore matt, eftersom nu ser det ut som om det är blött pga det är blank yta.
Sedan gjorde vi en enkel skiss över en skyddsplåt vit plåttjocklek ca 0,50 mm. För att skyla det hela. Lämnade skissen till en plåtfirma, som enkelt bocka till den. Skyddsplåten ligger an med fläns ca 25 mm vid varje vägg, och hänger på flänsarna med 4 st skruvar, och kan häktas bort. Dessutom gjorde vi ett hål på vänster plåtyta så man kan sticka in handen och stänga av vattnet. Det blev väldigt bra. Skyddsplåten ska inte gå ända ner till golvet utan sluta ca 2 cm 3 cm ovan sockeln, för att man ska kunna böja sig ner och se ifall vattenläcka. Skyddsplåten ska inte heller gå ända upp till taket, utan sluta ca 10 cm innan varmvattenberedaren, för att man ska se att den lyser rött vid påslagen. Tyvärr hittar jag inte foto med skyddsplåten monterad.

• Vattenmätare och rörinstallation syns utan skyddsplåt i ett hushålls badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns många varianter tex. Googla vattenmätarskåp.
Vattenmätarskåp med mätarrör och röda avstängningsventiler monterade på en vägg.

Nej jag har inte hittat ett enda som är min 14cm djupt?

köpa inspektionslucka som du sätter i en egenbyggd låda av reglar/osb/gips?

P Per_Eriksson skrev:
köpa inspektionslucka som du sätter i en egenbyggd låda av reglar/osb/gips?
Det är ett alternativ men undviker gärna sådana material i min källare. Det låter väldigt konstigt att det inte skulle finnas ett plåtskåp som går att använda till ändamålet?

Be en plåtslagare bocka en kåpa åt dig. Skruva fast en list på väggen att hänga den på.

Något sådant här, sedd bakifrån:
Bakifrån illustration av en vitlackerad aluminiumkåpa för väggmontering med upphängningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hängs upp på väggen genom att häkta fast den nerbockade kanten från översidan på en Z-profil som skruvats fast på väggen. Vid avläsning eller byte av mätaren är det bara att häkta av kåpan. Genom att den inte tätar mot golvet så syns det om det läcker.

1,5mm vitlackerad aluminium är snyggt till sådant här om man vill att färgen ska matcha tvättmaskiner, värmepumpar m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.