Hej,

har följande koppling jag ska göra hemma för ett rör till ett element i källaren.
Ballofix-ventil med utvändig gänga och ett rött kryss bredvid en 90 graders mässing vinkelkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså en ballofix med utvändig gänga och en 90 graders krök (vinkelkoppling : https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nipplar-och-bussningar/vinkelkoppling-452130/ )

Inga problem att gäna på vinkelkopplingen MEN, den pekar 180 grader fel när den går i bott vid åtdragning mot gänga.

Kommer detta bli ett problem att den inte bottnar? Räcker det att täta med gängtejp eller är det någon mer del jag borde köpa (tänker en liten kona eller något att trycka in i botten på vinkelkopplingen, eller något helt annat som jag inte kan föreställa mig...) ?

Klämringskopplingarna har jag bättre koll på men detta var lite förbryllande..

En sista bonusfråga: Är det någon skillnad på "mässing-färgade" kopplingar och de som är silverfärgade? Allt är väl tillverkat av "avzinkningshärdad mässing" ändå?

Mycket tacksam för all hjälp så jag kommer framåt i min gillestuga (5 år senare... )

Undvik gängtejp på vattenrör, det är helt poänglöst.

Lin och pasta är det som gäller (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/).

Jag har själv gjort ungefär samma sak, och bara inte dragit den i botten för att få ballofixen "åt rätt håll", men jag vet inte om det är "rätt" egentligen. I mitt fall var det i tvättstuga med plastmatta och en brunn nästan direkt under, så jag vågade chansa. Det kräver som sagt lin och pasta, och att man inte snålar med det ena eller andra.

Det normala är inte att man använder en dylik koppling och gängar lös en mutter, det är bara tur om den isåfall har rätt gänga. Ska man göra så här så bygger man isåfall med delar som är ämnade för detta och då är det oftast koniska gängor.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det normala är inte att man använder en dylik koppling och gängar lös en mutter, det är bara tur om den isåfall har rätt gänga. Ska man göra så här så bygger man isåfall med delar som är ämnade för detta och då är det oftast koniska gängor.
Lite tråkigt att höra. Hela poängen var att det såg så otroligt tattigt ut innan med en stor bock på ett rör som satt fast mot ballofixen innan. Skulle se väldigt mkt mera tjusigt ut att kunna ha en vinkelkrök direkt mot för i alla andra fall så sticker rördelarna ut mot rummet. Men kanske ska pillra dit en kort rörbit (lagom många få cm) då med klämringskopplingar istället.
Låter det som en bättre plan? Eller finns det någon bättre lämpad produkt? Ballofixerna (det är 2 st) vill jag inte röra eftersom de just nu stoppar vattenflödet.. :)
Tanken är att snickaren ska bygga in detta i en låda så småningom och jag vill inte vara där och kika efter läckage var och varannan vecka...

På mindre rör så är det samma gänga på kläm och gängdelar, delar för under 22mm rör. Jag skulle absolut göra som du föreslår men med lin och pasta. Ska du sätta allt bakom en inspektionslucka med en plast eller plåt som gör att eventuellt läckage kommer ut i rummet och syns.

• Gilla
Diessi och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
På mindre rör så är det samma gänga på kläm och gängdelar, delar för under 22mm rör. Jag skulle absolut göra som du föreslår men med lin och pasta. Ska du sätta allt bakom en inspektionslucka med en plast eller plåt som gör att eventuellt läckage kommer ut i rummet och syns.
Ja, detta är vanliga 15 mm kopparrör. Jag ska försöka leta fram en bild ikväll på hur det såg ut innan. Estetiken var verkligen inte där så att säga...

Men då kanske jag ska köra med lin och pasta ändå och strunta i att sätta dit en liten kort rörstump.
Jag kan göra ett litet tråg som samlar vattnet och gör att det rinner ut längs med rören ned sen så är det omöjligt att missa det. Jag har även tänkt göra en inspektionslucka så man kommer åt de båda ballofixerna för att stoppa flödet för till och retur för elementet.
Aldrig kört med lin och pasta förut så blir kul att testa något nytt.. :-)
Har som liten plan att byta ut alla ventiler på 15+ element i huset då vissa av dem helt satt sig.. Så då kan det vara bra att öva lite först på några kopplingar i källaren.. :D

T toolman77 skrev:
stämmer det verkligen fullt ut? Vad jag vet så finns det kranar av den här typen som absolut inte har rörgänga och som definitivt inte medger den här typen av koppling.

Om inte annat så finns det ju ballofixer med rörgänga i ena änden, som passar utmärkt ihop med vinkeln på bilden..

Nu pratar ni lite över mitt huvud känner jag. Tror ni inte på att använda den där rörkröken rakt på ballofixen fast med lin och pasta?

Så länge du kan hålla koll på den bara... Alternativet är väl att kolla på tex rinkabyrör om det finns motsvarande, men med en tätning som går att sätta i valfritt läge....

Staffans2000
Själv har jag inte stött på någon koppling som din som inte haft rörgänga. Det går alldeles utmärkt att göra som du skriver. Raspa gängan med en bågfil så att linet inte snurrar med. Lina hårt och lite koniskt. Alltså, tjockare inåt. Har du inte linat innan, får du öva en stund för det kan vara lite knepigt första gången. Hade jag inte haft lin hemma, skulle jag använt gängtape. Nackdelen är att tapade kopplingar är väldigt känsliga för efterjusteringar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.