Jag ska byta tvättställ och skruvade loss blandaren för att tillfälligt sätta dit rörpluggar. Var helt övertygad om att R10 skulle passa men den visar sig vara några mm för bred. Åkte iväg till den lokala järnhandeln och av deras VVS-expert fick jag en adapter som borde lösa problemet men den visar sig istället vara för smal (G10xG8).
Så är det någon som har en gissning på vad jag har för dimension på röret/gängan och vad jag behöver för pluggar?
Så är det någon som har en gissning på vad jag har för dimension på röret/gängan och vad jag behöver för pluggar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en klämringskoppling. Det finns pluggar att lägga i dem.
Det passar ofta ändå.
Att det passar även fast det inte är samma märke är två helt olika saker.
Som redan sagt mängder med gånger i otaliga inlägg:
Läs monteringsanvisningen
Det ska man alltid göra inom all VVS!
Står det uttryckligen att man kan blanda olika tillverkare?
Jag har aldrig sett den texten för någon tillverkare av klämringskopplingar.
Vid garantiärenden så är det detta allt kommer ner till: Har du installerat produkten korrekt?
Som redan sagt mängder med gånger i otaliga inlägg:
Läs monteringsanvisningen
Det ska man alltid göra inom all VVS!
Står det uttryckligen att man kan blanda olika tillverkare?
Jag har aldrig sett den texten för någon tillverkare av klämringskopplingar.
Vid garantiärenden så är det detta allt kommer ner till: Har du installerat produkten korrekt?
Du lär ändå inte kunna visa att du dragit den med rätt moment.
Det är fortfarande mycket lättare att hävda sin rätt med korrekt tillverkare än rätt antal dragna varv enligt monteringsanvisningen.
Finns det ens monteringsanvisningar som säger att klämringskopplingar ska dras med moment?
Väldigt tveksamt. Antal varv är däremot en vanlig standard om du börjar läsa på hos lite olika tillverkare av klämringskopplingar.
Så mitt råd är fortfarande:
Står det även VSH på muttern från ovansidan av klämringskopplingen så finns det ingen anledning att blanda in andra tillverkare fast det "passar" bara för att det går. Tokig rekommendation @Daniel 109!
Gör om om och gör rätt är oftast den enklaste vägen att gå!
VVS får man dock fortfarande koppla hur man vill som privatperson. Men man kan inte räkna med att det blir försäkringsmässigt när man yrkar på ersättning vid ev problem.
Alla är vi olika.
Finns det ens monteringsanvisningar som säger att klämringskopplingar ska dras med moment?
Väldigt tveksamt. Antal varv är däremot en vanlig standard om du börjar läsa på hos lite olika tillverkare av klämringskopplingar.
Så mitt råd är fortfarande:
Står det även VSH på muttern från ovansidan av klämringskopplingen så finns det ingen anledning att blanda in andra tillverkare fast det "passar" bara för att det går. Tokig rekommendation @Daniel 109!
Gör om om och gör rätt är oftast den enklaste vägen att gå!
VVS får man dock fortfarande koppla hur man vill som privatperson. Men man kan inte räkna med att det blir försäkringsmässigt när man yrkar på ersättning vid ev problem.
Alla är vi olika.
Ja, vi är olika. Jag tycker att det är orimmligt att följa alla rekomendationer bara för att någon har skrivit så. Men du gör som du vill.
Din syn på VVS är dock förlegad.
Jag ser inte dilemmat med att få tag på nya prylar från VSH. Enkelt och korrekt efter ovan angivna förutsättningar.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...ade-ror-delar/forkromade-klamringskopplingar/
Jag ser inte dilemmat med att få tag på nya prylar från VSH. Enkelt och korrekt efter ovan angivna förutsättningar.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/...ade-ror-delar/forkromade-klamringskopplingar/
Det sjukaste är hur försäkringsbolagen resonerar kring installationer som inte är utförda efter branchrekommendationerna, men följer alla lagstadgade normer och regler.D Daniel 109 skrev:
Trots att utförandet säkert är fullgott och kanske borde anses vara helt rätt så är det inte efter branchrekommendationerna och man riskerar att inte få hjälp med en enda krona om det ändå skulle bli ett problem.
Det handlar väl om att ställa kostnaden för avhjälpandet mot det potentiella problemet, antar jag.
Jo, men garantin är tämligen ointressant på en sådan här pryl.
Klicka här för att svara