Hej, kom hem efter semester och upptäcker nu att hydroforen läcker vatten i en av plastkopplingarna.
Pumpen går inte igång men det är väldigt fuktigt under hydroforen.

Är hydroforen sönder?
Vad ska jag göra för att få stopp på läckaget?

Har testat att vrida på plastmuttern brevid och släppt på trycket lite.. vågar inte pilla mer för att förvärra problemet.

Hydrofor med plastkoppling som läcker vatten, synlig fuktighet runt basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Byggarn44
  • Laddar…
Vilken del är det som läcker ?

J jonaserik skrev:
Vilken del är det som läcker ?
Det är "pipan" den som sticker ut.
Vattenventil med en utstickande vit pip markerad med en röd pil på en stor behållare.
Skapa konto

Troligtvis har du lite mer grejer i din vattenanläggning, som luftning eller annat renande, nere i kärlet, kanske ca 50 cm från botten sitter det en ventil som lyfter med en flotör ( som ska täta ) så att inte hela kärlet ska fyllas med luft. Den släpper ut luft till en viss nivå i kärlet, På den pipen ska det vara en slang ner till avloppet så ev vatten inte rinner på kärlet. Det finns en skylt på uppsidan där, kolla vad det står på den och sök på alla siffror så kan du nog få tag i en reservdel,allt är gängat och vid motage igen, inget lin ( det är plast där ) bara gängtape. Kom gärna tillbaka och tala om hur det gick

Hur gick det Ivan?

Hej, ursäkta för sent svar. Gjorde som ni sa och satte en PVC slang som jag drog till avloppet. Allt fungerar riktigt bra.
Installation av PVC-slang ansluten till orange expansionskärl i ett värmesystem.
Skapa konto

Du satte alltså en slang på plastventilen högst upp på din Wellmate hydrofor? Droppet är samma problem som jag har.
Ska det inte vara en luftkudde högst upp i hydroforen?
Går pumpen ofta?

O olotor skrev:
Du satte alltså en slang på plastventilen högst upp på din Wellmate hydrofor? Droppet är samma problem som jag har.
Går pumpen ofta?
Yes en slang högst upp på hydroforer. Vet inte om det ska vara en luftkuddar. Pumpen går när trycket är under 1,5 bar. Alltså när man öppnar en kran, annars är trycket stabilt och pumpen går inte alls.

Hade problem med att trycket föll utan att man hade öppnat en kran, det visade sig då vara backventilen i brunnen som hade gått sönder.
Jag hade både julas och Hornbachs men det var rena skiten, köp riktiga grejer så blir det bra.

O olotor skrev:
Luftkuddens storlek blir automatiskt genom att flottören öppnar och stänger i kärlet, är den otät så kommer det att rinna vatten ur pipen, lite doppar kan det bli innan ventilen stängt helt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.