S
spaxx: Kanske dags att renovera den gamla pumpen/brunnen
23 svar · 4,0k läst
·
Magrand
Magrand: Hej Om det är till ett hushåll så är Grundfos SP 5-17 alldeles för stor. (Femman i beteckningen står nominellt flöde 5 kbm/h, dvs ca 100 l/m.) Jag skulle köpa dom här prylarna från Rinkaby [bild] eller denna likvärdiga, något billigare Wilo-pump https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-borrhalspaket-twu-4-0210-c-vk-2/ Båda pumppaketen levereras med pump,kabel, wire och motorskydd. Där
2 svar · 1,7k läst
·
E
etompau: Kanske ventilen som läcker och skapar detta ljud. Testa med att stäng av vattnen via kranen i anslutning till stolen, alt. lyft på cisternlocket och se om du kan lokalisera ljudet/felet.
1 svar · 2,6k läst
·
Dirtzors
Dirtzors: [citat] Aj då. Ingen annan lösning. Dra åt någon mutter eller liknande?
2 svar · 1,3k läst
·
Cheesen
Cheesen: Eftersom jag satte igång pumoautomaten i morse så tänkte jag bara dela ett tips på hur man kan sätta bottenventilen. Sjön jag tar vatten från är reglerad och så här när isen precis gått så är vattenståndet som lägst. För att inte behöva bry sig om bottenventilen nå mer i sommar så har jag gjort såhär dom senaste 20 åren. Jag får aldrig något skräp i ventilen och den
0 svar · 5,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: På ditt foto från undersidan av huset ser det ut som om du har lera i marken. Då är det knepigt att få ned vattnet i marken, stenkistor tar bara emot lite vatten per tidsenhet.
21 svar · 4,9k läst
·
P
Anonymiserad 202315: Tack för alla kommentarer. Visst går det att installera utanpåliggande rör så som jag trodde, säkert vattens och ni svarade. Förstår inte varför hantverkarna krånglade....
25 svar · 3,1k läst
·
C
cpalm: [citat] Ta hem någon som högtrycksspolar (eller köp en slang och gör det själv om du har en högtryckstvätt). Se till att få hela systemet genomspolat och så kan det vara bra att underhållsspola då och då, innan det blir stopp.
3 svar · 1,2k läst
M
mortimer: Hej Hur har det gått med din brunn ? /M
1 svar · 2,1k läst
useless
useless: Björken dricker framförallt ytvatten och det vill man ändå inte ha in i brunnen.
6 svar · 4,7k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Min mor och far hade exakt samma fel, de fick varning från vattenbolaget vid mätaravskrivning, att det gick alldeles för mycket vatten, de rann ur VVB under den, men 300L VVB och 2 pers så ingen märkte nåt att varmvattnet försvann, men gick mycket el/vatten.
17 svar · 5,6k läst
·
Ovdimus
Ovdimus: #vittsomsnöbetaljobb
25 svar · 57,4k läst
·
A
Antefjante: Såhär blev det. [bild] Och funderingarna kring kopplingarna löste sig efter en tur till ahlsell när man fick titta på grejorna live.
7 svar · 3,1k läst
·
O
Ovation: Det kommer inte vara en bra lösning. Avluftningen skall sitta på högsta punkten i avloppsystemet och den sk klara av att ventilera spolning från alla tappställen. Har du satt den under tvättstället kanske de ventilerar toaletten men inte köket, detta beror på hur ditt system är konstruerat. Samt att en ventil för anslutning mot tvättställ blir väldigt klen. Det kan fungera, men då
3 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: Alla brunnar som är grävda avluftar sig själva, kan vara bra att ha något som slår sönder vattnet innan ( som att strypa på vattenslangen så det duschar. Du kan göra en radon fälla själv, ett rör som munstycket sitter i , när vattnet sprutar så drar det med sig luft och radonet frigörs samt att det ska finnas ett rör som det kan lufta ut genom. Är som en radonett i eget bygge,
1 svar · 2,1k läst
L
Lenza: PEM är ju aldrig snyggt om den syns. Jag hade satt en vinkel under mark och gått över till metallrör. Då behövs egentligen bara något sparkskydd om man är noggrann.
1 svar · 1,9k läst
·
E
Edvuld: [citat] Tack för att du kollade upp det! Det verkar som vi är tillbaka på det vanliga "följ tillverkarens montageanvisning" som är lite svårt med omärkta grejer. Men en sak verkar vara gemensamt hittills, och det är att den långa konan ska vara inåt mot kopplingen och den korta ut mot muttern. Så det kanske är tumregeln. Mina felmonterade har iaf hållit tätt hittills, men de ska
11 svar · 10,4k läst
·
L
Linda Maria: Stort tack för era svar! Lutar nu åt att ställa diskmaskinen i ett av underskåpen. Kräver att man borrar hål i en "mellanvägg" för slangar osv, men det är ju ett mindre och osynligare ingrepp än att ta hål i diskbänken ;) Tror det kan bli riktigt bra när det väl är klart!
3 svar · 18,5k läst
·
N
NoOne2k: läser man lite mer noggrant i produktbladen så finns där angivet hur många starter per timme/dygn som pumpen är dimensionerad för. Det är starterna som sliter på pumpen, därav vill man inte ha en för stor pump. Man kan till viss del motverka detta genom att köpa ett större tryckkärl, men då du bara ska byta pump kan jag tycka att det är dumt att överdimensionera. Är det
7 svar · 5,5k läst
·
D
D.Petersson: uppdatering: Efter att ha försökt med det mesta så testade jag riva ner pumpen för att kolla hur de såg ut.. ja där va inte så mycket kvar av impellerbladen eller drivningen till dem, så inte konstigt jag inte får något tryck.. så nu blir det en ny jetpump istället tack för hjälpen
10 svar · 2,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Inget tätskikt, ja det är ju alltid något som var bra. Ty annars hade vi kommit och hojtat hur tokigt det var att inte göra toalettavsättningen rätt från början. Det är ju lite tokigt nu också, som du själv tydligen insåg, men nu behöver vi i alla fall inte grunna på tätskiktsfrågan. 75mm röret skulle jag kapa något över klinkerytan, kanske 1-2 cm, jag antar att du kommer ha en
2 svar · 4,6k läst
·
Andreas266
Andreas266: [citat] Så är det ju, i sammanhanget är det en struntsumma. Vi har dock inte ett gott öga till säljaren pga undermålig städning och mycket annat. Tack för alla svar som sagt!
14 svar · 3,3k läst
·
M
Marcussjogren: [citat] Hålla emot brukar vara lättare men även där har storleken betydelse. Problemet med polygrip och tänger är att du pressar ihop kopplingen ju hårdare du drar och kan därför skada den.
7 svar · 3,8k läst
K
kentakofot: någon som har watersteril Lfs?
5 svar · 7,2k läst
E
Emilsvensson: [citat] Nej avstånden är rätt så det är rätt bultar. Det va fixturen som inte stod helt rakt.
5 svar · 3,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Nja, termostaten stryper bara tilloppet, returens avstängning/strypning reglerar man med en skruv ”på andra sidan” av radiatorkopplet. Ser ut att vara detta radiatorkoppel som du har, https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_133_4806577.pdf https://www.mma.se/produkter/etthalsventil-fellingsbro-m68-standard/ Gällande elpatron så har vi denna i vår handdukstork,
3 svar · 2,1k läst
·
D
Daniel 109: Kallvattnet håller sig ju kallare om det inte går över varmvattnet. Men kondensrisken påverkas knappast till det sämre.
4 svar · 2,7k läst
E
Edvuld: [citat] Tack för den informativa bilden! För att spinna vidare på temat... Kan man säga något generellt om sexkantsnipplar och t.ex. övergångar från klämring till utvändig gänga? Jag tycker de ser ut att ofta befinna sig i gränslandet, med en liten plan yta, och viss invändig kon.
19 svar · 22,3k läst
·
V
Vilde: [citat] Jobbar som elektriker, frågat två olika rörisar och ingen som kunde ge ett bra svar. Har tagit vattenprov på direkt inkommande vatten vid backventilen och fick samma resultat som för tre år sedan. Ska skicka företaget ett mail ang luftfällan. Finns det några andra alternativ ifall det går bet?
12 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.