Jag vet att det finns många trådar som diskuterat huruvida man bör dra PEM i krypgrund (och ganska många olika svar också), men jag funderar på en liten annan metod för att uppnå isolering.
Jag kommer (när andan faller på) att renovera lite rum för rum i huset och kommer då köra golvvärme istället för nuvarande vattenburet radiatorbaserade. Verkar lite jobbigt att lägga nya rör under golvet (hål i reglar och sedan såklart faktumet att slangarna antagligen skall genom rum som jag inte tänkt renovera ännu osv). Jag har en kalasfin krypgrund och det "slumpar" sig så att jag satte in nya bergvärmepumpen i garaget som sitter ihop med huset men garaget är 3 trappsteg ner. Det betyder att jag kan dra slang i krypgrunden och ut genom krypgrundsväggen och är då i garaget precis bredvid bergvärmepumpen
Det jag egentligen vill ha lite input på är smarta ideer att "bygga in" slangarna i grunden. Jag funderar på RiR och dra fast dem direkt mot "taket" i krypgrunden och sedan bygga någon sorts isolerad "låda" runt. Antagligen smartast att tänka till direkt och dra många "ytterrör" så man enkelt kan dra fler innerrör för de olika rummen sedan också. Jag har ca 80-100cm från marken till "taket" så ganska gott om plats.
Lägger med en bild för att visa hur "taket" ser ut (men detta är inte den del av krypgrunden jag skall sätta rör i).
Jag kommer (när andan faller på) att renovera lite rum för rum i huset och kommer då köra golvvärme istället för nuvarande vattenburet radiatorbaserade. Verkar lite jobbigt att lägga nya rör under golvet (hål i reglar och sedan såklart faktumet att slangarna antagligen skall genom rum som jag inte tänkt renovera ännu osv). Jag har en kalasfin krypgrund och det "slumpar" sig så att jag satte in nya bergvärmepumpen i garaget som sitter ihop med huset men garaget är 3 trappsteg ner. Det betyder att jag kan dra slang i krypgrunden och ut genom krypgrundsväggen och är då i garaget precis bredvid bergvärmepumpen
Det jag egentligen vill ha lite input på är smarta ideer att "bygga in" slangarna i grunden. Jag funderar på RiR och dra fast dem direkt mot "taket" i krypgrunden och sedan bygga någon sorts isolerad "låda" runt. Antagligen smartast att tänka till direkt och dra många "ytterrör" så man enkelt kan dra fler innerrör för de olika rummen sedan också. Jag har ca 80-100cm från marken till "taket" så ganska gott om plats.
Lägger med en bild för att visa hur "taket" ser ut (men detta är inte den del av krypgrunden jag skall sätta rör i).
Redigerat:
Det där ser ju mer ut som en källare än en krypgrund...
Men rent tekniskt borde det inte vara några problem. Antingen drar du rörisolering på rören och hänger upp dom, eller så klamrar du fast rören och limmar cellplast mot 'taket' (ett par tunnare remsor på sidorna och en tjockare skiva utanpå).
Men rent tekniskt borde det inte vara några problem. Antingen drar du rörisolering på rören och hänger upp dom, eller så klamrar du fast rören och limmar cellplast mot 'taket' (ett par tunnare remsor på sidorna och en tjockare skiva utanpå).
Ja, precis, det där är numera en källare, jag byggde om det (var ju som du ser förberett för det). Men utrymmet intill under resten av huset är mer traditionellt krypgrund. La med bilden för att visa hur taket ser ut.useless skrev:
Jag är mer inne på din andra metod då man kan få till lite mer isolering. Klammra fast rören oisolerade och sedan bygga en låda runt om. Det är ju en jättebra ide! Ta typ 5cm tjock cellplast i 10cm breda remsor och sätta fast på sidorna och sedan typ en 10cm tjock och kanske 50cm bred (eller hur många rör det nu blir) "under" det. Kanske man kan skruva det med stor brickor eller liknande så jag kan plocka ner det om/när jag skall i med fler rör.
Ungefär såhär kanske:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Hänger lådan i taket ca 30 50 cm min från mark så kommer dom inte dit , däremot så klättrar dom bra på plintar om skrovlighet finns , samt någon form av murade väggar , se bara till att det finns avstånd till klätterstege för dom så går det bra
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden