Hej! Jag råkade göra hål i min insats i golvbrunnen, den är märkt Ran RSK 711 80 82 AB Sjöbo Bruk.
När jag försöker hitta en likadan reservdel så ser de med den märkningen inte alls ut som min, de har helt andra mått och utseende. De nya har exempelvis tjockare rör som går ner, mitt är bara ca 6 cm brett, och sitter inte heller i mitten av golvbrunnen. Höjden är ca 8 cm. Det verkar helt omöjligt att hitta en likadan någonstans.
Är det någon som råkar ha en ny eller begagnad liggandes så är jag väldigt intresserad. Golvbrunnen är antingen från lägenheten byggdes 1992 eller renoverades 2011.
När jag försöker hitta en likadan reservdel så ser de med den märkningen inte alls ut som min, de har helt andra mått och utseende. De nya har exempelvis tjockare rör som går ner, mitt är bara ca 6 cm brett, och sitter inte heller i mitten av golvbrunnen. Höjden är ca 8 cm. Det verkar helt omöjligt att hitta en likadan någonstans.
Är det någon som råkar ha en ny eller begagnad liggandes så är jag väldigt intresserad. Golvbrunnen är antingen från lägenheten byggdes 1992 eller renoverades 2011.
Tar man bort koppen så är det bara ett rör som sticker ner, precis som ditt gamla överdel med svart gummiring.
Du behöver inte ha koppen kvar för den brunnen du har sitter koppen fast i botten och skapar således ett vattenlås endå.
Du behöver inte ha koppen kvar för den brunnen du har sitter koppen fast i botten och skapar således ett vattenlås endå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är det sant, så enkelt? Är du säker på att koppen går att demontera, utan att behöva såga bort den? Skulle det finnas nån som har en bild på den utan kopp?Krilleman skrev:
Koppen på purus varianter är demonterbar på dom flesta varianter, jag har ingen av samma sort som jag visa, men såhär är det på en vanlig brunn (Oden eller Freja med centrerat utlopp):G Gika67 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser man, ja då är det ganska sannolikt att det trots allt skulle funka med en helt ny bara man tar bort koppen. Antar att den blir lite lägre då också och kommer stämma med min gamla som bara är ca 8 cm hög.. Vilken lättnad.. såg framför mig åratal med provisoriska tejplagningar och tillslut riva upp golvet för en ny brunn. Nu beställer jag en sådan och håller tummarna!Krilleman skrev:
Ja absolut, beställ och kika på den.G Gika67 skrev:Där ser man, ja då är det ganska sannolikt att det trots allt skulle funka med en helt ny bara man tar bort koppen. Antar att den blir lite lägre då också och kommer stämma med min gamla som bara är ca 8 cm hög.. Vilken lättnad.. såg framför mig åratal med provisoriska tejplagningar och tillslut riva upp golvet för en ny brunn. Nu beställer jag en sådan och håller tummarna!
Det är ju inte heller någon större insats ekonomiskt heller...
Jag hittar den på "hyllan" här:
https://www.hornbach.se/p/vattenlas...od-brage-balder-sigyn-oden-s50-ma75/10333146/
https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-v-las-ran-av-plast-125mm/
Bor du nära så är det bara hämta...
https://www.hornbach.se/p/vattenlas...od-brage-balder-sigyn-oden-s50-ma75/10333146/
https://www.rinkabyror.se/artikel/purus-v-las-ran-av-plast-125mm/
Bor du nära så är det bara hämta...
Klicka här för att svara






