578 läst ·
6 svar
578 läst
6 svar
Avluftning för avlopp
Upptäckte till min "glädje" att det var lite byggfuskat runt avloppsdragningen.
Stammen börjar med toaletten och sen kommer handfatet efter ca 1 meter, längre bort sen ansluter en golvbrun och köksavloppet innan stammen går vidare till brunnen.
Det borde väl finnas en avluftning eller vakumventil?
Som tur är så är det plintgrund så jag kan nog byta 90 gradaren mot ett t-kors och förlänga stammen ut utanför huset. Min tanke är då en 90 gradare och sen 75 eller 110 mm stående utanför husväggen (får väl bygga in den i någon låda).
Hur hög bör den då vara och hur högt behöver man isolera så att avloppet inte fryser?
Stammen börjar med toaletten och sen kommer handfatet efter ca 1 meter, längre bort sen ansluter en golvbrun och köksavloppet innan stammen går vidare till brunnen.
Det borde väl finnas en avluftning eller vakumventil?
Som tur är så är det plintgrund så jag kan nog byta 90 gradaren mot ett t-kors och förlänga stammen ut utanför huset. Min tanke är då en 90 gradare och sen 75 eller 110 mm stående utanför husväggen (får väl bygga in den i någon låda).
Hur hög bör den då vara och hur högt behöver man isolera så att avloppet inte fryser?
fråga 1 - vad är avloppet anslutet till - kommunal eller enskild, om det är enskild - är det klassisk 3-kammare med infiltrering eller till minireningsverk, och om det är minireningsverk - vad är det för typ, vilket kan klassifieras om den luktar (dvs SBR och satsbearbetande) eller inte luktar (kontinuerlig av slamältande typ)
fråga 2 - är du besvärad av att det gluckar mycket i vattenlåsen och tenderar att suga ur vattenlåsen helt eller delvis vid normal användning.
Är det nej på fråga 2 och på fråga 1 kopplad till kommunal VA eller 'luktfri' minireningsverk så skulle jag inte göra något alls, medans är den kopplad till 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd så 'måste' man ha avloppsluftning - helst med rör genom huset ända upp i tak, genom vinden till utsidan ovanpå taket om infiltreringen/markbädden skall överleva 15 årsdagen utan att behöva läggas om... - är det SBR-minireningsverk så handlar det mer om luktkontroll...
fråga 2 - är du besvärad av att det gluckar mycket i vattenlåsen och tenderar att suga ur vattenlåsen helt eller delvis vid normal användning.
Är det nej på fråga 2 och på fråga 1 kopplad till kommunal VA eller 'luktfri' minireningsverk så skulle jag inte göra något alls, medans är den kopplad till 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd så 'måste' man ha avloppsluftning - helst med rör genom huset ända upp i tak, genom vinden till utsidan ovanpå taket om infiltreringen/markbädden skall överleva 15 årsdagen utan att behöva läggas om... - är det SBR-minireningsverk så handlar det mer om luktkontroll...
Trekammare, men den är 27 år nuX xxargs skrev:fråga 1 - vad är avloppet anslutet till - kommunal eller enskild, om det är enskild - är det klassisk 3-kammare med infiltrering eller till minireningsverk, och om det är minireningsverk - vad är det för typ, vilket kan klassifieras om den luktar (dvs SBR och satsbearbetande) eller inte luktar (kontinuerlig av slamältande typ)
Jag kan inte dra en ventilation inomhus utan alternativet är att dra den utomhus
Det ska det ju inte göra enligt tanken men kravet är som jag har förstått det nu efter att ha läst lite mer 110 mm oisolerat eller 75 mm isolerat. Under huset är det isoleratF fribygg skrev:
Vitsen att den bör dras inomhus är att den skall värmas av rumsvärmen medans det passerar genom huset upp till tak och den vägen skapa en skorstensdrag som ger kraft att ventilera avloppssystemet bättre, det innebär också att brunnslock både för 3-kammaren själv och fördelningsbrunnar bör ha något så när täta lock utan för mycket glipor - och förstås att infiltrerings-rören har ventilation i sin bortända och röret inte står fulla med vatten (vilket är lika med utdömd bädd om kommunen får syn på det).M Mats skrev:
Det fins annan tråd tidigare där en upptäckte att locket till fördelningsbrunnen var borta i kombination med en avluftning utomhus efter en bod/bastu (ej värmd rör) och förmodligen varit så under ganska lång tid och därmed dålig/ingen ventilation i bädden under väldigt lång tid och anledningen till att alls undersöka detta var att det började komma otrevliga dofter från bäddområdet... om denne lyckas rädda bädden för någon eller ett par år till med spolning innan att bädden måste läggas om, är inte klarlagt, men prognosen var inte så bra efter spolningen då vatten i ändarna på infiltreringsrören ville inte sjunka undan...
Nu kanske ventilationen ändå var tillräckligt i ditt fall eller att avloppet inte har varit så höglastat under lång tid, men 'problem' och konsekvenserna av dålig ventilation är något som typiskt inte märks de första 10-15 åren - utan först efter det bestämmer om bädden måste åtgärdas innan 25 år fyllda eller har potentiellt att hålla uppemot 40-50 år även med full familjebelastning.
Klicka här för att svara