Hej,
Har renoverat i ett hus jag nyligen flyttat in i, är i ärlighetens namn osäker på om vi lyft av/satt tillbaka ett element eller ej på en gästtoa som var tänkt att renoveras men som hamnade åt sidan (haft många vänner inne o hjälpt till), elementet i fråga har nu stått o droppat varpå jag har en vattenskada på gästtoan.

Systemet är mer än 15 år gammalt så ur det perspektivet (rost/ålder) vill försäkringsbolaget inte ta ansvar, skulle en vanlig villaförsäkring täcka om felet uppstått på grund av att jag lyft av elementet?

Jag tror att den skulle ta skadan. Du har en vattenskada, den ersätts enl. villkoren. Det som kan spela in, är om du varit vårdslös vid återmonteringen.

Skulle det vara till min fördel om det var jag själv som lyft av elementet jämfört med om det bara börjat droppa på grund av en koppling/packning som åldrats och därmed börjat läcka? De har varit tydliga med att försäkringen gäller inte skador på rör och annat som är mer än 15 år gamalt

Det är två olika försäkringsmoment. Själva rören räknas som maskinskada, och ersätts av de flesta bolag bara om de gått sönder plötslig, oväntat. Men sedan har du den skada som vattnet orsakar, det går under momentet vattenskada. I båda fallen finns åldersavdrag, men även om det gäller ett gammalt badrum, så ersätts exempelvis torkning och sanering, skador djupare in i konstruktionen drabbas inte av åldersavdrag.

Att en koppling plötsligt börjar läcka, ex spricker. Är en typisk maskinskada. Men en läckande koppling behöver man oftast bara dra åt, även om du tar hem en rörmokare för det, så lär du inte nå upp till självrisken.

Ok så skadeorsaken (antingen att det börjat droppa av sig självt eller att jag själva lyft av/på elementet) spelar ingen roll i sammanhanget - vattenskadan är den samma?

Tack för att du tar dig tid!

fast vad pratar vi om för skada? Är det flera kubik vatten som runnit ut eller är det nån regel som är lite fuktig?

S Stefan1972 skrev:
fast vad pratar vi om för skada? Är det flera kubik vatten som runnit ut eller är det nån regel som är lite fuktig?
Äldre gästtoa - ut med porslin, plastmatta, tapet därefter torka och återställa, inga stora grejer på något sätt. Är ett element som stått o droppat för sig själv en period

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.