janwide
Har monterat några Vatette 22 mm klämringskopplingar. Dragit 1 1/4 varv enligt enligt instruktionen. Hårda kopparrör. Alla helt täta utom en. Droppar inte direkt. Men med tiden växer det fram en lite droppe vid rörkanten. Var noga med monteringen och det fanns inga längsgående repor. Drog muttern 1/8 varv till och hoppas att det tätar.
Men hur mycket mer ska man våga dra innan man istället tar isär, gör rent osv?

Krilleman
Plocka isär och smörj alla koniska kontaktytor med locherpasta, dra åt till samma moment, blir det bättre?

Lite grövre klämringskopplingar, 22 är i nedre regionen av vad jag kallar "grov klämringskoppling", brukar jag smörja med Locher, dra "lite ordentligt" för att sedan släppa och dra igen "lite lösare".
Då brukar det täta utan problem.
Anledningen till att jag släpper och drar lösare är för att undvika spänningskorrosion.
Rätt eller fel enligt någon instruktion vet jag inte, men det är min övertygelse.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Fotografen Fotografen skrev:
Lite grövre klämringskopplingar, 22 är i nedre regionen av vad jag kallar "grov klämringskoppling", brukar jag smörja med Locher, dra "lite ordentligt" för att sedan släppa och dra igen "lite lösare".
Då brukar det täta utan problem.
Anledningen till att jag släpper och drar lösare är för att undvika spänningskorrosion.
Rätt eller fel enligt någon instruktion vet jag inte, men det är min övertygelse.
Helt rätt! Samtidigt så är det lätt att kontrollera med facit: (y)

Instickskontroll får man på "köpet"!

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf

Fotografi av ett dokument med rödmarkerad text som ger instruktioner för rörmontage och varning för långsgående repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

janwide
Missade momentet att slipa rörändarna på de hårda rören med slipduk. Där kanske jag har problemet. Det verkar dock som att det blev tätt sedan jag drog det där åttondelsvarvet igår. Får se om det förblir så. Tack för tipsen i vart fall.
Funkar denna istället för locherpasta? En tub oanvänd Unipak-tätningspasta på ett slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Unipak kan du se som "samma" som locherpasta.

janwide janwide skrev:
Missade momentet att slipa rörändarna på de hårda rören med slipduk. Där kanske jag har problemet. Det verkar dock som att det blev tätt sedan jag drog det där åttondelsvarvet igår. Får se om det förblir så. Tack för tipsen i vart fall.
Funkar denna istället för locherpasta?[bild]
Lösningen har du på din bild den eller andra såna smörjor för rörmokeri är alltid bra oavsett ev anvisningar osv. Är det inte så många ställen kan du gå över i efterhand och glöm inte som nämnts här ovanför att lossa och dra till lite lagom efter det kan vara viktigare än man tror.

janwide
1000 tack. Och fy fan vad jobbigt det var att rörmoka! Drog kanske 15 m rör lite kors och tvärs och är färdig för rehab :crysmile:

• Gilla
eriksthlm och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.