Y
Halvhårt kromat kopparrör.
Filad invändigt, utvändigt.
Stödhylsa.
12ans klämring, vatette, drar för hand tills muttern stannar,
drar 1 och 1/4 varv enligt tabell, vilket var kämpigt.

Tar isär och hylsan trillar ut och klämringen går att rotera...
Skruvar ihop och drar mer, så sitter stödhylsan fast men klämringen roterar inte lika lätt.

---

Gör andra försök, på samma sätt, 1 1/4 varv och tar isär. Hylsan är fast men klämringen går att rotera.

Är det okej, eller beror detta på att jag inte sandpapprat ytan som manualen säger?

R
Y Yrrol skrev:
Halvhårt kromat kopparrör.
Filad invändigt, utvändigt.
Stödhylsa.
12ans klämring, vatette, drar för hand tills muttern stannar,
drar 1 och 1/4 varv enligt tabell, vilket var kämpigt.

Tar isär och hylsan trillar ut och klämringen går att rotera...
Skruvar ihop och drar mer, så sitter stödhylsan fast men klämringen roterar inte lika lätt.

---

Gör andra försök, på samma sätt, 1 1/4 varv och tar isär. Hylsan är fast men klämringen går att rotera.

Är det okej, eller beror detta på att jag inte sandpapprat ytan som manualen säger?
Sandpapprat?
Filat?

Jag kör bara med rörskärare av bra kvalitet och morakniv för ev grader. Du får nog ta i utav h-e om du skall få klämringen att krympa runt röret med en stödhylsa i.

Krilleman
Jag håller med, sandpapprat?

Och ja, klämringen nyper inte alltid åt stödhylsan trots korrekt antal varv och klämringen går ofta att snurra.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
R RapidSledge skrev:
Sandpapprat?
Jag har inte kört slipduk som monteringsanvisningen nämnde då jag hoppades att fila kapade änden utvändigt var samma sak. Är slipdukprocessen till för ge klämringen grepp på kromet alltså? "hårda stålrör slipas runt rörändan med slipduk (ej längsgående slipning)"

P
Borde ju bero på att du inte lyckats skruva tillräckligt långt för hand innan du började räkna varven.? Det är ju märkligt iaf. Är alla delar i kopplingen Vatette?

Y
Erik_Hansson skrev:
Borde ju bero på att du inte lyckats skruva tillräckligt långt för hand innan du började räkna varven.? Det är ju märkligt iaf. Är alla delar i kopplingen Vatette@
Allt är vatette ja.

Jag har gjort tillfälligt rakt rör men avstängare i hopp om att kunna sätta på vattnet till huset nu för köpa mer material imorgon. Det är väl ingen risk att den skjuter loss röret för att jag dragit för hårt? Bara risk att det inte är 100% tätt när jag slår på?

Y Yrrol skrev:
Jag har inte kört slipduk som monteringsanvisningen nämnde då jag hoppades att fila kapade änden utvändigt var samma sak. Är slipdukprocessen till för ge klämringen grepp på kromet alltså? "hårda stålrör slipas runt rörändan med slipduk (ej längsgående slipning)"
Man slipar inte kromade kopparrör. Enda gången man använder puts, eller slipduk är på målade rör.

Y
Slog på vattnet och mitt nödbygge läckte inte, men lär väl ha mardrömmar om det inatt.

Och handfatblandarens slang har inte exploderat än heller. haha

P
Ta i trä

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.