Claes Sörmland
Magnus E K Magnus E K skrev:
De flesta nybyggda hus får nog ses som förbrukningsvaror som ändå kommer rivas om 50 år.
70-talets lågkvalitativa sparbössor med oisolerad platta på mark tycks vara högst välmående så nog underskattar du livslängden på dagens motsvarande byggen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Det är inte helt ovanligt att dagvatten och avlopp är samma nät. Blir jättemysigt vid störtskurar
Så bygger man inte idag. Vet inte när man gjorde det. Vårt område från 1971 har separata rörsystem. Några har klantat till det.

Magnus E K
En sak jag aldrig förstått är att om man har stuprören kopplade till ett dagvattennät, hur gör man omkopplingen för att säkerställa att vattnet inte tar den vägen om det regnar på natten?

• Gilla
  • Haha
Tystnad och 3 till
  • Laddar…
A
Nu för tiden så är stuprören på norrsida alltid kopplade till ett separat nät. Vattnet vet själv åt vilket håll det ska rinna

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
L largab skrev:
Så bygger man inte idag. Vet inte när man gjorde det. Vårt område från 1971 har separata rörsystem. Några har klantat till det.
Alla nybyggen sker inte i nya områden, gamla områden kan mata vatten baklänges i systemet med.

J
Låter som ni löst långtidsförvaringen av kärnavfall, bara spola ned dem i ett hus med platta på mark så klarar de flera tusen år... :D

Gummidetaljer tror jag tyvärr har kortare livslängd än 100 år, men samtidigt kanske skarvarna både kleggar igen och dessutom inte är kris om de läcker när de ändå är ingjutna.

Det skrevs för ett tag sen om att även flerbostadshus (speciellt bostadsrätter, hyresrätter har ju ofta beställaren ett något längre perspektiv) har ingjutna rör och att man iom att man inte drar i schakt har väsentligt försvårat utbyte av systemen.

Det är tråkigt för vår miljö att man verkar tänka kortsiktigt, det känns väldigt dåligt om livslängden på ett hus bara är 50 år. Framförallt när så mycket betong åtgår, det är väldigt CO2 intensivt.

Men i praktiken är väl inte avloppsrören ingjutna i en modern platta på mark? Det mesta av röret ligger väl i isoleringen?

Man kan kanske komma åt underifrån på många hus?

Tomture61
Man får hyra in en grävlingsfamilj;)

Krilleman
Det går ju alltid att ta sig under en platta på mark, grus går att dammsuga och göra på så sätt tunnlar under fastigheter.

Det förfarandet är ganska vanligt faktiskt! Dessa bilar kan både tömmas traditionellt men dom kan även klara av att blåsa tillbaka material när allt arbete är färdigt! (y)

Lastbil som tömmer grus för tunnelbyggande under fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå sugbilsenhet med slangen aktiv vid en grushög i skogsmiljö, demonstrerar arbete under fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
De ganska gamla plaströr jag har hittat i mitt hus, gråvita tillverkade av UPO (Finskt?) är totalt omöjliga att ha sönder idag.
Jag är mer oroade över mina nya rör jag har grävt ner och installerat i boutrymmet. De känns bra mycket skörare.
Jag har dock källare så jobbet blir enkelt.

Har för övrigt bara stött på förbud mot bygge av källare i fritidshusområden. Kustnära kan jag dock förstå!

Jag tror nog ändå att det går att lös sig på något sätt. Men dyrt och jobbigt blir det när en platta ska borras upp och bilas i.

Krilleman Krilleman skrev:
Det går ju alltid att ta sig under en platta på mark, grus går att dammsuga och göra på så sätt tunnlar under fastigheter.

Det förfarandet är ganska vanligt faktiskt! Dessa bilar kan både tömmas traditionellt men dom kan även klara av att blåsa tillbaka material när allt arbete är färdigt! (y)

[bild]

[bild]

[media]
Jo, så har man kommit in under mina föräldrars hus för att räta upp det och även för att byta avlopp. Fast det är generationen hus med isoleringen ovan plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.