2 884 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Trekammarbrunn med en ”förbrunn”
Kan nån hjälpa mig?
Har en infiltrationsbädd med tre brunnar innan. Avloppet från huset går först till en ”förbrunn”. Efter det kommer trekammarbrunn, och efter de en pumpbrunn som pumpar det till infiltrationen.
Är det rätt om slammet stannar i ”förkammaren” och slambilen bara suger ur ”förkammaren”?
Har en infiltrationsbädd med tre brunnar innan. Avloppet från huset går först till en ”förbrunn”. Efter det kommer trekammarbrunn, och efter de en pumpbrunn som pumpar det till infiltrationen.
Är det rätt om slammet stannar i ”förkammaren” och slambilen bara suger ur ”förkammaren”?
Varför förbrunn , är det en gammal anläggning , så förbrunnen är en tvåkammars och sedan satts dit en trekammars efteråt med pump och annat som det ska vara ( tvåkammars inte godkänd numera ) , Då hamnar skiten i den och inte i den andra som det ska vara med trestegs rening från skit , ut ska bara gå vatten
Nä det är en relativt ny anläggning, ca 12 år.
Upptäckte för en vecka sen att pumpen som pumpar till bädden var trasig när jag skulle kolla om slambilen hade tömt för året.
Och då såg jag att trekammarbrunnen bara innehöll vätska, och att slammet var ända upp till locket i förbrunnen
Upptäckte för en vecka sen att pumpen som pumpar till bädden var trasig när jag skulle kolla om slambilen hade tömt för året.
Och då såg jag att trekammarbrunnen bara innehöll vätska, och att slammet var ända upp till locket i förbrunnen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skulle inte pumpen sitta i den första brunnen?
Jag gissar att du har en förhöjd infiltration, och då behövs en pump för att få upp avloppsvattnet till infiltrationens nivå.
Så det verkar lite lite bakvänt med ordningen på brunnarna tycker jag.
Jag gissar att du har en förhöjd infiltration, och då behövs en pump för att få upp avloppsvattnet till infiltrationens nivå.
Så det verkar lite lite bakvänt med ordningen på brunnarna tycker jag.
Kan du fota?
Du borde ha namn på slamavskiljaren bland dina huspapper. Om inte, ring kommunens miljö och hälsa och uppge fastighetsbeteckning/adress och begär all avloppsdokumentation så får du namnet på slamavskiljaren.
Du borde ha namn på slamavskiljaren bland dina huspapper. Om inte, ring kommunens miljö och hälsa och uppge fastighetsbeteckning/adress och begär all avloppsdokumentation så får du namnet på slamavskiljaren.
En förslamavskiljare och sen en trekammar är en fungerande lösning.
Kan vara för att volymöka slambrunnen eller som nämns konvertera en tvåkammar.
Har du inget slam i trekammarbrunnen så fungerar första brunnen bra.
Tvåkammarbrunnar kan vara utförda med ett avskiljande vägg i trä, den är kanske borttagen.
Tvåkammarbrunnar kan vara utförda med ett avskiljande vägg i trä, den är kanske borttagen.
Tack för svar. Alla tre brunnar var proppfulla med vatten och den första slambrunnen var det slam i, pga pumpen i tredje brunnen hade gått sönder. Stoppade i en ny och pumpade ur vatten i trekammarbrunn och i pumpbrunnen. Slammet stannade kvar i första. Då ska alltså slambilen suga ur den första?C corre skrev:En förslamavskiljare och sen en trekammar är en fungerande lösning.
Det är en förhöjd infiltration.KnockOnWood skrev:
Det verkar som den första är en extra slamavskiljare, så ordningen är nog rätt
Trekammarbrunnen ska du inte tömma.N NissePåÅsen skrev:
Då har du kaka på kaka , och inte helt fel det heller , trekammaren kommer att vara bra ren från skit av mindre art och det gynnar din infiltration genom att det nästan kommer rent vatten dit , den slammar inte igen som normalt kan hända med omgrävning som följd . Om du tittar riktigt ordentligt i trekammaren så kan du se om den skulle behöva sugas , klart det kostar lite extra varje gång , men kan göras i period om 5 till 10 år beroende på hur du själv tycker det ser ut med skit där , är sista kammaren med nästan glasklart vatten så är det mycket bra , är det där som pumpen sitter ,N NissePåÅsen skrev:
Normalt så brukar det vara en pumpgrop efter en trekammare som det rinner till och det är bäst , kanske dinpump inte står på botten utan hänger på en bit upp , pumpen ska inte tömma ur allt , det ska vara en nivå som gör att vattnet inte går runt i botten
vid för låg nivå , då kommer det att bli lite skitfragment till infiltrationen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara