Hejsan!

Jag och min sambo flyttade i vintras in i vårat hus (vårat första). Efter två veckor så slog jordfelsbrytaren ifrån när sambon stod i duschen. Det tog inte lång tid att lokalisera felet till pumpen som bara är 2år gammal. Som tur är märkte jag att vatten trängt in via kabeln upp i kopplingsdosan. Snabbt fixat med ny dosa och topp då jag installerade en som jag kunde få en glipa på för vattnet att rinna ur utan att komma i kontakt med dosan.
Nu till min fråga. Jag har förstått att jag behöver dränera brunnen genom att borra ett hål i röret och koppla på en slang för att leda bort vattnet. Eftersom våran tomt ligger lite i en sluttning så blir det bra långt att gräva ifall man ska använda det naturliga fallet på tomten. Vi har ett dike ca 5 meter från brunnen men detta ligger högre och på andra sidan våran väg så jag är inte så sugen att gräva upp den.
Går det att koppla på slangen på dräneringen eller dagvattnet? Då hade jag behövt gräva ca 10 meter istället.
Jag hade tänkt svetsa på en rörstump på foderröret och borra ett hål in och sedan trycka på en pem? slang med en backventil nere på frostfritt djup. Jag kan som sagt egentligen ingenting om sånt här, hur skulle ni göra?

Dagvattnet kan du koppla på men inte dräneringen (y)

• Gilla
bghannes
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Dagvattnet kan du koppla på men inte dräneringen (y)
Vad hade du använt för storlek på slang? Rinner en hel del och antar att om jag har för liten slang finns det risk att det inte rinner ur tillräckligt samt högt tryck?

Svårt att säga utan att veta vilken tillrinning du har.

Är det väldigt mycket så gräv ner ett 75mm avlopp istället för slang.

Om det grävs fiber nånstans i närheten så kanske du kan tigga åt dig nån meter 40 pem :)

Och skippa backventilen, den känns som ett framtida problem...

Pratade med en granne som sysslar med entreprenad som ska hjälpa mig att gräva. Han vill lägga ut en dräneringsslang och fylla upp med makadam runt brunnen. Min fråga är hur jag ska få vattnet in i slangen. Kan jag bara borra ett hål genom foderröret och sen lägga slangen emot eller finns det då risk att jord och annat kommer in i brunnen? Jag har försökt få fram tillvägagångssätt på nätet men inte hittat något mer än att man ”dränerar”.

Det känns fel att borra hål i foderröret. Kan du inte bara flytta upp kopplingsdosan ovan mark på en liten stolpe?

Jag bytte kopplingsdosa till en dränkbar i höstas samt bytte toppen till en som hade dräneringshål i sig för att vattnet inte skulle bli stående runt dosan. Problemet är att vattnet strålar ut från toppen så gräsmattan och allt runt ikring blir till lera.

Du kan borra hål i foderrör och svetsa/ klämma fast någon slags nippel å leda ut överskott i diket eller nån slags dagvatten. Tänk på att anpassa storlek på rör beroende på flödet men en 40mm plastslang räcker långt

• Gilla
bghannes
  • Laddar…
Intressant, låter som att du har artesiskt grundvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.