Hej,

Pga av det torra vädret under sommaren så har vår brunn sinat. Brunnen är gjord av betongringar och är ca 4m djup. Eftersom vi bor nära havet ska egentligen inte så mycket djupare brunn behövas och när jag gjort egna estimat genom att jämföra vår höjd över havet och kommunens grundvattenmätningar så borde bottnen av brunnen ligga nära grundvatten nivån. Längst ner i brunnen finns också lera vilket borde vara ett gott tecken på att vattnet är nära.

Just på grund av torkan tänkte jag att det vore väl valt tillfälle att gräva den något djupare. Det finns dock två utmaningar jag behöver ta hänsyn till.

1) Det ansluts rör till betongringarna (ex. regnvatten från uppfarten) som gör att jag inte kan låta ringarna sjunka ner som man annars gör när man gräver en brunn djupare
2) Jag befinner mig i skåne och när jag börjat gräva så märker jag att marken blir helt vit, dvs det är kalksten under brunnen vilken är något hårdare än jord (dock ej lika hård som sten)

Just nu står arbetet still då jag är lite osäker på bästa väg framåt.
- Primära tanken är att hyra en jordborr från Bauhaus och hoppas på att den kan borra igenom kalkstenen. På så sätt skulle jag kunna skapa en mindre brunn i brunning genom att föra ner ett mindre rör i hålet jag borrat upp. Jag skulle då kunna komma ner ca. 1m till genom denna teknik. Nackdelar kan vara att det rimligtvis kommer mindre vatten i ett mindre rör samt att det skulle kunna "slamma" igen fortare.
- Ett alternativ skulle kunna vara att slå ner ett brunnsspett längs ner i brunnen och på så sätt komma åt vattnet
- Tredje alternativet får nog bli att anlita en firma som får hjälpa mig.

Finns det någon expert i forumet som kan hjälpa mig att utvärdera alternativen? Vad skulle ni gjort?

mvh
FF

Att det är lera har inget med ev vattennivå att göra. Är dagvattet kopplat till brunnen?

Hej,

Ja, från vår uppfart avleds dagvatten till brunnen, så det kan så klart vara vatten därifrån som gjort att bottnen på brunnen är lerig. Oavsett så borde inte grundvattnet ligga allt för långt ner, normalt sett, brukar vatten nivån vara ca 1m i brunnen och enligt kommunens mätningar så har grundvattennivån enbart sjunkigt 1m mot tidigare år som inte varit lika torra.

Men du dricker väl inte vattnet därifrån?

Så med lera menar du att det är blött, inte jordarten lera?

Nope, brunnen tänkte jag enbart använda till att bevattna trädgården med. Bevattningsförbud gäller enbart kommunalt vatten.

Jag menar att det är fuktigt, känns och ser ut som lera på bottnen av brunnen, men jag har ingen aning om det de facto är jordarten lera eller ej. det är ett lager på ca. 40cm som är "leraktigt" under det ligger vit, packad kalksten.

Brunnen är med andra ord grävd ner till berggrunden.

Så skulle man kunna säga men berggrund i skåne är lite annorlunda än berggrund i övriga landet. Kalksten är hyffsat poröst och borde således kunna penetreras.

R
Kalksten är ingen berggrund , det är en porösare sort

Kalksten kan det finnas på olika djup och kan vara rätt tät , under kan vattnet finnas
helst ska det vara lite grus som är mera genomsläpligt .
Det med att gräva ut kan bli att ringarna sjunker inte bra då det finns rör in , som du säger
prova att komma igenom det sista , men kan vara ett tjock lager
I vilken landsända är du ?

R
Gott om den varan i marken där , skulle tro att under den lite mer packade delen så har du
tvättsvampen som den undre delen i Skåne kallas , ett poröst lager av kalk och mycket
vattenförande , men hur djupt svårt att säga
Men prova att komma ner i mitten av brunnen några meter för att undersöka .
Du kommer inte att få en springbrunn om du inte träffar på en tryckåder , men kanske
en vattenpelare längre ner

Ok, så om jag förstår det hela rätt så är rekommendationen att försöka ta mig igenom kalkstenen för att se om det kan finnas en vattenådra där under. Då kanske jordborrslösningen alternativt slå ner en rörspetsbrunn kan vara lämpliga lösningar

Nä, kalkstenen är antagligen bra mycket tjockare än så.

Om du har dagvatten från ovanjord anslutet till brunnen låter det synnerligen dumt att gräva brunnen djupare och kontaminera grundvatten.

Är det kanske så att du missförstått brunnen för en vattenbrunn, när det egentligen är en dagvattenbrunn som tar hand om regnvatten? Isf är det meningen att det ska vara rätt låg vattennivå i den normalt sett.

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.