22 075 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Varmvattnet luktar illa
Sida 1 av 2
Har precis renoverat gäststugan och satt in två varmvattenberedare - en på 30 liter i badrummet och en på 10 liter under diskbänken i köket.
När jag öppnar kallvatten/varmvatten i badrummet är allt som det ska. Vattnet är visserligen järnhaltigt men det luktar inte illa.
Däremot uppstår det underliga att jag i köket får kallvatten som luktar som det ska, men varmvatten som luktar väldigt illa. Jag har erfarenhet av svavelhaltigt vatten och det är inte den doften.
Samma brunn används till bostadshuset och där luktar inte heller varken kall- eller varmvatten. Jag tror det därför handlar om varmvattenberedaren i köket som av någon anledning skapar denna doft. Den är mycket stark och påminner lite om doften av lök, men är svår att precisera. Kallvattnet som ju inte går genom beredaren är helt luktfritt.
Vad kan detta bero på? Och vard kan jag göra för att ta reda på vad problemet kommer från.
VVBn är en TESY 10 liter. Den andra är också TESY, men 30 liter.
När jag öppnar kallvatten/varmvatten i badrummet är allt som det ska. Vattnet är visserligen järnhaltigt men det luktar inte illa.
Däremot uppstår det underliga att jag i köket får kallvatten som luktar som det ska, men varmvatten som luktar väldigt illa. Jag har erfarenhet av svavelhaltigt vatten och det är inte den doften.
Samma brunn används till bostadshuset och där luktar inte heller varken kall- eller varmvatten. Jag tror det därför handlar om varmvattenberedaren i köket som av någon anledning skapar denna doft. Den är mycket stark och påminner lite om doften av lök, men är svår att precisera. Kallvattnet som ju inte går genom beredaren är helt luktfritt.
Vad kan detta bero på? Och vard kan jag göra för att ta reda på vad problemet kommer från.
VVBn är en TESY 10 liter. Den andra är också TESY, men 30 liter.
Nej bytte hela VVBn eftersom teknikern trodde den saknade anod eller att den var slut (trots att den är helt ny). Är det fel typ av anod? Och hur kommer det sig att TESYn i badrummet inte ger illaluktande varmvatten? Har de inte samma anoder på alla beredarna?
Redigerat:
Magnesiumanod kan ge illaluktande vatten om man har mycket mangan/järn. Just löklukten tyder på reduktion av sulfater så det är i linje med detta.
Men du har ju rätt i alla båda beredarna har magnesiumanod. Kanske har den lilla modellen mer elektronvandring än den stora p g a av anslutande rör? Finns det möjlighet att byta mot en zinkanod?
Men du har ju rätt i alla båda beredarna har magnesiumanod. Kanske har den lilla modellen mer elektronvandring än den stora p g a av anslutande rör? Finns det möjlighet att byta mot en zinkanod?
Ja, jag har mycket järn i vattnet. Har järnfilter men den förre ägaren skötte det så dåligt att det nu är utslaget. Kanske ändå inte helt utslaget eftersom VVBn i huvudbyggnaden inte ger denna smak. Vattnet till gäststugan passerar inte filtret alls. Har tänkt byta till nytt filtersystem så snart jag hinner. Och då kanske problemet försvinner? Ska ändå kolla om det går att byta till zink, men känns ju som en onödig kostnad om problemet kan försvinna när järnet försvinner.
Den lilla har en väldigt kort väg till kranen och har kopparrör till och från.
Den stora får vattnet genom PEX-rör, men levererar via koppar till kranen.
Den lilla har en väldigt kort väg till kranen och har kopparrör till och från.
Den stora får vattnet genom PEX-rör, men levererar via koppar till kranen.
Byt till zinkanod alt. Såga av den befintliga om det inte bara går att ta bort den. Kolla pH bara så inte vattnet är aggressivt. Det är inte ovanligt att det skapar vätesulfid när magnesium används vid lågt pH och järn.
Har haft järn i vattnet i ett par år och vet hur det luktar. Men detta är en helt annan doft - som finns kvar i rummet efter man spolat. Det är inte heller svavelgas, eftersom jag vet hur det känns. Detta måste vara något som skapas av uppvärmningen av vattnet, eftersom det kalla vattnet är i princip helt luktfritt.
Jag har ju järnvatten i huvudbyggnaden också. Får ofta ta bort ljusbruna fläckar i toastol och handfat. Men det vattnet luktar ingenting när det är varmt. Det är det jag tycker är konstigt. Samma vatten värms upp och luktar apa i gäststugan men ingenting i huvudbyggnaden.Marcussjogren skrev:
Det är inte järnet, järnbakterier luktar hemskt. Men det ska mycket till att få det i en VVB. Inget bra ställe för bakterier då värmen ska vara över 68 grader helst. Det kan bildas svavelväte när magnesium bryts ner av surt vatten. Enklast är att byta till Zinkanod.