Med min renovering blir det ny vatteninstallation till hela huset. Min idé är att ha ett teknikskåp i tvättstugan med den nedre delen ämnad åt vattenfördelningen.
Det jag tänkte jag få plats med:
Jag vet att den extra ventilen på inkommande ledningen är lite okonventionell, men den sitter där idag och kommer förenkla när vattenmätaren ska flyttas.
Väggen är reglad c-c 600. Det vita skåpet bakom väggen är värmepannan.
Reglarna är 45x120 men jag misstänker att det kan behövas mer på djupet.
Min första tanke var att hitta ett fint fördelarskåp, men har inte hittat något självklart.
Ska man skippa ett konventionellt fördelarskåp helt och göra ett eget, typ som nedan?

Det jag tänkte jag få plats med:
- Inkommande vatten med vattenmätare
- VV-fördelning, 8 ut
- KV-fördelning, 12 ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att den extra ventilen på inkommande ledningen är lite okonventionell, men den sitter där idag och kommer förenkla när vattenmätaren ska flyttas.
Väggen är reglad c-c 600. Det vita skåpet bakom väggen är värmepannan.
Reglarna är 45x120 men jag misstänker att det kan behövas mer på djupet.
Min första tanke var att hitta ett fint fördelarskåp, men har inte hittat något självklart.
Ska man skippa ett konventionellt fördelarskåp helt och göra ett eget, typ som nedan?
För att klara krav från Säker Vatten (vilket är bra om du ska försäkra huset) ska det finnas en utloppsledning från skåpet ut till rummet. Den detaljen är svår att bygga själv. Så köp ett skåp som passar eller ha grejerna inne i rummet och inte gömma dem i väggen. Har du den på en vägg, utanpå tätskiktet, kan du gömma dem bakom en lucka för att slippa se dem om du vill?
Ok. Exempelbilden var kanske ett dåligt exempel.
Såg att en här på forumet har gjort något i den stilen jag tänker mig.
Jag har gjort liknande lösning tidigare där jag gummerade väggarna med samma gegga som man tätar badrumsgolv med. Och sen ett skvallerrör ut på tvättstugegolvet.
Jag kan tänka mig att göra något liknande igen, men det skulle ju klart se proffsigare ut med ett redigt skåp.
Jag har hittat skåp som har måtten 55 bredd, 85 högt och 20 djup. Men om det kan anpassas snyggt för att passa mina behov vet jag inte. Har aldrig jobbat med fördelarskåp tidigare, och de exempel jag sett har alla haft 2 eller färre rader med fördelare.
Misstänker att jag får snickra till en egen lösning om någon inte råkar presentera ett tjusigt alternativ.
Såg att en här på forumet har gjort något i den stilen jag tänker mig.
Jag har gjort liknande lösning tidigare där jag gummerade väggarna med samma gegga som man tätar badrumsgolv med. Och sen ett skvallerrör ut på tvättstugegolvet.
Jag kan tänka mig att göra något liknande igen, men det skulle ju klart se proffsigare ut med ett redigt skåp.
Jag har hittat skåp som har måtten 55 bredd, 85 högt och 20 djup. Men om det kan anpassas snyggt för att passa mina behov vet jag inte. Har aldrig jobbat med fördelarskåp tidigare, och de exempel jag sett har alla haft 2 eller färre rader med fördelare.
Misstänker att jag får snickra till en egen lösning om någon inte råkar presentera ett tjusigt alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det kan ju vara en fördel att ha lokala fördelare vid badrum osv. Så behöver du bara vänta på varmvatten en gång på morgonen.
LK Uni 700, rsk 1881316 går att få med 12 anslutningar om du skippar gruppavstängning.
https://www.lksystems.se/globalasse...schyrer/broschyr_lk-installationsskap_low.pdf
https://www.lksystems.se/globalasse...schyrer/broschyr_lk-installationsskap_low.pdf
Jag väljer gärna ett godkänt standardskåp.mexitegel skrev:
Hade det varit en "vanlig" vägg hade jag inte tvekat att regla om (kommer göra det för fördelarskåpet till golvvärmen), men den aktuella väggen kommer bli dubbelt bärande* och reglas c-c 300. Jag kommer sätta dubbla stolpar på båda sidor för att få ett större utrymme just där.
*Utbyggnad där de nya takstolarna får dela bärande vägg med befintlig.
Väggen är idag reglad 95x45 cc 600, och konstruktören ville ha en ny bärande vägg med 120x45 cc 600 intill den befintliga. Dock är den tillgjutna plattan inte förstärkt intill den ursprungliga plattan vilket gjorde att det blev en kompromiss med cc 300. Det finns en viss risk att det ändå råkar bli 95x45-stolpar, men det är inget jag berättar för någon. Sssh!N NoOne2k skrev:
Men det finns andra anledningar som tex arbetsbänk, tvättställ etc som gör att jag inte vill gå över 600 i bredd. Det vore helt enkelt väldigt bra om allt fick plats i det utrymmet.
Håller med och det är något jag funderat på, men att slippa extra fördelare vid badrummet ser jag som väldigt positivt med. Ju färre skarvar och kopplingar, desto färre risker.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara

