Då var det dags igen, nu kärvar duschblandaren igen.
Den ger inte mer än ca 40 grader på vattnet, har tagit ur termostatmodulen och rengjort den med ättika och fick kanske upp tempen någon grad till. Termostatmodulen ser ut så här:
Termostatmodul för duschblandare av märket Grohe med blå och metallfärgade delar.

När man höjer temperaturen så går den upp till ca 40 grader, men resten av höjningen går lättare att vrida och det blir inte varmare. I handfatet bredvid är vattnet nästan 60 grader på bara varmvatten.

Är det någon som vet vad som är fel?

Jag har en gammal termostat som dock är lite mekaniskt trasig (det saknas en packning och ett filter är trasigt - förresten så verkar den packningen saknas på bilden jag plockade från nätet också, men den finns i den jag nu rengjorde), men som jag då bytte på chans då jag hade ett annat problem. Jag skall testa om jag kan plocka över delar från den nya som alltså inte fungerar och få ihop den gamla till användbart skick...

Reservdelen kostar iofs halva priset på Amazon jämfört med svenska butiker, så jag kan ju få den levererad till dörren imorgon. Men jag vill gärna veta att det är denna som behövs.
 
Plockade delar från den "nya" termostaten (den som är 7 år gammal) och satte in dessa i den "gamla" (som är 15 år gammal). Just nu har jag bara varmt och varmare vatten, jag får försöka justera inställningen av vredet kanske...
...men jag kunde duscha i alla fall.

Jag har känt på och motionerat den "nya" insatsen och den går mycket trögare än den "gamla" gör. Det skulle kunna vara en packning som flyttat på sig och som klämmer fast. Den är nog död i alla fall.

Nu får jag gå och justera termostaten igen och se om jag kan få kallvatten också...
 
efter att ha byggt ihop två trasiga termostater så har jag nu en fungerande termostat. Den gamla cylindern verkar ha skurit, det kan ha kommit in skräp (jag har eget vatten).
 
Och förra veckan började det kärva igen. Igår tog jag ut blandningsventilen och motionerade fjädern en del, så nu fungerar den igen. Frågan är hur länge?

Det som är problemet är att blandaren litar på en fjäder som trycker ut ventilen till varmt vatten om den inte belastas. När man skruvar upp på varmt så dras en metallförstärkt plasthylsa ut och då skall fjädern trycka med ventilen. Jag misstänker att den statiska belastningen på denna fjädern gör att den tappar lite spänst med åren. Den är dessutom inrättad. Har man då egen brunn så kommer det ibland in lite skit med vattnet och det hjälper ju inte till. Är då fjädern lite svagare/kortare så öppnas den inte fullt ut helt enkelt.
 
Det där är ju sådan finmekanik ser det ut som, fungerar säkert bra om det är helt rent vatten. Påminner mig lite om varför tyskarna slängde sina egna vapen som var väldigt känsliga för smuts och tog en Kalasjnikov istället när dom fick chansen, dom fungerade även efter att ha blivit doppade i gyttja

Du har inte funderat på att installera filter på inkommande? Det är ju bra även av andra skäl
 
K krambriw skrev:
Det där är ju sådan finmekanik ser det ut som, fungerar säkert bra om det är helt rent vatten. Påminner mig lite om varför tyskarna slängde sina egna vapen som var väldigt känsliga för smuts och tog en Kalasjnikov istället när dom fick chansen, dom fungerade även efter att ha blivit doppade i gyttja

Du har inte funderat på att installera filter på inkommande? Det är ju bra även av andra skäl
Jag har filter, men det kommer igenom lite järn och när man tömmer rören så lossar det gärna några flagor av det.
 
Aha, ok då
 
K krambriw skrev:
Aha, ok då
Jag fick nyligen plocka isär en Oras IR-blandare och rengöra den också, den fungerar nu. Det kommnågra järnflagor ur den också. Men det är ca 17 år sedan det badrummet byggdes om, så det funkar rätt bra ändå...
 
  • Gilla
krambriw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.