lärjungen
Har en stuga som står på plintar. Vatten är draget med en PEM-slang som ligger i dager ca fem löpmeter innan den dyker ned under jord. Rörmokaren har satt en värmekabel i slangen denna sträcka. Kabeln är en sådan som känner av hur varm den behöver vara för att hålla vattnet i flytande form. Men om jag skulle isolera PEM-slangen med relativt tjock polyeten, kommer det att påverka värmekabelns elförbrukning på ett lönsamt sätt? Eller är det bara onödigt jobb som inte gör märkbar skillnad?

PEM-slangen löper sedan under marken fram till vårt bostadshus där den är kopplad till vår pump. De sista 6-7 metrarna innan den kommer in i huset löper den under vår altan. Där kom grävmaskinen inte åt, utan jag fick gräva för hand. Pga stora stenar fick jag inte ned den djupare än ca 40-50 cm. La på cellplast som isolering innan jag återfyllde, men risken finns ju att det ändå fryser om vintern blir sträng. Finns det något effektivt sätt att förebygga att tjälen tar sig ned? Eftersom stugan i regel bara används mellan april och oktober gjorde jag ingen stor sak av att slangen inte kom ned djupare, men nu fick jag lite överraskande en hyresgäst som gärna bo i stugan hela vintern och jag vill därmed förebygga olägenheter.

C
lärjungen lärjungen skrev:
La på cellplast som isolering innan jag återfyllde, men risken finns ju att det ändå fryser om vintern blir sträng. Finns det något effektivt sätt att förebygga att tjälen tar sig ned?
Du kan ju alltid lägga något isolerande material ovanpå marken. Gräv upp alla ev. lite större stenar som ligger ovanför slangen. Annars är det nog värmekabel eller att se till att du har ett konstant vattenflöde som gäller.
Jag skulle helt klart ha isolerat den del där värmekabeln ligger också. Men om det lönar sig rent ekonomiskt kan man ju fundera på.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Ingen direkt svar på frågan men ett tips är att sätta en timer på värmekabel, har själv från pumphus till stugan 14m PEM nedgrävd på 40cm djup och upplevde att värmekabeln höll lite väl hög temp så fick spola ur mycket vatten innan man fick kallt vatten, så en enkel digitaltimer för 80kr från Classe löste problemet, så nu jobbar värmekabeln typ 7 minuter varannan timme.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
M MrTobbe skrev:
Ingen direkt svar på frågan men ett tips är att sätta en timer på värmekabel, har själv från pumphus till stugan 14m PEM nedgrävd på 40cm djup och upplevde att värmekabeln höll lite väl hög temp så fick spola ur mycket vatten innan man fick kallt vatten, så en enkel digitaltimer för 80kr från Classe löste problemet, så nu jobbar värmekabeln typ 7 minuter varannan timme.
Grymt bra idé. Har funderat en del på hur jag skall lösa vintern. Vill ju egentligen inte ha kabeln på konstant om det inte är nödvändigt, men blir för jobbigt att slå på och av manuellt. Tänkte inte på att det finns timers som kan ställas in så de slår av och på i intervall. Stort tack för tipset

Är 7 minuter optimalt eller vågar man förlänga avstängningsintervallen ytterligare? Typ tio minuter. Eller hinner det frysa för mycket då om det är -25 ute?

Varje installation är unik så finns nog inget facit, är ju på natten som det är störst risk för frysning när man vanligtvis inte spolar så ofta, så man får testade sig fram, har för mig att timern från Classe kan man programmera med 20 st. till- och frånslag, så spridde ut värmningar på dagen också så det inte fryser i fall man inte är i stugan.

• Gilla
BjörnML och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
M MrTobbe skrev:
Varje installation är unik så finns nog inget facit, är ju på natten som det är störst risk för frysning när man vanligtvis inte spolar så ofta, så man får testade sig fram, har för mig att timern från Classe kan man programmera med 20 st. till- och frånslag, så spridde ut värmningar på dagen också så det inte fryser i fall man inte är i stugan.
Har en sån här timer från biltema liggandes nånstans (modellen vars serienummer slutar på 55). Funkar den på samma sätt tro? Jag tvivlar. Den kallas veckotimer. Vad jag kan utläsa ur manualen kan man välja till- och frånslag på enstaka dagar eller block av dagar. Det går även att välja slumpvis till- och frånslag. Men lyckas inte utröna om man kan ställa in x antal minuters till- och frånslag i intervall. Verkar mer som att man kan välja fasta till- och frånslag och det blir ju en hejdundrans massa knappande om man skall ställa in klockslag för varje på/av. Om det ens går...

Isolering hjälper.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Jag har satt en termostat på min värmekabel så att den startar när dygnsmedeltemperaturen går under 2ºC och slår av igen när dygnsmedeltemperaturen går över 4ºC. Det är en lösning som jag tror mer på än timer.

Inte för att vi så ofta har minus 25 men ner mot 20 händer till ovh från. Vi hat värmekabel både från pumphuset och från bostadshuset. Den från pumphuset har jag dessutom en värmekabel från utsidan kopplad till en termostat. Sedan har jag isolerat röretdär jag kommer åt och lindataluminium tejp runt.

Börja med att mäta kallvatten temperaturen som du får från brunnen när du spolat en stund, normalt 7-9º.
När det är kallt -10-20º så mät temperaturen när det stått still i 2 timmar för att se energibehovet för att hålla vattnet på 5-7º.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.