9 220 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Wellmate hydrofor läcker
På den wellmate jag har så är ventilerna upptill för att man skall fylla upp tills det sluta pysa och sen trycka i luft till önskat tryck. Nu har du även en micronizer kopplad som gör att man man motverkar svavelväte och annat med en viss mängd lufttillförsel till vattnet. Om ena ventilen läcker så kan det bero på för mycket vatten i tanken eller att den är trasig. Jag kan ha fel men jag tror inte att micronizern gör att det blir ett automatiskt luftpåfyllningssystem. Den är mer till för att åtgärda järn, mangan och svavelväte genom att lufta vattnet som pumpas in.
Trycker du på luftventilen och det kommer vatten så är det ingen luft kvar i tanken och pumpen går hela tiden.
Min wellmate är självavluftande,fick lära mig att man stänger av pumpen,öppnar en vattenkran och börjar fylla på luft med en kompressor,.när vattennivån sjunkit så pass att den ligger under flottören så kommer det bara luft ur pipen i toppen,stäng av vattenkranen,på med pumpen igen och låta den fylla på vatten tills flottören stänger i tanken,
Min wellmate är självavluftande,fick lära mig att man stänger av pumpen,öppnar en vattenkran och börjar fylla på luft med en kompressor,.när vattennivån sjunkit så pass att den ligger under flottören så kommer det bara luft ur pipen i toppen,stäng av vattenkranen,på med pumpen igen och låta den fylla på vatten tills flottören stänger i tanken,
Så långt är det riktigt om man ska fylla luft. Men när du har luftinjektor bör du försöka få den i skick så behöver det inte fyllas luft tvärtom ska nivåregleringen, flottören släppa överskottet. Är du lite händig är alla komponenterna där enkla att undersöka, rensa eller fixa i största allmänhet. Annars får man skaffa nya delar för att fylla slippa luft är en av fördelarna med sånt kärl.O olotor skrev:
Om vi går till ditt grundproblem vad är det? Får du inte ut rätt volym mellan pumpstarterna? Är det droppet från nivåregleringen?O olotor skrev:
Får du vettig volym är injektorn och flottörens funktion ok. Är det droppet sätt dit en tunn slang till avlopp.
Så sant,det kan ju ett tag innan man(I alle fall min)innan man får det att fungera ordentligt,fick t.e.x sänka trycket på pumpen,fast det sas att den micronizer jobba bättre med ett högre tryck i tanken.
Så det kan ju va bra och veta hur man luftar den innan man är där.
Så det kan ju va bra och veta hur man luftar den innan man är där.
Mitt problem (om det nu är ett problem) är att det droppar vatten ur avluftningsventilen och att jag då tror att jag inte har någon luftkudde högst upp i Wellmate hydroforen.
Det händer ingenting när jag vrider på justeringsskruven på micronizern. Men att det kommer in luft i hydroforen är jag övertygad om då det susar rejält i röret när den tar in vatten.
Jag tycker att pumpen går ofta men har inte någon aning om hur mkt vatten en sådan ska ta in varje "omgång". Hydroforen är på
Det händer ingenting när jag vrider på justeringsskruven på micronizern. Men att det kommer in luft i hydroforen är jag övertygad om då det susar rejält i röret när den tar in vatten.
Jag tycker att pumpen går ofta men har inte någon aning om hur mkt vatten en sådan ska ta in varje "omgång". Hydroforen är på
Är vid stugan nu och har gjort följande.
Stängt av pumpen, öppnat kallvattenskranen och således tappat ut vattnet. Det tog lång tid och på slutet sprutade/rann det ut vatten ur avluftningsventilen. Inga mängder, det mesta kom ju förstås ur kranen. Det blåste även ut luft ur ventilen.
Efter ganska lång tid var trycket nere på 0,3. Då tog jag fram kompressorn och tryckte i 1,5 bar. I början blåste det ut luft ur avluftningsventilen men det slutade rätt snart.
På med pumpen som gick till 4 kg som är avstängningstrycket.
Kände på hydroforen och två tredjedelar var kall och den övre tredjedelen var inte kall. Det tyder på att det nu är en luftkudde.
Vi får se hur länge det är så här.
F.ö, kan man sänka tillslagstrycket till 1,5 eftersom det rann med bra tryck ur kranen under 1 bar? Det är max fem meter från hydroforen till kranen längst bort.
Stängt av pumpen, öppnat kallvattenskranen och således tappat ut vattnet. Det tog lång tid och på slutet sprutade/rann det ut vatten ur avluftningsventilen. Inga mängder, det mesta kom ju förstås ur kranen. Det blåste även ut luft ur ventilen.
Efter ganska lång tid var trycket nere på 0,3. Då tog jag fram kompressorn och tryckte i 1,5 bar. I början blåste det ut luft ur avluftningsventilen men det slutade rätt snart.
På med pumpen som gick till 4 kg som är avstängningstrycket.
Kände på hydroforen och två tredjedelar var kall och den övre tredjedelen var inte kall. Det tyder på att det nu är en luftkudde.
Vi får se hur länge det är så här.
F.ö, kan man sänka tillslagstrycket till 1,5 eftersom det rann med bra tryck ur kranen under 1 bar? Det är max fem meter från hydroforen till kranen längst bort.
Klicka här för att svara
