2 977 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Tappvattenledningar från 2011 läcker
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Alltså i bilden i #26 ser jag inga längsgående sprickor, bara mörka längsgående linjer som är fabrikstryckta.Jonas Persson skrev:
Här finns en väldigt trovärdig förklaring:
https://replumbs.com/aquatherm-piping/
Man skriver att även clamping måste vara riktigt rätt för att inte leda till termiska problem. I bild i #26 ser jag stålmanschetter som har lagts på röret, möjligen i syfte att hindra mer sprickor men det verkar vara kontraproduktiv.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Jag har ingen interninformation, utan kan bara läsa vad som skrivs i artikeln (sprickor horisontellt i rörets riktning). Och att man reparerat med stålmanschettrer. Ränderna är som du skriver bara en annan grön färg som brukar indikera avlopp.
Instämmer med vad du skriver om att det inte låter vettigt då sprickorna är längsgående och det måste vara en tidsfråga innan de spricker mer och då direkt hamnar utanför manschetten. Som jag skrev ovan har någon på jouren troligtvis lagat läckan och inte funderat på varför det skett om och om igen.
Så oavsett om rören är armerade eller inte, om plasten är svagare eller inte i den riktningen, så spricker de likväl hela tiden längs med rörets längdriktning om man ska utgå från vad som står i artikeln. Så varför då kan man undra?
Nästa fråga är vad som gör att rören spricker just i dessa hus. En så här väletablerad produkt som används utan problem i tex Tyskland, om än med gott om i våra ögon udda krav tyder på att något skiljer sig. Min gissning är att det rör sig om någon sorts förändring i plasten, t ex höga halter av koppar eller stål i installationen som tas upp som en risk. Mekanisk stress känns fel då det verkar ske på så många olika ställen och vad jag kan se aldrig direkt intill en skarv eller koppling som borde innebära en brottanvisning.
Instämmer med vad du skriver om att det inte låter vettigt då sprickorna är längsgående och det måste vara en tidsfråga innan de spricker mer och då direkt hamnar utanför manschetten. Som jag skrev ovan har någon på jouren troligtvis lagat läckan och inte funderat på varför det skett om och om igen.
Så oavsett om rören är armerade eller inte, om plasten är svagare eller inte i den riktningen, så spricker de likväl hela tiden längs med rörets längdriktning om man ska utgå från vad som står i artikeln. Så varför då kan man undra?
Nästa fråga är vad som gör att rören spricker just i dessa hus. En så här väletablerad produkt som används utan problem i tex Tyskland, om än med gott om i våra ögon udda krav tyder på att något skiljer sig. Min gissning är att det rör sig om någon sorts förändring i plasten, t ex höga halter av koppar eller stål i installationen som tas upp som en risk. Mekanisk stress känns fel då det verkar ske på så många olika ställen och vad jag kan se aldrig direkt intill en skarv eller koppling som borde innebära en brottanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Hmm, alla har sett t ex en vattenslang som brister pga någon sorts försvagning. Är inte de sprickorna "alltid" i längs med slangen? Det är vattentrycket som spräcker den försvagade slangen. Ska vi gissa på att samma mekanism ligger bakom dessa rör - något försvagar plasten som efter en tid spricker pga vattentrycket.
Jag håller med!Magnus E K skrev:
Vilka normala tappvatteninstallationer i kommunala anläggningar kräver stålrör (rostfritt med andra ord).
Dessutom så är ju frågan varför dessa gröna plaströr installerades på tappvattnet från första början.
Vad var orsaken till det i Swea Rike?
Men varför dessa gröna rör från första början?Claes Sörmland skrev:
Vad kan kravspecifikationen varit vid installation som avvikit från norm?
Klicka här för att svara