2 240 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ny brunn på 166 meter, val av pump och djup
Hej,
Ny borrad brunn på 166 meter.
Vatten spegeln på ca 1 meter.
Först 0,55 liter i tillrinning, efter tryckning 2,5 liter.
Ca 50 meter in till huset där en 150 liters hydrofor skall kopplas in.
Ska jag sätta pumpen på 150 meter eller några andra som har något liknande och gjort annorlunda?
/ Peter
Ny borrad brunn på 166 meter.
Vatten spegeln på ca 1 meter.
Först 0,55 liter i tillrinning, efter tryckning 2,5 liter.
Ca 50 meter in till huset där en 150 liters hydrofor skall kopplas in.
Ska jag sätta pumpen på 150 meter eller några andra som har något liknande och gjort annorlunda?
/ Peter
I mitt fall läste jag på och hörde mig för av både borrare och tillverkare.
Brunn:
90m
140mm diameter vilket innebär ca. 1 kubik i lager.
125l/h
Hade snabbt bestämt mig för en konstanttrycks lösning vilket ger en minimal hydrofor. i mitt fall 8 liter.
Pratade med fler tillverkare och säljare men de som var mest hjälpsamma och gav svar på tal var Miljöplus.
Blev deras kit 80m och kompletterade med slang och kopplingar efter foderrör. kittet kostade då 25,500.
Deras pump är en 4" pump, pumpen är utrustad med alla skydd m.m. torrkörning och sånt, antar att din tillrinning är per minut.
Brunn:
90m
140mm diameter vilket innebär ca. 1 kubik i lager.
125l/h
Hade snabbt bestämt mig för en konstanttrycks lösning vilket ger en minimal hydrofor. i mitt fall 8 liter.
Pratade med fler tillverkare och säljare men de som var mest hjälpsamma och gav svar på tal var Miljöplus.
Blev deras kit 80m och kompletterade med slang och kopplingar efter foderrör. kittet kostade då 25,500.
Deras pump är en 4" pump, pumpen är utrustad med alla skydd m.m. torrkörning och sånt, antar att din tillrinning är per minut.
Liter per minut är det.
Har läst på forumet och kollat hos olika tillverkare.
Varit i kontakt med Grundfos, men dom hänvisar till återförsäljare.
Nästan alla sätter den ca 5-10 meter från botten. För att borran ska omsättas.
Men jag har inte läst om någon med detta djupet.
Har läst på forumet och kollat hos olika tillverkare.
Varit i kontakt med Grundfos, men dom hänvisar till återförsäljare.
Nästan alla sätter den ca 5-10 meter från botten. För att borran ska omsättas.
Men jag har inte läst om någon med detta djupet.
Nu är jag ingen expert på djupborrade brunnar men tillrinningen är ju väldigt låg i brunnen varför du behöver kunna utnyttja brunnen som ett vattenmagasin i så stor utsträckning som möjligt. En dusch brukar man ju säga tar 12 l/minut som referens. Därför borde du montera pumpen så långt ner som möjligt. Av samma anledning bör du försäkra dig om att pumpen har torrkörningsskydd.
Vår pump sitter 8-10 m från botten. Detta för att undvika att få in borrkaxet och annat som ligger på botten.
Om du är orolig för flödet kanske du ska byta upp hydroforen till 200 liter.
Du kan även sätta in ett litet, enkelt Björnfilter som tar bort sand och partiklar. Det sätter du efter hydroforen. Filtret byts när det blivit brunt av sanden/partiklar. Vi bytte ca varannan månad. Behållare och filter kostar tillsammans några hundralappar.
Om du är orolig för flödet kanske du ska byta upp hydroforen till 200 liter.
Du kan även sätta in ett litet, enkelt Björnfilter som tar bort sand och partiklar. Det sätter du efter hydroforen. Filtret byts när det blivit brunt av sanden/partiklar. Vi bytte ca varannan månad. Behållare och filter kostar tillsammans några hundralappar.
Redigerat:
Med tillrinningen i din brunn tar det ca 7 timmar per 1000 liter vatten.
Hydroforen tillsammans med pumpdjupet utgör din vattenreserv, du kan dimensionera din vattenreserv ( = pumpdjupet) efter vad du förväntar dig att förbruka maximalt under en viss period.
Exempel, har du pumpen på 50 meters djup och hydroforen fylld så kan du ta ut ca 600 liter vatten (100 liter ur hydroforen och 500 liter ur en 4-tums borra) i ett svep innan du får slut på vatten, sen tar 3,5 timmar innan brunnen är full igen.
I din situation med så låg tillrinning hade jag satsat på en större hydrofor, vi har en 500 liters hemma som är skön att ha full när strömmen gått.
Hydroforen tillsammans med pumpdjupet utgör din vattenreserv, du kan dimensionera din vattenreserv ( = pumpdjupet) efter vad du förväntar dig att förbruka maximalt under en viss period.
Exempel, har du pumpen på 50 meters djup och hydroforen fylld så kan du ta ut ca 600 liter vatten (100 liter ur hydroforen och 500 liter ur en 4-tums borra) i ett svep innan du får slut på vatten, sen tar 3,5 timmar innan brunnen är full igen.
I din situation med så låg tillrinning hade jag satsat på en större hydrofor, vi har en 500 liters hemma som är skön att ha full när strömmen gått.
Klicka här för att svara