Hej
Jag bor i hyreshus och från och till kommer det upp en mindre mängd avloppsvatten (blir blött i fogarna runt plattorna) vid golvet under mitt handfat på toaletten som luktar förståeligt illa. Boservice har varit här flera gånger bytt rör under handfat, bytt gumminippel och tätat med en massa kit! Men det hjälper inte, det enda som hjälper att spola vatten i kranen i 10 minuter för att trycka ned vätskenivån i avloppsröret!
Problemet är att de någon gång i tiden har kapat avloppsröret jämsides med golvet (kanske var röret rostigt) och jag misstänker att det läcker där i skarven när avloppsnivån höjs någon cm då och då, kanske när grannarna duschar eller kör en tvättmaskin? Detta händer ungefär 2 dagar per dag och idag när boservice var här var det naturligtvis torrt och luktande inget och de vägrar ta hit en rörmokare. Har haft det så här i ett halvår, blir så less! Någon med samma problem eller någon som har en lösningen?

BirgitS
annalisa annalisa skrev:
Men det hjälper inte, det enda som hjälper att spola vatten i kranen i 10 minuter för att trycka ned vätskenivån i avloppsröret!
I lodräta avloppsrör ska det inte finnas något vatten alls. Om du menar att det står vatten i det lodräta avloppsröret under handfatet så beror det nog på att det är (nästan) stopp längre ner i avloppsröret och det behöver rensas.

• Gilla
annalisa
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I lodräta avloppsrör ska det inte finnas något vatten alls. Om du menar att det står vatten i det lodräta avloppsröret under handfatet så beror det nog på att det är (nästan) stopp längre ner i avloppsröret och det behöver rensas.
OK! Ska det inte finnas något vatten i röret precis vid golvet heller?
BO service kollade om det var stopp men det är det inte enligt dem! Jag föreslog högtryckspolning men då ska det var helt stopp först plus att inga fler grannar klagar!
Jag tror det skulle behövas en ordentligt skarvning längst ned av det gamla röret som är avsågad i jämn höjd med golvet. De har försökt med muff med det håller inte tätt!

BirgitS
annalisa annalisa skrev:
Ska det inte finnas något vatten i röret precis vid golvet heller?
Nej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.