Vatten & Avlopp
tergo: [citat] i min kommun skall den bytas efter ca 10 år , och de har bytat 2 gånger på 39 år
Stegatorparn: Blandare och fäste passar ihop, gammal svensk standard. Det är när man funderar på utländska fabrikat med 150/153cc som det kan bli problem att ansluta till svenska blandarfästen, men det finns adaptrar.
Rena: [citat] Du skall ringa till Henrik Hanssons trädgårdsservice i Skanör. Han spolar ner en rörspetsbrunn åt dig och kopplar in en pump. Kostar ett par tusen och är garanterat enklare än att försöka reda ut var dina rör går.
pumpan85: Problemet är löst. De på RINKABY hade inte en aning, fick prata med tre olika... Det enda de kunde göra var att ge mig numret till Wilos support som jag själv fick ringa. Fick svar direkt, dessa MÅSTE monteras lodrätt, min var ju horisontell annars orkar den lösa kulan inte tillbaka för att hålla trycket. Störigt att det ej framkom någonstans i manualerna men skönt att det funkar
DDD80: [citat] Insåg också att det nog var alldeles omöjligt att förstå utan bilder, så här kommer två. Den ena är den gamla anslutningen, som är 20 mm i diameter och det andra är så som den provisoriskt sitter (ska dra om en ledning, så att de inte sitter runt varandra som de gör på bilden). Den tredje bilden visar en skarv (?) på slangen och det var också där jag kapade av den, och
calvin82: Kan någon hjälpa att rekommendera lämplig övergång när jag ska installera blandare med 3/8" lekande mutter? Inkommande ligger på 10mm koppar men helst vill jag ansluta mot en befintlig t-koppling (10mm klämring).
Hobbit: Hej allesammans, har en djupborrad brunn med vatten på 85m vid sommarstugan Undrar vilken pumplösning passar ändamålet bäst om : - två fastigheter är inkopplad (2 stugor med badrum var för sig) - en av fastigheten har badrum på 2:a våning - det ska gå att fylla badtunna med - helst 230V lösning - hydrofor, 32mm slang wire finns tacksam för passande förslag med pump,
jesper---: Tja, brunnen kommer ligga cirka 50 meter slang bort, omkring 2m lägre än huset. Samt, brukar man använda avluftare vid inkommande från brunn? + värmekabel, blir det bättre effekt att dra i slangen? MVH.
Hjalmar84: [citat] Hej. Jag är ute efter samma sak och startade en tråd förra året angående markbädd på burk från 4evergreen - Markbädd på burk, Biorock: https://www.byggahus.se/forum/threads/4evergreen-kompakt-markbaedd-nagra-erfarenheter.318510/ Problemet är att jag inte lyckats få så mycket referenser på systemet så jag har inte vågat slå till än. Själva burken du behöver går på ca
Lind77: Tack! Då gjuter vi bara en klack runt. Misstänkte att det var så, även om jag har för mig att att rörmockaren pratade om att vi kunde gjuta klack och fylla röret med något...
PerAndersson: Toppen, tack för svaren. Ska se om 225-betäckningen får plats. Det är en annan brunn precis intill.
KnockOnWood: [citat] Vatten över huvudet och eld i brallan :D
xLnT: [citat] Du kan väl bifoga någon kartbild över ditt område så blir det enklare att hjälpa dig. Hur djupt har du till grundvattnet och berg, det är väl det som spelar mest roll för att uppskatta vad som blir bäst/mest prisvärt.
Demmpa: [citat] Ja det är väldigt vanligt att signalpärlan inte ploppar ut när säkringen går, ju fuktigare miljö det kan vara/är runt säkringen ju större risk är det. Att det fungerade en stund var en kombination av minst två saker, - dels att motorn stod i bra läge - dels att andra två/flerfas-belastningar var igång så att tredje fasen ”simulerades”.
AgnetaE: Vi har ingen display på maskinen som visar felkod. Det var vatten stående under hela typ, vet inte om det finns en kopp också.
nickspi: Halloj, Jag har sprungit på en klassisk gammal kran i garaget som efter att jag lyckades öppna den har fått för sig att stå och droppa (därav en ful röd plastbunke som står under kran). Hade först tänkt byta packning men grannen föreslog att byta ut kranen men tyckte vi skulle ringa lokala rörknökaren. Nu har vi nästan precis haft en rörknökare här som dragit rör till till
jonaserik: I bland blir det som en gelemassa eller rost i röret som tryckströmbtareen sitter och ett litet hål som påverkar brytaren, är det en med glasklart lock så skruva bort 6 st skruvar på undersidan och rensa, enkelt och ingen månresa som ska göras
kulle: Du har så rätt protte :D, man får nog nöja sig med att styra temp med termostaten om man inte vill ha för varmt ut i kranarna.
Yrrol: Vissa spolbilar är avsedda (rena slangar) för att spola vattenbrunnar vilket troligen gör mer rent än vad man själv lyckas göra - för en relativt låg kostnad. Många med nya brunnar får ta in spolbilar också för riva runt lite och få igång flödet. Sedan fick jag rådet att hälla i några droppar kemikalier vilket jag gjorde, tror det var klorin men minns inte. Utöver det är det
random_name: Väcker en gammal fråga till liv så jag inte hittat svar Någon annanstans... Jag monterade just en vatette 12xg1/2. Hittade ingen specifik monteringsanvisning utan följde den för klämringskopplingar (som även nämner slätända. Dom kanske avser halvkoppling med det?) Satte ihop kopplingen med packningen mot slätända delen och drog 1,25 varv enligt instruktion. Därefter var jag nyfiken
Björklövet3: [citat] Tyvärr går inte huset att flytta på en enda cm neråt på tomten. Det ligger precis så långt ner som går för att uppfylla 4m till tomtgräns på vardera sida enligt detaljplanen. Ja, rent logiskt låter det jättedumt att bygga ovanpå anslutningen. Enligt kommunen ska det ligga vid tomtgräns men så som vi ser det ligger den 3m in från gränsen. Vet dock inte hur det skulle gå
Ashes: Värmepumpsberedare är något jag funderar på att installera i tvättstugan i källaren. Nu har jag några funderingar angående hur det skulle påverka inomhusklimatet. Huset är enplans med källare, 70-tal, självdragsventilation. Går en ventilationstrumma genom huset med en kanal ner till tvättstugan. Vad jag förstått så kan man leda in tilluft från antingen utomhus eller inomhus och
Peter2400: Ett lock, https://www.hornbach.se/shop/Muffplugg-avloppsror-DN-40/209938/artikel-detaljer.html en presskoppling, https://www.hornbach.se/shop/M-Presskoppling-forzinkad-ognippel-12xR10-utvandig-ganga/6716582/artikel-detaljer.html och lite silikon. Det spelar inte så stor roll hur du gör, om det inte syns?
Yaken: Jag delar brunn med grannen i fritidshuset. Vi har bägge dragit fram el till pumphuset och så flyttar vi trefashandsken mellan uttagen varje år. I längden blir det förmodligen rätt nära 50-50.
Jonki: [citat] Japp det är tänkt att det ska vara skjutdörrar, då blir det bättre att göra som du säger. Det är en Värmebaronen MP 4 som ska driva värmen i hela huset (tänkt placera på väggen i samma hörna som fördelarskåpet fast på ytterväggen). Inte insatt i hur det skulle funka med en flvp? Är inte dom rätt stora? Här är det redan compact living :)