A
addu: Vad som funkade för mig var att bryta loss handtaget genom att bända det "uppåt" (som när man ökar vattenflödet) tills plastbiten handtaget sitter fast i gick av. Jag hade innan dess tagit i allt jag hade för att dra det "utåt" och det gick bara inte. Efter jag hade brutit loss det var jag tvungen att borra sönder plasten som var kvar i handtaget, den hade blivit riktigt hård och bitit
4 svar · 5,2k läst
·
useless
useless: Är det några packningar där?
1 svar · 375 läst
·
S
Sundborns: [citat] Nyfiken. Jag håller just på att ska bygga en sk ”fågelholk” mot ytterväggen där jag ska ha pumpautomat och varmvattenberedare. Vad har/hade du för golv i din
7 svar · 2,2k läst
H
Håbbe01: Kanske bara suger luft från brunn. Finns en skruv längst fran på pump där man kan fylla på vatten och fylla pump huset igen
12 svar · 589 läst
·
X
xxargs: Låter nästan som problem med backventilen nere i brunnen, kan också vara plastbit typ plastpåse eller annat som i bladväg omsluter insuget av vattnet så fort pumpen börja suga vatten, ofta med beteendet att det flödar bra i några sekunder för att sedan ta nära tvärstopp. --- Stiga ned i brunnar är som redan sagt riskabelt med risk dålig luftkvalitet i botten och det är ingen
2 svar · 459 läst
X
xxargs: Någon annan får svara på hur slemmigt rosten är ut backspolningen på dessa filter, men jag vet att det var strikt förbjudet att hälla ut järnklorid (som användes för etsning av kretskort) även i mindre mängder i avloppet hos en specifik batteritillverkande industri i Sverige som jag pryade på 1980-talet då det satte igen deras filter i avloppsverket för kemindustrivatten något
6 svar · 684 läst
C
calibramicke: Tack för tips! Jag kikade också på skissen sen, och testade att dra ett var tejp runt piggen som stack upp och sedan ett rejält grepp med en tång och dra den rakt upp. Då fick jag upp den och sen var det bara att ta av vredet.
2 svar · 834 läst
·
haderajraj
haderajraj: Hej. Undrar vad det här är.? Funktion osv🤔
0 svar · 416 läst
·
V
Vector: Då du verkar bo i lägenheten så kan det ju vara att någon annan tar vatten samtidigt som du spolar å då verkar flödet inte räcka till för dig men bästa är väl att prata med hyresvärd om problemet då problemet kan vara någonstans utanföre din lägenhet.
1 svar · 638 läst
L
LFN: Fått svar från FMM support. Stödplattan ska tydligen inte användas vid montage i bänkskiva.
18 svar · 939 läst
·
M
MLD1962: Vi har en brunn ute på vår asfalterade, lutande, garagenedfart (garaget ät tillbyggt) Brunnen på garagenedfarten är kopplad till husets gamla garage, dvs källaren. Vi har spolat och konstaterat att det inte är något fel på på vattenlåset i källaren, problemet är att det vi kraftigt regn kommer så mycket vatten att avloppet i källaren svämmar över, dvs avloppet sväljer inte så
0 svar · 226 läst
jonmo
jonmo: Nu behöver jag era bästa tips för att städa upp i taket i min källare. Jag försöker fixa rördragningen i taket i källaren i mitt radhus. För närvarande är allt en tvättstuga, men det kan mycket väl vara så att vi bygger ett badrum i detta hörn i framtiden. Därför spelar det roll hur långt från vägg saker hamnar samt att det inte ska blocka fönstret annat än om det är
0 svar · 532 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Hej och välkommen till forumet på byggahus.se @Bear133 ✅✅ Är du säker på att det är 3/8 på tvättställsblandaren? Dubbelkolla. Absolut enklast här är ju att köpa en lekande förkromad koppling och sen en skarv som förminskar 1/2 till 3/8. Ingen gängtätning behövs, bara dra åt och klart. 2st: https://www.rinkabyror.se/artikel/forkr-rak-koppling-g15-lekande/ 2st:
3 svar · 579 läst
·
4
4092: [citat] Vatten automat
4 svar · 345 läst
·
N
nikler: Tack för era svar! Har kommit en bit med det utredningen och jag förstår vad ni säger om trycket och flöde osv. Anmälde till Stockholm vatten att jag hade lågt tryck och de kontaktade mig samma dag, de bad mig kolla om min närmsta granne hade samma låga tryck. Stockholm vatten betonade också att de inte har något minimitryck som de garanterar (i sina delar av vattennätet). Kollade
4 svar · 730 läst
·
I
InsidersUnited: [citat] På vissa sitter det en kabel med en liten liten dosa, i den sitter det två bleck, när fukt eller en sammanhängande bit fuktig smuts etc kortsluter dessa startar pumpen. [bild]
14 svar · 869 läst
·
C
chokonanana: [citat] Jag oroade mig för kondensen också. Låter rimligt och känns som en onödig risk. Då är frågan hur jag kan dra en vattenslang över taket? Upp i stuprännorna är helt OK. Sedan skulle jag gäna vilja fästa någon typ av rör på taket som man kan dra vattenslangen i och skydda från vädret. Finns det någon bra lösning där? Alltså få upp vattenslangen några cm ovanför
6 svar · 814 läst
·
J
jonaserik: [citat] Glöm inte att ha lin och som detta hemma, alla fungerar, finns i små förpackningar på billiga varuhusen https://www.google.com/search?q=locher+pasta&sca_esv=7550878c098e0420&biw=1280&bih=551&ei=Hd25aIyZN93DwPAP9ezfwAw&oq=loch&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAi
20 svar · 1,5k läst
·
P
ptk: Jag fick svar, det visade sig stämma med länken. 😁✌️
2 svar · 351 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Du verkar inte ha några ventiler på utgående värmesystem till radiatorerna tråkigt nog. Hur ser radiatorn ut som du ska plocka ner? Ska radiatorn tas bort för all framtid eller ska den upp igen efter nytt tapet/färg bakom?
1 svar · 307 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Detta ser ut som ett Vatette kopplingsset. Står det VATETTE stansat på sidan? [bild] [bild] Om ja så räcker det med att du köper två raka avstängningsventiler 15x10 med RSK: 8546962. Kan tex köpas här: https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/ https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-15x10/ [bild]
6 svar · 698 läst
·
janwide
janwide: [citat] Värmepumpen är inget problem. Där finns det golvbrunn.
6 svar · 614 läst
D
Du och 19till: Köp en gummiduk och klipp till, finns på många ställen och säljs som packningsmaterial, tillexempel på bil traktor eller lastbils verkstad. Köp den däremot inte på ett tveksamt lågprisvaruhus, aka biltema. Om du vill att den håller ner än två månader.
1 svar · 434 läst
lärjungen
lärjungen: [citat] OK, ja då verkar ju gjutjärnsröret vara oskyldigt.
23 svar · 1,3k läst
·
Daahornbo
Daahornbo: Har eventuellt hittat en beg CPES 5-80 till salu någon som vet vad skillnaden är ?
1 svar · 230 läst
·
Z
Zodde: Har ett gammalt utekök där ett Pex rör gick sönder. Pexröret gick till en övergång som i sin tur gick till slangen till kranen. Vill nu koppla slangkranen direkt på där Pexröret (1/4 gänga, 3/8 utv) satt. Hur löser man det smartast.? Tänkte först bara förkorta Pexröret med 10cm å köpa ny koppling men på min lokala VVS handlare sa de att det fanns olika system..? och att de inte
0 svar · 234 läst
·
J
jonaserik: [citat] Det med vinterkoppling, då mkan man även få ett rör upp till himlen från brunnen och ta ut vatten på vintern med. En röris vet hur det ska vara.
9 svar · 946 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.