Byggahus.se

Byta golvbrunn eller renovera hela badrummet?

1. E
    Medlem Nivå 2
    Ni är fantastiska! Jag ska enligt förslag göra ytterligare undersökning och återkommer i tråden. Tack alla så länge!

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Nivå 9
    Nu har du fått svart på vitt att golvbrunnen sitter för löst!
    Dvs du måste åtgärda brunnens flex...

Du kan åtgärda detta underifrån om taket i våningen under är enklare o billigare att byta ut än helrenovera badrummet!

Jag skulle göra följande i det läge som nu föreligger!
    Ta bort avloppskittet försiktigt
    Syna kanten mot kakel och matta om skicket ser skapligt ut gå ner på undervåningen borra inspektionshål inspektera efter fuktskador... syns inga ta upp hål och se hur golvbrunnen sitter fäst och vad som orsakar flexat
    Sedan skulle jag sätta fast golvbrunnen i spänn med plåtband skruv och monteringsskum
    Obs montera skvallerrör samtidigt i tak under

Sedan när brunnen är stum så förnyar du övergången brunn kant med lämplig tätfog avloppskitt Som satt där
    Då kan du använda badrummet efter det att du kollat ventilationen

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 9
    Men snälla, har du verkligen läst tråden??

• Laddar…
  4. B
    Medlem · Nivå 9
    Vad syftar du på?

5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Sakta i backarna!

Även om brunnen skulle sitta för löst, behöver det inte påverka tätheten, eftersom den inte ser ut att utsättas för någon påverkan på grund av att det är ett flera centimeter tjockt lager mellan brunn och golv. TS. bör iaktta största möjliga försiktighet ifall det skall pillas i brunnen.

Staffan

6. B
    Medlem · Nivå 9
    Japp håller med!
    Dock så är det för stor flex i brunnens nuvarande montering samt avloppskittet har släppt lite i kanten?

7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Men är det avloppskitt, och inte fog eller fix?

8. B
    Medlem · Nivå 9
    Det ser tydligt ut som avloppskitt och överlappningen av rensskruven syns det att det är troligen tidigare husägaren själv som kletat dit det..
    Videon visar flex och hur kittet släppt...
    Om man är riktigt försiktig som du och jag tycker så är brunnen tät troligen
    Mitt förslag är för att ha både hängslen o livrem så kan det vara bra med stum brunn och nytt kitt samt koll på andra ev läck med modernt duschande... dvs kolla ventilationen också

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 9
    Kan nog vara lika säker på att det inte är ngt kitt i brunnen, finns väl ingen vettig människa som kittar en brunn!?
    Och jag är precis lika säker på att det är fix, inget annat!
    Och sen att rek TS att sätta kitt i brunnen är bara dumt! Kitt Sätter man i gamla fönster och i gamla avloppsstosar.
    Sen är det väl inte 100% bekräftat att det är hela brunnen som flexar, bara spekulationer!?

• Laddar…
  10. GoC
    Medlem · Nivå 8
    Ja inte är det kitt. Syns klart och tydligt att det är fix eller än mer troligt kakelfog när man zoomar in ordentligt i bilden.
    Men har man för dålig bildskärm eller telefon så..