Svarta kletiga prickar (samt klump) i varmvattnet

247 läst  6 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    För några dagar sedan började plötsligt märkliga svarta prickar komma i vattnet (självklart duschen, självklart början av långhelg). Vi har inte sett det i kallvattnet, men i varmvattnet på de platser i huset där vi testat.

Prickarna fastnar i tvättställ etc. där man spolar varmvatten och är svåra att få bort. Varken diskmedel eller T-röd fungerar - dock fungerar spray med kontaktrengöring.

I filtret på en av kranarna satt en rätt stor klump med svart kletig massa med lite vita korn i. I övriga filter där vi spolat är det mest svart men inte någon klump. När man spolar utan filter kommer även lite större "prickar".

Rådet jag hittills fått är att spola varmvattnet tills prickarna slutar komma. Håller på med det - det kommer fortfarande små, små prickar på ett ställe, och betydligt mer på ett annat.
    Dock är jag intresserad av vad källan/orsaken är då jag helst inte vill att det ska ske igen. Det var minst sagt opraktiskt att duscha i detta prick-vatten eftersom de var väldigt svåra att få bort från huden (gned med matolja på handduk). Samt vore intressant att veta att det inte påverkar kallvattnet, vilket vi vill dricka.

Vi har kommunalt vatten, värmer varmvattnet med fjärrvärme. Fjärrvärmevattnet ska vara grönfärgat och representanten för fjärrvärmeleverantören såg ingen sån färg i vårt varmvatten och trodde inte det kom där ifrån.

Finns det någon som känner igen detta eller har någon teori? Har pratat med rörmokare, vattenlab och fjärrvärmegubbar, men ingen har känt igen vad det kan vara.
    Jag funderar på om det är nåt som suttit länge i rören och släppt t.ex. om varmvattnet varit hetare än vanligt. Men hur har det då kommit in i rören? Eller om det kan komma från systemet / värmeväxlare fjärrvärme på nåt vis.

Bifogar bild på en mindre del av "klumpen" som satt vid filtret samt en bild av en hink som jag fyllde med varmvatten några gånger, blev en del svart grejs på den.

Tacksam för hjälp! Säg till om mer info önskas.

2. J
    Bannad · Nivå 10
    Har ni haft vattnet avstängt och tappat ur , då kan det lossna något från insidan på rören när man fyller igen . vad händer om du kokar en kastrull med vatten , blir det svarta prickar då med , tänker på om det är något som finns i vattnet som klumpar sig vid värme , men är nog lite långsökt med kommunalt , det finns många halmstrån att rycka i

3. K
    Medlem Nivå 1
    Hej och tack för svar
    Nej, inte tappat ur varmvattnet. Har kokat kallvatten (när jag skulle diska) i kastrull, men blev inga prickar då.

4. J
    Bannad · Nivå 10
    I en FJV-central finns inget som kan fälla ut , det är fasta rör och växlare i metall , samt att VV inte har någon pump som det kan fälla ut något från . Om dom är feta som du säger så är det något som fäller ut , är det några slangar som är kopplade på VV , öppna FJV-centralen och ta ett foto så hela kommer med samt lite på sidorna med

5. H
    Medlem Nivå 6
    Kanske är mangan

Mangan
    Mangan kan i vattenledningar bilda utfällningar, som när de lossnar ger missfärgad tvätt och svarta prickar. Vattnet kan upplevas som något ”oljigt”. Vid mätvärden över 0,30 mg/l bedöms vattnet som tjänligt med estetisk och/eller teknisk anmärkning.

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Central. Cirkulationspump till vänster.
    Värmeväxlarna för varmvatten och vattenburen värme sitter (ihopsvetsade) ovanpå bakom plåtarna

7. J
    Bannad · Nivå 10
    Som jag sa förut det finns inget i FJV-centralen som kan fälla ut något , bara en tanke om växlaren fäller något men det är långsökt , det med mangan kan var något som en skrev i #5 , men då ska det komma från utsidan ,
    Har du prata med grannarna om det , då kan du få en indikation på var det kan komma ifrån

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: