Claes Sörmland
Står det tappvatten i artikeln? Tänker att om man har vertikala avloppsstammar som är 24 våningar höga så blir det rätt stor energi på vattnet som störtar ned. Vanligta avloppsrör i plast kanske inte tål det?

Men även tappvatten kan jag tänka mig att man måste sektionera på något sätt tryckmässigt. Du behöver ju ca 10 kg tryck längst ned om du skall få upp vatten till högsta våningen, och kanske 16 kg om det dessutom skall bli ett vettigt flöde där uppe. Så höga tryck är nte vanliga ledningar specade för, tror jag. Men jag antar att man har pumpar på olika våningsplan så att varje sektion bara behöver ha tryck för 5 -6 våningar.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Står det tappvatten i artikeln
Efter att läckorna blivit allt mer frekventa gjorde bolaget en utredning som visade att vattenrören, som är gjorda av plast, är felkonstruerade och tenderar att spricka horisontellt.

– Det är en kombination av dimensionering och materialval som orsakar problemen enligt vår bedömning. De plaströren ska vi nu byta mot traditionella stålrör, säger Joakim Lundberg, fastighetschef på Familjebostäder.

Man byter väl inte till stålrör på avlopp?

Dessutom

Det är kvalitet på det här boendet, proklamerade det dåvarande finansborgarrådet Sten Nordin (M) när Aftonbladet bjöds på en rundvisning.

Många av de som flyttade in håller inte med om det påståendet.

Boende vittnar om flera brister i husen, där det största problemet har varit återkommande vattenläckor som orsakat besvär och översvämmade källarförråd. Familjebostäder har i omgångar tvingats stänga av vattnet för att laga ledningar som spruckit.
Hyresgästen Mikael Flodin berättar att det varit omkring 10–15 vattenavstängningar under de knappt fem år hans familj bott i huset, men endast en gång har de fått ekonomisk kompensation.

Den gången fick de cirka 600 kronor efter att vattnet varit avstängt i en vecka. Familjen fick hämta vatten i hinkar från gymmet och köpa vatten på flaska.
 
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Då blir väl frågan om det är tillverkningsfel på rören, eller om de används vid högre tryck än de är specade för.

Men köper man sekunda rör, så kan även nya stålrör läcka. Jag hörde att när Astid Lindgrens barnsjukhus byggdes så köpte firman som installerade sprinklersystemet rör från något Östland (det var inte sååå många år efter kommunismens fall). Rören var tillverkade av dålig stålkvalitet med för mycket porer, så rören "svettades", det var hela tiden en vattenhinna med små droppar på rören, ungefär som kondens. Tror att de fick byta ut hela sprinklersystemet.
 
  • Ledsen
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hittade dessa bilder. Gröna rör, är inte det färgen för avlopp?

Bortsett från färgen är det sådana rör och ventiler man har för pooler och andra lågtryckssystem. Fattar inte.
Isolerade metallrör i ett tak med gröna komponenter, diskussion om rörens funktion och eventuella vattenläckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna plast- och metallrör med ventiler och anslutningar inomhus, delvis isolerade med silverfärgad tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på stålklädda rör i ett innertak, omgivna av andra isolerade rör och kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarförråd med gröna rör i taket för rörarbete, gallerförsedda förråd och en svart hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provisoriska vattenledningar isolerade i trappuppgång, personer går i trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tyvärr verkar deras löften inte stämma så bra...

"Längre tid mellan underhåll och ett lägre behov av klammer, i jämförelse med vanliga plaströr.
Ett optimalt förhållande mellan kostnad och prestanda"
 
Claes Sörmland
RoTe
Det där såg ju "lite hobby" ut och ser det hobby ut är det ofta så. 💩
 
J
H hempularen skrev:
Då blir väl frågan om det är tillverkningsfel på rören, eller om de används vid högre tryck än de är specade för.

Men köper man sekunda rör, så kan även nya stålrör läcka. Jag hörde att när Astid Lindgrens barnsjukhus byggdes så köpte firman som installerade sprinklersystemet rör från något Östland (det var inte sååå många år efter kommunismens fall). Rören var tillverkade av dålig stålkvalitet med för mycket porer, så rören "svettades", det var hela tiden en vattenhinna med små droppar på rören, ungefär som kondens. Tror att de fick byta ut hela sprinklersystemet.
Läste du inte vad Dilato skrev eller är skrivklådan oändlig?
 
Krilleman
Det ligger en hund begraven här...
För en tappvatteninstallation gör man dagligen med kopparrör i en standardinstallation...

Den nya installationen är med rostfria rör.
Det talar för att tappvattnet är aggressivt på något sätt...

Hand pekar på en tappvatteninstallation med rostfria rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit buss med texten "Spermabussen.se" och flaggor på sidan. Bussen används för resor och upplevelser.
 
Claes Sörmland
Stockholms Mälarvatten är ju annars snällt mot ledningarna. Och båda BRFerna ligger i Stockholm.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stockholms Mälarvatten är ju annars snällt mot ledningarna. Och båda BRFerna ligger i Stockholm.
Varför då installera rostfria rör (syrafasta) kontra kopparrör enligt bilderna?

Något är konstigt här!

För man väljer ett betydligt dyrare system än gängse praxis på tappvatten med standarden för kopparrör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Magnus E K
Jag förstår inte heller. "De plaströren ska vi nu byta mot traditionella stålrör, säger Joakim Lundberg, fastighetschef på Familjebostäder." Traditionella stålrör, detta fick mig att tro att det var radiatorsystemet men det framgår ju på andra ställen att det är tappvattnet.
 
Framgår det någonstans om rörsystemet läcker vid kopplingar eller på sträckan längs med rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.