N
NoOne2k: Du behöver inga extra backventiler utan montera bara dit ett t-rör på ena anslutningen på hydroforen och proppa det andra.
2 svar · 1,1k läst
N
Nyrostad: Tack för bra svar! Ska undersöka så långt jag når, men förmodligen kopplar jag bort "påfyllningsavsticket" när jag byter ut de galvade rören. Ytskiktsrenovering i pannrummet ligger några år bort, så rören får hänga kvar på väggen och återanslutas med en T-koppling om jag märker att någon obskyr del av husets VVS-system visar sig sakna matning framöver. Då dyker det upp två
4 svar · 4,0k läst
·
J
Joselifine: Bild nr 1 visar röret från insidan av uthuset. Öppnade locket då jag trodde vattnet skulle gå att stänga här, men det gick visst inte. Bild 2 visar utkastarkranen från utsidan. Problemet var att den inte ville stänga vattenflödet när jag stängde kranen. Misstänker att man bör byta ut hela då den nog är rätt gammal.
3 svar · 2,1k läst
·
tttomten
tttomten: O holy Moses typ 40 meter.... Eftersom du verkar ganska säker på att det rinner som det ska skulle jag nog inte bry mig. Åtgärda skadorna inne och håll lite koll där.
5 svar · 3,6k läst
A
azrael1333: Tacksam för era svar, då ska jag nog prova med en dränkbar pump. Men tänkte bara kolla, tror ni att det räcker med pumpen på 250W eller är det lika bra att ta den på 400W direkt?
8 svar · 2,9k läst
T
topmount: [citat] Lägg hellre pengar på en extra lägsta punkt (t-koppling med ventil) så du enkelt kan tömma vattnet på hösten
5 svar · 1,6k läst
S
SB58: Tack för era svar! Det har visat sig finnas en dränering som går ut i avloppet. Så det var förklaringen.
5 svar · 720 läst
Brattåsaren
Brattåsaren: Verkar som kommunen lyssnar rätt bra på de boendes förslag, så det är nog inga problem.Och servisledningen kommer att gå förbi på den sida som passar oss bäst. Men jag önskar fortfarande svar på mina frågor samt tips och råd både gällande vad man ska tänka på och vad man ska ”se upp med” (om någon därute har gjort något fel som man ska undvika...)
3 svar · 740 läst
S
Stegatorparn: Sannolikt något kontaktfel. Efter flera års drift kan reläkontakter bli lite brända.
4 svar · 1,0k läst
Krilleman
Krilleman: Klart det finns det. Kök eller tvättställ? [bild] Sen finns ju alltid denna också att ta till: https://faluplast.se/sv/ovriga-artiklar-o-tillbehor/sadelslangnippelrsk-808243432-110mm-x-45__998 [bild]
1 svar · 2,0k läst
Stormhierta
Stormhierta: Ja det kanske är så enkelt! Får försöka hitta en sån och testa! Tack för input!
8 svar · 1,1k läst
·
Hojte
Hojte: Jag installerat och kopplat in lite olika vippor immitt yrke I ditt fall så kommer den fungera såhär, den hänger i kabeln och då kopplar man in den så att den får kontakt, då går pumpen och vattnet stiger. När vippan börjar ligga i vattnet slår kontakten över så den inte längre har kontakt och pumpen stannar. Men beroende på vad du har för pump så kan du behöva komplettera med
3 svar · 1,8k läst
C
camsod: [citat]
9 svar · 10,9k läst
·
F
Fredrikkarlsson1992: Inget konstigt som spolas ner. Men jo, fetter osv spolas ner efter varje gång man använt pannan... Får väl maila några företag och jämföra priser vad dom tar för spolning och kamera! Säkert sambons hår som gör lite också, fan får tömma golvbrunn i duschen 1 gång i månaden för den är full med hår...
5 svar · 4,0k läst
I
ivan82: Tack [citat] Tack (y), ska justera.
10 svar · 6,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ventilfäste + tappventil kommer du nog allt inte undan i ditt förfarande. https://bolindo.se/ror-och-rordelar/klamringskopplingar/ventilfaste-vatette-50.0.23781.1?vat=1&gclid=CjwKEAjwue3nBRCCyrqY0c7bw2wSJACSlmGZwLOYdhs0ZJ9nSRNNX8xVOTHOR49bUX6Yp4EKQGxUkBoCf5Dw_wcB [bild]
7 svar · 2,5k läst
F
Fluxor: Ja, väggen är nära, och som lök på laxen är det högt upp, ca 2 meter, och varmvattenberedaren står alldeles intill. Asbeströret sitter bra där det sitter :)
9 svar · 1,3k läst
·
Y
Yrrol: Satte du TF-11 membranet åt rätt håll? Berörande justering så borde du kunna flytta TF19 neråt, för att den ska börja strypa tidigare. Det är inte massa klet och kalk på delarna? Skruva loss allt och skrubba. Ibland har jag bytt "TF14 TF12-16" men det har nog aldrig blivit bra och slutat med att man satt tillbaka den gamla. Dom kan ju väsa någon sekund utan att läcka. Ifall det
2 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Du är nog klar med ny packning men ändå, Det är på sugsidan så det kan komma luft i pumpen annars inget problem för dig
1 svar · 3,6k läst
·
L
Leif i Skåne: Har jag missat nått? Om både arbetsbrytare är från skall vatten sluta rinna efter en stund. Med kranarna öppna skall tryckmätaren stå på 0 kp annars är det fel på mätaren! Kontrollera trycket i hydropress under den svarta locket, där sitter en vanlig bildäcksventil, det står på en skylt vad förtrycket skall vara 1,5-2 kp. När man pumpar in luft så kommer det ut mera vatten ur
14 svar · 2,4k läst
·
K
KungAnka: [citat] Det är är gott om både förståsigpåare, gubbar och snåljåpar som ägnar sig åt sånt. Jag själv bland annat. :) Inte bortglömt, forumet är fullt. Men det finns ingen anledning här eftersom på den enda kopplingen som är dold kan jag återanvända den gamla lödda och bevisligen täta lödningen och övriga kopplingar lämpar sig dåligt för att hålla på med gaslåga på
2 svar · 978 läst
·
GoC
GoC: Jag hade nog rivit bort plastmattan också. Ta bort all gammal skit först, riv bort allt som låter sig tas bort och gjut igen efter det.
19 svar · 2,0k läst
·
R
ramafred: Det fanns ju en bra fråga här - https://vaguiden.se/2016/09/dimensionering-av-stenkista-efter-minireningsverk/ Men den kommer man ju inte åt utan medlemskap Västerås Stad verkade vara medlemmar så ställer frågan till vår handläggare kring detta. Bör inte vara nån raketforskning...
6 svar · 3,7k läst
·
M
Matte_W: Låter betryggande. Då kan jag provköra en antagen fasföljd - i en större vattenhink - utan att riskera motorhaveri. Tack för svar!
7 svar · 3,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Åt vilket håll monteras en dubbelmuffad långböj mest korrekt? :thinking::rofl: Jag håller med föregående skribenter till fullo! (y) [bild]
5 svar · 2,9k läst
N
Nicke_S: [citat] Ibland blir man störd av andra och då händer det att man glömmer av någon liten detalj ;) Tyr det var vatten och inte el i vart fall - lagom hardcore att skruva i aktiva kablar...
14 svar · 13,6k läst
·
M
mogge_73: Det lättaste är att helt enkelt spola i en slang och se om vattnet tar slut. Du behöver väll ca 15 l/min i ca 30min för ett sådant filter. Misstänker att det är ett Greensand-filter som laddar om med Kaliumpermanganat.
4 svar · 1,4k läst
M
mogge_73: Ta gärna en bild på detta filter. Det verkar som att du får in luft i ledningarna.
1 svar · 2,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: En rörgenomföring för 110 mm. T ex: https://dammtrivsel.se/produkt/genomforing-for-roranslutning-radial-110-mm/
1 svar · 1,8k läst
M
MrMinkhe: [citat] Tack för bra input
13 svar · 21,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.