Vi pluggar VVS på vuxenutbildning och jag märkte att klass kompisen satt på en klämmrings plugg så att slättänden var inuti och jag som besserwisser sa att slättänden ska vara ute jämt med muttern och läraren sa att både håller tät men jag är skeptisk.
Vem har rätt?

Kolla produktbladet. Men en klämring är symetrisk så de tätande ytorna på en plugg bör också vara det.

Mässingshylsa med blank insida och rund form på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan

D Daniel 109 skrev:
Kolla produktbladet. Men en klämring är symetrisk så de tätande ytorna på en plugg bör också vara det.
Det verkar fungerar med en plugg satt in på andra hål, med den konkava sidan utåt men är det godkänt?

Det här är en fråga som kan orsaka hetsiga debatter i rörmokarnas fikarum :) Frågar du 100 rörmokare, så får du troligen 50/50 svar om vilket håll den ska monteras.
Själv hävdar jag att det inte har någon betydelse då konan är lika åt båda håll.

• Gilla
OG84 och 1 till
  • Laddar…
Om du med godkänt menar ”enligt tillverkarens anvisning” så är det inte det.

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du med godkänt menar ”enligt tillverkarens anvisning” så är det inte det.
Har du en länk till monteringsanvisning från Vatette för den aktuella proppen? Jag har letat tidigare men inte hittat någon.

L lordi skrev:
Har du en länk till monteringsanvisning från Vatette för den aktuella proppen? Jag har letat tidigare men inte hittat någon.
Jag har också sökt monteringsanvisningen utan att hitta den. Vi får vänta tills @Krilleman hittar denna tråden. :crysmile:

Krilleman
Ja just denna produkt finns det ingen monteringsanvisning till vad jag vet.

Men jag sätter den släta delen inåt pga att det är längre konisk yta som tätar mot kopplingen.

Men som redan nämnts ovan så finns det många som sätter dessa åt andra hållet så den släta delen kommer utåt.

Vatettes katalog 2018 har den inte med.

Sidan 79 och framåt:
https://www.gustavsberg.com/se/badrumsinspiration/broschyrer/ovriga-varumarken/

Skärmklipp av en katalog för Vatette-produkter med monteringsanvisningar och produktillustrationer.
Skapa konto

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
K
Jag likställer proppen/pluggen med VA's avluftningsnippel konstruktionsmässigt och sätter därmed den långa konan inåt.

• Mässingspropp liknande VA's avluftningsnippel med lång konisk sektion inåt.
    Skapa konto
  • Mässingsfärgad avluftningsnippel med texten 'VATETTE' och en konformad topp.
    Skapa konto
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Håller med. Jag har provat båda hållen och det funkar bäst med försänkningen utåt. Det kan bli tätt åt andra hållet också men då måste man dra åt riktigt ordentligt.
https://www.tenico.se/tips/tips6.htm

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Men värför sitter den släta sidan perfekt jämt med muttern när den är riktat utåt är nåt jag undrar. Astätiskt ser det bättre ut och man undviker damm och skit. Det är nästan som det var tillverkarens meningen att det skulle vara så.

ClasseClas
Bra fråga, visst ser det snyggare ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.