Här är ett prov från stammen på avloppet från toaletterna i en tvåfamiljsvilla. Godset är ca 8 mm. Villan är byggd 1946. Jag inser att godstjockleken kunde variera vid tillverkning och att olika delar slits olika mycket. Jag söker kunskap om var på stammarna den största risken för läckage finns för att ta prover där och därigenom få en uppfattning av om stammarna behöver bytas. Eller förslag på någon i Göteborgstrakten som kan göra detta. Eller finns det andra orsaker till att läckage uppstår så ovanstående metod inte ger någon indikation på om stammarna behöver bytas?
Prov på avloppsstam med ca 8mm tjocklek mot tumstock, spegelblank och rostig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enkla svaret är: man gör det när man vill.
Vill man inte så låter man bli.

Att annat resonemang är att utföra stambyte i samband med badrumsrenovering.

Har även sett din andra tråd om övervakning av ev. tillskjutande fukt.
I ditt fall med övervakning så är det ju lugnt tills du får ett larm.

Men nu har du möjligheten att planera in en badrumsrenovering i lugn o ro.
Och i samband så byter du ut de gamla gjutjärnsrören.

Samma tankar har jag om köket.
Byt rören i samband med annat arbete där.

Jag vet inte om det fins någon speciell punkt som är svagare i ditt gamla system.
Tror att det kan börja läcka på olika ställen i olika installationer.

Har själv just nu bytt avloppsstam i tvättstugan i samband med renovering.
Var inga läckage på rören, och mycket gods kvar. Men vore dumt att inte byta om jag ändå bilar upp golvet och byter golvbrunn.
Rören är från 1962 och nya tvättstugan ska kanske stå i 25år.

//AA

Vad är det för prov, avsågat rör?

Logiskt sett så slits horisontella rör mer. Även böjar, samt om det är bakfall, dåligt fall eller för mkt fall. Jag tror egentligen att det är svårt med stickprov. Filmning är kanske det bästa. Problemet är att med stor sannolikhet så säger den filmande entreprenören att de bör bytas. Av flera skäl, ett är att denne trots filmning inte kan utesluta en läcka inom några år, eller så ”börjar det bli dags”. Jag tror isåfall på att ta in en oberoende konsult som inte har intresse av att sälja tjänsten. Sen som ovanstående, passa på att byta när det är ”enkelt”, i samband med badrumsrenovering etc. den tekniska livslängden på rören är förbi. Sen beror det som alltid på den ursprungliga kvalitén på materielet och arbetet samt på hur mkt eller lite de använts genom åren.

Claes Sörmland
Titta på liggande delar av köksstammen, de slits vanligen fortast p g a den höga belastningen av organiskt material från matlagningen. Detta göder bakteriefilmen som ger sig på järnet. Det vanligaste är att det börjar krypa lite rostvatten på undersidan av de rören och då är det i alla fall hög tid för byte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.