Hej! Har ett gammalt torp jag ska renovera där det bara är sommarvatten indraget. Toallet finns men hittar ej nån brunn i närheten. Torpet ligger långt ut i skogen och huset står på en höjd med en äng bredvid där jag tror avloppet finns eller finns det inget alls. Instalerade man toaletter förr om det bara rann ut i marken? Hur ska jag gå tillväga för att hitta avloppet eller brunnen. Mvh/ Martin.

Det är möjligt att filma avloppet för att se vart det tar vägen, för att kunna söka upp det hela använder man en sökare och sond som monteras på kameran eller en rörål. Behöver du hjälp med det hela borde någon firma som jobbar med spolning av avloppsrör kunna hjälpa dig, i värsta fall får du höra av dig till en vvs-firma.

N NoOne2k skrev:
Det är möjligt att filma avloppet för att se vart det tar vägen, för att kunna söka upp det hela använder man en sökare och sond som monteras på kameran eller en rörål. Behöver du hjälp med det hela borde någon firma som jobbar med spolning av avloppsrör kunna hjälpa dig, i värsta fall får du höra av dig till en vvs-firma.
okej. Får kolla upp det då om det finns nån VVS firma som kan hjälpa mig. Tack för svar

Claes Sörmland
Kolla med kommunen. Är det ett lagligt avlopp så finns dokumentation. Om inte så är det i alla fall en olaglig installation och ett nytt avlopp måste anläggas.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kolla med kommunen. Är det ett lagligt avlopp så finns dokumentation. Om inte så är det i alla fall en olaglig installation och ett nytt avlopp måste anläggas.
Har kollat med kommunen och enligt dom ska det finnas ett avlopp där. Ska harva upp lite jord och se om det dyker upp nåt betonglock

Jag körde i en tonsändare i änden på en dragfjäder för el/fiber på mina avloppsrör för hitta dom i källargolv och ut från huset.
Fiber,elektriker,grävgubbar har sådana prylar ibland.
Hittar rör ca2 m ner i backen.
En gubbe matar fjäder i avloppet via rensen på avloppet en följer den och markerar med sprayburken på marken. gjutjärn i källargolvet kan försämra signalerna och noggrannheten men då sätter man en induktiv grimma över röret så löser det sig

Jag spolade bara med högtrycktvätt innan med en enkel avloppsrensare.

Jag tror tonsädare och käppvinda finns att hyra hos större hyrfirmor.

E _Elman_ skrev:
Jag körde i en tonsändare i änden på en dragfjäder för el/fiber på mina avloppsrör för hitta dom i källargolv och ut från huset.
Fiber,elektriker,grävgubbar har sådana prylar ibland.
Hittar rör ca2 m ner i backen.
En gubbe matar fjäder i avloppet via rensen på avloppet en följer den och markerar med sprayburken på marken. gjutjärn i källargolvet kan försämra signalerna och noggrannheten men då sätter man en induktiv grimma över röret så löser det sig

Jag spolade bara med högtrycktvätt innan med en enkel avloppsrensare.

Jag tror tonsädare och käppvinda finns att hyra hos större hyrfirmor.
okej, det låter ju som ett bra sätt att hitta avloppet:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.