Jag har en ”tvättstuga” där vattenmätare sitter.
Det har enligt tidigare bygglovsritningar varit där varmvattenberedaren funnits.
Kallvatten leds längsmed väggen i det här rummet och sedan ner under mark. Det ligger en värmeslinga runt denna ledning då den inte ligger på frostfritt djup (skitdumt, men det är inte det enda som är det på den här fastigheten)
Någon gång sedan 1976 har varmvattenledning och beredare flyttats in i boningshusets badrum (byggt 2016)där det idag sitter en 80-liters väggmonterad historia.
I dagsläget kommer alltså kallvattnet in i köket, går därifrån under golv/längsmed yttervägg genom köket och hallen och in i badrummet. Sen leds varmvattnet tillbaka till köket därifrån.
Jag vill gärna bli av med VVB i badrummet och ställa den i ”tvättstugan”.
Gräva kan jag göra och jag överväger då att även gräva ner vattenledningen på bättre djup (det har mig veterligen inte fryst i den ledningen ens när det var -17 grader under längre tid 2023) men det ligger tydligen avlopp i vägen.
Kan jag köpa en rulle PEX-slang och dra allt i ett svep från VVB i tvättstugan och använda befintliga ledningar i huset men i motsatt riktning? Begriper ju att ventilpaketet till VVB i badrummet behöver plockas bort och kopplingarna där behöver lösas.
Tänker att den biten kan jag gott kosta på en rörmokare, men jag känner inte att jag behöver betala någon 700:-/ex-moms för att gräva och montera synlig ledning längsmed väggen.
Gammal bygglovsritning som visar planlösning och inkommande varm och kallvatten där det idag enbart är kallvatten.