Berätta mer om de här plastledningarna som läcker i ett större bygge i Stockholm från 2011:
"Vattenledningarna i 24-våningshuset vid Hornsbergs strand, och de bakomliggande låghusen, måste bytas efter omfattande problem med läckage. Husen stod klara 2011."
https://www.dn.se/ekonomi/lackande-plastror-maste-bytas-i-prestigebygget-hyresgasterna-rasar/
Något vi borde känna till här?
"Vattenledningarna i 24-våningshuset vid Hornsbergs strand, och de bakomliggande låghusen, måste bytas efter omfattande problem med läckage. Husen stod klara 2011."
https://www.dn.se/ekonomi/lackande-plastror-maste-bytas-i-prestigebygget-hyresgasterna-rasar/
Något vi borde känna till här?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Står det tappvatten i artikeln? Tänker att om man har vertikala avloppsstammar som är 24 våningar höga så blir det rätt stor energi på vattnet som störtar ned. Vanligta avloppsrör i plast kanske inte tål det?
Men även tappvatten kan jag tänka mig att man måste sektionera på något sätt tryckmässigt. Du behöver ju ca 10 kg tryck längst ned om du skall få upp vatten till högsta våningen, och kanske 16 kg om det dessutom skall bli ett vettigt flöde där uppe. Så höga tryck är nte vanliga ledningar specade för, tror jag. Men jag antar att man har pumpar på olika våningsplan så att varje sektion bara behöver ha tryck för 5 -6 våningar.
Men även tappvatten kan jag tänka mig att man måste sektionera på något sätt tryckmässigt. Du behöver ju ca 10 kg tryck längst ned om du skall få upp vatten till högsta våningen, och kanske 16 kg om det dessutom skall bli ett vettigt flöde där uppe. Så höga tryck är nte vanliga ledningar specade för, tror jag. Men jag antar att man har pumpar på olika våningsplan så att varje sektion bara behöver ha tryck för 5 -6 våningar.
Efter att läckorna blivit allt mer frekventa gjorde bolaget en utredning som visade att vattenrören, som är gjorda av plast, är felkonstruerade och tenderar att spricka horisontellt.H hempularen skrev:
– Det är en kombination av dimensionering och materialval som orsakar problemen enligt vår bedömning. De plaströren ska vi nu byta mot traditionella stålrör, säger Joakim Lundberg, fastighetschef på Familjebostäder.
Man byter väl inte till stålrör på avlopp?
Dessutom
Det är kvalitet på det här boendet, proklamerade det dåvarande finansborgarrådet Sten Nordin (M) när Aftonbladet bjöds på en rundvisning.
Många av de som flyttade in håller inte med om det påståendet.
Boende vittnar om flera brister i husen, där det största problemet har varit återkommande vattenläckor som orsakat besvär och översvämmade källarförråd. Familjebostäder har i omgångar tvingats stänga av vattnet för att laga ledningar som spruckit.
Hyresgästen Mikael Flodin berättar att det varit omkring 10–15 vattenavstängningar under de knappt fem år hans familj bott i huset, men endast en gång har de fått ekonomisk kompensation.
Den gången fick de cirka 600 kronor efter att vattnet varit avstängt i en vecka. Familjen fick hämta vatten i hinkar från gymmet och köpa vatten på flaska.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Då blir väl frågan om det är tillverkningsfel på rören, eller om de används vid högre tryck än de är specade för.
Men köper man sekunda rör, så kan även nya stålrör läcka. Jag hörde att när Astid Lindgrens barnsjukhus byggdes så köpte firman som installerade sprinklersystemet rör från något Östland (det var inte sååå många år efter kommunismens fall). Rören var tillverkade av dålig stålkvalitet med för mycket porer, så rören "svettades", det var hela tiden en vattenhinna med små droppar på rören, ungefär som kondens. Tror att de fick byta ut hela sprinklersystemet.
Men köper man sekunda rör, så kan även nya stålrör läcka. Jag hörde att när Astid Lindgrens barnsjukhus byggdes så köpte firman som installerade sprinklersystemet rör från något Östland (det var inte sååå många år efter kommunismens fall). Rören var tillverkade av dålig stålkvalitet med för mycket porer, så rören "svettades", det var hela tiden en vattenhinna med små droppar på rören, ungefär som kondens. Tror att de fick byta ut hela sprinklersystemet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Hittade dessa bilder. Gröna rör, är inte det färgen för avlopp?
Bortsett från färgen är det sådana rör och ventiler man har för pooler och andra lågtryckssystem. Fattar inte.
Bortsett från färgen är det sådana rör och ventiler man har för pooler och andra lågtryckssystem. Fattar inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verkar vara denna tyska firmas plaströr för tappvatten ("Aquatherm" med grönt streck):
https://www.rethermkruge.se/sortiment/pp-rorsystem/green-pipe/
Eller nån klon.
https://www.rethermkruge.se/sortiment/pp-rorsystem/green-pipe/
Eller nån klon.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Tyvärr verkar deras löften inte stämma så bra...
"Längre tid mellan underhåll och ett lägre behov av klammer, i jämförelse med vanliga plaströr.
Ett optimalt förhållande mellan kostnad och prestanda"
"Längre tid mellan underhåll och ett lägre behov av klammer, i jämförelse med vanliga plaströr.
Ett optimalt förhållande mellan kostnad och prestanda"
Nästa BRF, denna gång i Ursvik, som har problem med sina vattenrör. Återigen så rör det sig om PPR-rör från tyska Aquatherm. Här är det Riksbyggen som har uppfört husen med entreprenören Värmdö Byggentreprenader som senare köptes upp av Serneke.
https://www.dn.se/ekonomi/brf-drabbad-av-lackande-plastror-anklagar-riksbyggen/
https://www.dn.se/ekonomi/brf-drabbad-av-lackande-plastror-anklagar-riksbyggen/
Läste du inte vad Dilato skrev eller är skrivklådan oändlig?H hempularen skrev:Då blir väl frågan om det är tillverkningsfel på rören, eller om de används vid högre tryck än de är specade för.
Men köper man sekunda rör, så kan även nya stålrör läcka. Jag hörde att när Astid Lindgrens barnsjukhus byggdes så köpte firman som installerade sprinklersystemet rör från något Östland (det var inte sååå många år efter kommunismens fall). Rören var tillverkade av dålig stålkvalitet med för mycket porer, så rören "svettades", det var hela tiden en vattenhinna med små droppar på rören, ungefär som kondens. Tror att de fick byta ut hela sprinklersystemet.
Det ligger en hund begraven här...
För en tappvatteninstallation gör man dagligen med kopparrör i en standardinstallation...
Den nya installationen är med rostfria rör.
Det talar för att tappvattnet är aggressivt på något sätt...
För en tappvatteninstallation gör man dagligen med kopparrör i en standardinstallation...
Den nya installationen är med rostfria rör.
Det talar för att tappvattnet är aggressivt på något sätt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför då installera rostfria rör (syrafasta) kontra kopparrör enligt bilderna?Claes Sörmland skrev:
Något är konstigt här!
För man väljer ett betydligt dyrare system än gängse praxis på tappvatten med standarden för kopparrör.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Jag förstår inte heller. "De plaströren ska vi nu byta mot traditionella stålrör, säger Joakim Lundberg, fastighetschef på Familjebostäder." Traditionella stålrör, detta fick mig att tro att det var radiatorsystemet men det framgår ju på andra ställen att det är tappvattnet.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Framgår det någonstans om rörsystemet läcker vid kopplingar eller på sträckan längs med rören?
