Hej,

som lekman undrar jag om detta är en OK installation?
Badrum från 70talet.
Våtrumsmatta låg där.

Tidigare gick golvbrunnens rör diagonalt till avloppsröret (svarta), typ som "tio i fyra". Det var alltså placerat mer åt höger och lite närmare övre väggen.
Nu är duschutrymmet är 80 x 80 cm och brunnen är centrerad efter detta måttet.
Renoveringfirmans VVSare har nu gjort en "loop" vilket innebär att grova urtag har gjorts i regeln som är närmast brunnen för att få plats med rören. Den är endast 90 mm tjock men har sprickor i sig.
Detta tillsammans med en massa tappvattenledningar är dragna som bidrar med ytterligare urtag på samtliga reglar gör mig lite nervös att det ska bära upp nykaklat badrum med golvvärme.

Två frågor:
1. Finns det inga alternativa vägar att dra avloppet?
2. Är detta en OK dragningar med avseende på förutsättningarna?

De har lagt förstärkningsreglar. Dessa är ca 170-180mm med urtag om 50mm, med längd 400-450mm.
Regeln som löper under golvbrunnen är väl att anse som kasserad?
Jag skulle hellre sett att man justerade placeringen av anslutningen till det svarta röret så att golvbrunnens rör blev enklare. Men jag kanske missar något?

Golvbrunnen är inte monterad som på bild. Det var något tillfälligt.

Tacksam för svar.

Mvh

• Badrumsrenovering med avloppsrör i loop, förstärkningsreglar och tappvattenledningar under golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med anslutna grå och orange rör bland träreglar med urtag i en byggkonstruktion.
    Skapa konto
  • Upprivet golv i badrum med synlig isolering, gråa rörgenomföringar, en centrerad golvbrunn och förstärkningsreglar.
    Skapa konto
Bättre bild ...

• Vy över golvbjälklag med synliga rörinstallationer och isolering, tagen från ovan där en persons fötter ses.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.