Hej!

Har införskaffat ikeas duschblandare "VOXNAN". Den är på 150cc medans vi har 160cc på rören i väggen, men det ingick koppling från 160->150 så kopplade på dessa och satte dem med 15cm mellanrum och raka med hjälp av vattenpass. Men när jag satte på blandaren och drog åt så gott det gick och satte på vattnet så droppar det ur både varm och kall. typ 2 droppar i minuten så inge större läcka men måste såklart åtgärdas.

Så jag köpte gängtejp och satte på kopplingarnas gängor som går in i väggens rör och försökte dra åt dem lite hårdare med hjälp av tång men då det är en mutter som sitter och dessa kopplingar blir att åka med lätt så kan jag inte dra åt speciellt hårt samt att man ska väl inte dra åt för hårt?

Men droppar ändå. Ska jag testa med mer gängtejp? Lindande typ 3 varv.
Ska jag försöka dra åt dem hårdare?

Linda tejpen medurs. Börja längst in på gängan och linda mot röränden och fortsätt tillbaka mot mitten. 6–10 varv tills det bildas en liten bulle.

Gänga ihop rördelarna. Det går inte att backa en tejpad koppling. Då kan det bli otätt. Blir det inte bra måste all tejp bort för att börja om igen.

• Gilla
l1f3i5g00d69
  • Laddar…
annars använd lin och kit det går det också men lite mer kladdigt att lägga på.

Tack för tips!

Ska testas.

Tack igen!

Njaaa. Det skall inte vara något lin eller liknande där.

Om du har 160 cc ut från väggen, så är det koniska kopplingar där, med lekande mutter på blandarfästet. Din adapter har förhoppningsvis en konisk koppling åt det hållet, och det skall bli tätt utan ytterligare tätning. Det blir inte bättre av lin eller liknande.

På blandaren har du troligen en s.k lekande mutter med planpackning. Där skall alltså ligga en packningsbricka i den kopplingen. Saknas den så kommer det att läcka en del.

Men även där skall det inte vara något lin eller gängtape.

Observera att det är olika gängor på cc150 och cc160. På blandarfästet har du en M gänga (kommer inte ihåg om det är M26?). På blandare med cc150 har man rörgänga. Altså gängor med olika stigning.

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jodå, gängan är M26x1,5 på den svenska standarden 160cc.

Och det är G20-gänga på den europeiska standarden 150cc.

Och som redan talaren ovan nämnt. Det ska absolut inte vara lin/locher på dessa gängor. 160cc tätar koniskt och 150cc tätar med planpackning.

Satte upp en ikea dusch hos en kund för någon vecka sen men kunde inte använda de excenterkopplingarna som följde med då det var "för grova i godset" då de blandarfästet jag satte tätar med o-ring i konan. Kanske samma bekymmer hos dig?

Bytte dom mot excenterkopplingar från trio istället och det blev tätt, kolla med din lokala vvs montör. Dock läckte blandaren i vredet istället...

H hempularen skrev:
Njaaa. Det skall inte vara något lin eller liknande där.

Om du har 160 cc ut från väggen, så är det koniska kopplingar där, med lekande mutter på blandarfästet. Din adapter har förhoppningsvis en konisk koppling åt det hållet, och det skall bli tätt utan ytterligare tätning. Det blir inte bättre av lin eller liknande.

På blandaren har du troligen en s.k lekande mutter med planpackning. Där skall alltså ligga en packningsbricka i den kopplingen. Saknas den så kommer det att läcka en del.

Men även där skall det inte vara något lin eller gängtape.

Observera att det är olika gängor på cc150 och cc160. På blandarfästet har du en M gänga (kommer inte ihåg om det är M26?). På blandare med cc150 har man rörgänga. Altså gängor med olika stigning.
Tack!

Jo precis.

I väggen har vi 160cc med 2 "lösa" muttrar, sen kopplar jag på excenter kopplingen (2 olika tjocklekar) den ena är rund inuti medans den andra är 6 kantig. Tror bara den med rundad mitt passar i väggen. Sen kopplar jag på blandaren med en packning+filter mellan blandaren (också med lösa muttrar) till excenterkopplingen. Men jag kan inte dra åt så mycket, för när jag satt dit blandaren och drar åt lite hårdare blir den andra luta lite snett, så har testat dragit åt lite hårdare på muttrarna i väggen till excntern innan jag satt på blandaren, men kanske ska dra åt ännu hårdare?

Men då kanske det är så att jag behöver nya excenter kopplingar? Eller kan det vara så att jag sätter den åt fel håll? Men om jag minns rätt så satte jag den med gröve gängor in i väggen och den med mindre gängor in i blandaren.

O Ovesson skrev:
Satte upp en ikea dusch hos en kund för någon vecka sen men kunde inte använda de excenterkopplingarna som följde med då det var "för grova i godset" då de blandarfästet jag satte tätar med o-ring i konan. Kanske samma bekymmer hos dig?
Samma här, kunde fick inte det tätt hur jag än gjorde. Och sedan lossnade infästningen i själva blandaren på varmvattendelen och det började läcka från själva blandaren också. Helt värdelös konstruktion jmf. med tex. FMM. Jag lämnade tillbaka blandaren till IKEA och de bara konstaterade att "ok ja..." och verkade inte så förvånade att det är problem med denna.

Aldrig mera IKEA VVS för min del.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.