Hej!
Vår grävda 55 år gamla brunn läcker sakta in lera pga glipor mellan ringarna 2-3-4 uppifrån. Jag pumpade ur brunnen för 15 år sedan och konstaterade då glipor upp till 10cm stora. Brunnen står nedanför en slänt och marken verkar röra sig sakta (ett par mm/år kanske?). Att försöka täta känns lönlöst. Ett UV-filter tar dock kål på allt elände som rinner in. Nu har lera fyllt på i botten upp till insuget, vilket ger konstant grumligt vatten. För 15 år sedan var det minst 60cm (minns ej exakt) mellan lerbotten och insug och nu är det noll. Alltså har lera fyllt på med minst 60cm på 15 år. Jag vill fördjupa med minst 50cm, dvs ca 300 liter. En slamsugarbil hade varit käckt, men nu är vi på en ö utan bro eller färja.

Kan jag använda en rensskopa? Den tar ett par liter och finns visst med 3,5m skaft vilket skulle räcka ganska bra. Insuget ligger 3m under mark. Jag är inte så pigg på att klättra ner som jag gjorde för 15 år sedan, men det hade förstås varit lättare att fylla en hink därnere och vinscha upp. Andra lösningar? Tacksam för svar! Rensskopa i metall med långt skaft för djuprengöring av brunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag klurat lite och hittat på min egen slamsugare, som ska arbeta i två steg:
1. Dränkbar pump sänks ner till botten på brunnen, men någon dm ovanför leran. Utloppet går ner i leran (mha en käpp som stick ner i leran, se bild) och muddrar upp leran till en lervälling.
2 . Den korta slangen byts ut mot en lång och lervällingen pumpas ut.

Så ser planen ut, ska testa om ett par veckor, om ingen här kommer på nåt väsentligt jag missat? Dränkbar pump med ansluten grön slang och käpp för att muddra upp lera, placerad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Bör ju gå att göra så. Pumpen klarar nog det.

Jag skulle pröva att använda Venturi effekten för att pumpa upp vatten och slam, din pump kan kanske driva den.

U Uffe_xx skrev:
Jag skulle pröva att använda Venturi effekten för att pumpa upp vatten och slam, din pump kan kanske driva den.
[media]
Jo, men vilka skulle fördelarna vara i min situation? Min pump skulle vara "direktverkande", venturi tillför väl bara förluster? Eller har jag missat nåt?

Kort uppdatering: jag har kört min slamsugare en gång nu. Steg 1 i 30 min och steg 2 i 30 min. Jag fick inte ut så mycket lera som jag hoppades, mest vatten. Men jag ska köra ett pass eller två ytterligare innan det bli utvärdering.

• Gilla
Skunk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.