Vatten & Avlopp
NoOne2k: [citat] Pumpen kan du nog ha kvar, men eventuellt behöver du köpa en hydrofor/hydropress för att hålla trycket under längre perioder. Men det märker du som sagt, koppla in det du har först. Monterar du en pump så suger den vatten från ledningsnätet och övriga grannar kan få lägre tryck när din pump går.
Claes Sörmland: Ett hushåll i enskilda avloppssammanhang anses vara 5 personer plus toppbelastning med gäster och man överväger inget annat än 110 mm. Så spontant tror jag inte att detta kan blir problem. De ska mycket till om fyra toaletter lyckas spola i exakt samma ögonblick för att nå toppbelastning. Spolar jag två gamla (ej snålspolande toaletter) samtidigt i mitt hus och har vatten rinnandes i
Claes Sörmland: Först, kolla hur illa det är med mellanväggen under vattenytan. Under vattnet finns nästan inget syre och träet ruttnar då extremt långsamt (tänk Vasa-skeppet). Trä som sticker upp över ytan ruttnar däremot fort. Spik kan ärga bort rätt snabbt. Så pumpa/hinka ur vatten så att mellanväggen blir synlig. Konstruktionen av en tvåkammarbrunn kräver egentligen inte att något av
Krilleman: Toppen, fast nu ser jag att jag missleder dig! :thumbdown: Broens stålrörskopplingar får man inte dra med rörtänger! :oops: [bild]
Krilleman: Du har rätt! Mitt misstag! - "Skämskudde på" :oops: :rofl: Vatette är ju godkänt för dom vanliga kopparrörs-dimesionerna även med vanliga klämringen & korrekt stödhylsa med krage. (y) (Tänkte inte så långt kvällen till ära) Fast det var ju så du skrev att du inte ville ha installationen. Kortslutning hos den ensamma hjärncellen! :giggle: Jag rekommenderar dock att använda
PNO: Som sagt, kolla hellre en saneringsfirma än en ren hyresfirma. Jag har tyvärr inga tips på sådana i Värmland, men titta in hos skadeservice.se eller relita.se så ser du vilken typ av företag jag tänker på. Känner du någon på ett skogsbolag så brukar de eller någon av deras entreprenörer också ha bra pumpar och gott om slang för eftersläckning på skogsbränder.
kalubah: Jag tror den sitter rätt... O-ringen är ligger tät mot förminskningens insida. Bifogar en bild där jag har dragit isär dem något så blir det kanske tydligare. Ser det ok ut?
jonaserik: Vad har du för sorts tryckströmbrytare ? Det är skit i röret till den, samt att ett liiitet hål är täppt. Under brytare sitter det några skruvar, stäng av strömmen, lossa skruvarna, då blir det som en svamp som sitter på röret , du får ta bort det, skiten sitter i röret under den, lite pyssel men går bra att fixa, är det då kalk och eventuellt en smet som vaselin ( smakar salt )
fidde_modo: [citat] Hur ser din placering ut i cementeringarna. Vilket djup har du pumpen på? Bild? Tack på förhand :)
Krilleman: Det är ju inte helt ovanligt att axeltätningen läcker i "mitt-i-mellan-läget"...
prototypen: Det gröna på bilden är väl en ringpump med många ringar, ejektorn sitter nere i borrhålet. Alla brunnar kan sina. Protte
Stefan1972: En sådan koppling kan ha vilken gänga som helst så på en del fabrikat så passar inte normala adaptrar. Det bästa är som sagt att köpa en skarv eller ventil som är klar för rör och sen gänga på andra sidan och gärna då samma som slangarna då. Då kan du gänga dessa direkt på utan nå adaptrar.
Leif i Skåne: Om det bara är ett dike som går från brunnen, är det med stor sannolikhet att det är en naturlig källa som alltid varit där. För att undvika att djur trampa och förordade en källa, så grävde man ut den och satte ett par cementrör samt ett lock och en gårdspump.
doubleH: Du får nog fråga din förening (för det är väl en bostadsrätt...?) om vad du FÅR göra. Hur högt är utrymmet? Det går ju att bygga en sockel/låda att ställa maskinen på som gör att uttaget bak på maskinen kommer över rören. Så har jag gjort i vår sommarstuga, men där har vi iofs extra högt installerad bänkskiva.
hempularen: Som sagt en lödkoppling, ingjuten skulle förklara en del. Att ett kopparröd spontant börjar läcka efter några tiotal år, Tjaaa omöjligt är det inte, men extremt ovanligt. Att det läckande vattnet dessutom inte kommer ut vid den tillgängliga änden av röret, utan tydligen läcker ut någonstans nere i golvet, betyder att vi dels har en extremt ovanlig läcka på ett kopparröd,
dof: Om ni tagit bort badkaret är det väl bättre att sätta dit en vanlig kran eller ballofix?
MrJozk: Jag mätte nyss ca 24mm utanpå linet, det borde kunna vara G15 va? Skulle ni tro att RSK 5003211 funkar?
HasseTeknik: [citat] En liten korrigering bara : det är vatten i gummiblåsan och luft mellan blåsa och tankens väggar.
Stegatorparn: Locherpasta är aldrig fel, fyller upp eventuella repor i rör och koppling. Man brukar behöva dra 1 - 1 1/4 varv med verktyg efter man dragit muttern med handkraft.
Skruvaren1: Tja den blandar inkommande vv med kv till lagom temp till duschvattnet. Är vv varmare än 70 grader blir packningen till råttorna.
Drosen: En stark magnet fasttejpad på ett kvastskaft, om röret är magnetiskt dvs.
MrMinkhe: Funderar på att införskaffa en Rems eller motsvarande rörpress för privat bruk. Tacksam för tips på mest prisvärda maskin samt vilka pressverktyg man ska välja - M-press eller V-press.
Rolle85: Nu fattade jag inte, finns de nån bild eller film på hur man gör detta. Menar ni att man låter en bit trädgårdslang kommer ur kopplingen ovan på bild och sen skarvar ihop trädgårdsslang med 16 Pem? Hur ansluter man Pem slang med Vvb?
frityreldarn: Hej. Har köpt ett hus där förra ägaren inte hade någon vattenrening alls. Finns järn mangan och svavelväte. Hittat ett begagnat Callidusfilter som ska passa perfekt men börjar fundera på backspolningen. Brunnen består av ett ca 105mm rör som går ner i marken. Pumpen sitter i källaren av sugmodell vilket betyder att den ju inte kan suga mer än ca 10 meter. Marken är en ren sandås
Krillew: [citat] Är det någon som testat detta aggregat? Det är ju ett humant pris.
jonaserik: Ja då vet jag inte, sitter det någon skruv i topp på vredet, ta ett foto lite snett in under vredet, möjligt att du måste kontakta Svedbergs
Demmpa: Vet inte hur bra backventilerna är men det kan vara en fördel att montera dom i någon typ av (nedstignings)brunn så att den går att underhålla/serva. Att underhålla ett avlopp beror bla på vad det är för typ av avlopp man har. Men att filma avloppen ordentligt en gång för att dokumentera hur det ser ut och för att bestämma vad man eventuellt behöver förbättra/göra är inte fel.
jonaserik: I skarvarna mycket lin och varför inte som förr kokt linolja , i stället för pasta , sådan skarvar sitter i gamla hus sen 40 talet och läcker inte än i dag
mortimer: Hur långt ner är du och suger ? Vad du själv skriver så är dina grannar nere 5-7 meter så det bör ju vara minimum.