Jag vara använt vatettes system till badrummet. När det var dax att sätta väggbricker och dushblandare så visade det sig att de flesta rören Är förkorta! Anvisningen så ska man ju kapa pexren i linje med blandRfästet efter stigman tryckt in det ..jag kan dock trycka in säkert 1cm innanför så frågan är om ja måste byta??? Jag får ju ta i lite om man säger så ...
Ett annat problem är att skärverktyget till väggbockfixturen snittat i vissa pexrör så det blir nästa till att byta alla hur det nu ska gå till.... .....
Ett annat problem är att skärverktyget till väggbockfixturen snittat i vissa pexrör så det blir nästa till att byta alla hur det nu ska gå till.... .....
Lite otydligt. Du tryckte in röret i botten, med mutten på plats, ritade och sen kapade?
Eller måttade du utan att ha muttern som distans?
Har du redan kopplat i andra änden? Om inte så kanske någon kan skjuta på i den änden, och du dra i andra för att få till några centimeter och göra en ny måttskärning.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vaggenomforing.pdf
Eller måttade du utan att ha muttern som distans?
Har du redan kopplat i andra änden? Om inte så kanske någon kan skjuta på i den änden, och du dra i andra för att få till några centimeter och göra en ny måttskärning.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vaggenomforing.pdf
Vem har dragit rören innan badrummet kaklades? För dom ska dras ut ca 10cm utanför gipset.
Om det inte är färdigkopplat på fördelaren kan du ju dra i slangen och på så vis få en ny bit rör att koppla på precis som corre skriver.
Vilket märke på PEX:en och hur lång är det till ev. fördelaren? Hur många böjar har du på vägen?
Om det inte är färdigkopplat på fördelaren kan du ju dra i slangen och på så vis få en ny bit rör att koppla på precis som corre skriver.
Vilket märke på PEX:en och hur lång är det till ev. fördelaren? Hur många böjar har du på vägen?
Rören stack nog ut 10 cm från väggen men efter att man tryckt in röret tills det tar stopp är det bara 2cm kvar eller nått...dvs kortare än anvisningen . Kan ju tilläggas att ja trycker hårt... Är man svag kanske man bara orkar trycks in 5cm 
Du ska inte kunna trycka in PEXen så mycket innan kapning.
Hur är monteringen i väggen? Långt till böjen? Stor radie på böjen?
Rör sig slangen i andra änden när du trycker in den?
Anledningen till att man ska ha motstånd innan, är för att när man monterat kopplingen, och håller mot med blandaren ska försäkras som att PEX slangen sitter i botten på klämdelen i kopplingen.
Stor risk för att den lossnar och inte tätar annars.
Hur är monteringen i väggen? Långt till böjen? Stor radie på böjen?
Rör sig slangen i andra änden när du trycker in den?
Anledningen till att man ska ha motstånd innan, är för att när man monterat kopplingen, och håller mot med blandaren ska försäkras som att PEX slangen sitter i botten på klämdelen i kopplingen.
Stor risk för att den lossnar och inte tätar annars.
Men om du kan trycka in dom 8 cm så kan dom inte sitta rätt i fixturen eller så sitter inte fixturen riktigt fast. Du skrev ju att dom stack ut 10 cm men när du tryckt in dom så återstår 2 cm. Verkar inte helt korrekt. Monterade i sommras och dom gick absolut inte att trycka in så mycket efter att dom satt i fixturer och fixturerna var fästa i kortling.
Har du verkligen fäst bockfixturen i fästskena som sitter i regel eller kortling? Snäppte du fast mantelröret riktigt så att det låste i fixturen? För att kunna pressa in den som du beskriver verkar oerhört konstigt.
Har du verkligen fäst bockfixturen i fästskena som sitter i regel eller kortling? Snäppte du fast mantelröret riktigt så att det låste i fixturen? För att kunna pressa in den som du beskriver verkar oerhört konstigt.
Redigerat:
Måtten är ja väll inte helt 100 på. Jag har satt fast fixtur och vägggenomföringar etc precis enligt alla anvisningar. Vissa är dock lite trögare än andra att trycka fram å tillbaka....
Jag funderar ju på att byta leden i den ena som def är "lösare" än den andra men jag har hört att det är döden att få ur en pex ur röret... Och än värre att få dit en ny...,vi snackar dock en relativt kort stump på 1.5 meter
eller så testar jag att koppla på ...läcker det är det ju "bara" att byta...
Jag funderar ju på att byta leden i den ena som def är "lösare" än den andra men jag har hört att det är döden att få ur en pex ur röret... Och än värre att få dit en ny...,vi snackar dock en relativt kort stump på 1.5 meter
eller så testar jag att koppla på ...läcker det är det ju "bara" att byta...
Ok jag testar... Vill som sagt inte byta pexen i förebyggande syfte eftersom det lär va ett helvette... man bör väll märka direkt om det skulle läcka och läcker det så skadas ju inget eftersom man det går ut i badrummet
Kan tilläggas att de två som blev kortast... blev det pga att skärverktyget skadade pexen rejält när jag "svarvade" av väggbockfixturen. HAde ju inte en tanke på det men pexen råka liga kloss i kloss och fick nårra snitt en bit in som jag inte våga låta vara kvar....
Kan tilläggas att de två som blev kortast... blev det pga att skärverktyget skadade pexen rejält när jag "svarvade" av väggbockfixturen. HAde ju inte en tanke på det men pexen råka liga kloss i kloss och fick nårra snitt en bit in som jag inte våga låta vara kvar....
Svar från tekisk support
Hej!
Om du är noggrann och observantoch ser till att PEX-röret är i botten på klämhylsa innan du skruvar an kopplingen skall det inte vara några problem.
Problemet är ju om PEX-röret glider in i väggen när man för på klämhylsan och att den då ej bottnar i klämhylsan.
/Göran
Göran Frisk
R & D Dept., Technical Equipment
Villeroy&Boch Gustavsberg AB
447 81 Vårgårda
Hej!
Om du är noggrann och observantoch ser till att PEX-röret är i botten på klämhylsa innan du skruvar an kopplingen skall det inte vara några problem.
Problemet är ju om PEX-röret glider in i väggen när man för på klämhylsan och att den då ej bottnar i klämhylsan.
/Göran
Göran Frisk
R & D Dept., Technical Equipment
Villeroy&Boch Gustavsberg AB
447 81 Vårgårda