Hej!

Har sökt svar överallt men inte funnit.

Jag har en Tesy varmvattenberedare i Sommarstugan.

Tömde den för ett tag sedan då tanken var att inte vara i stugan vintertid, vilket ändrade sig.

Men problemet är att jag inte vet hur jag ska göra när jag ska fylla den. Samt om ventilröret ska vara i öppet eller avstängt läge när jag fyller samt när jag använder beredaren. Vore väldigt tacksam för svar :)

• Anknytningsdetaljer av en Tesy varmvattenberedare med rör och ventiler nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menas med ventilröret ? Vid fyllning ska ju tilloppsventilen vara öppen och gärna att man samtidigt har en varmvattenkran öppen, så luften lätt kan komma ut och man får en indikation på när beredaren är full, så att värmen i den kan slås på.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad menas med ventiröret ? Vid fyllning ska ju tilloppsventilen vara öppen och gärna att man samtidigt har en varmvattenkran öppen, så luften lätt kan komma ut och man får en indikation på när beredaren är full, så värmen i den kan slås på.
Ja jag menar den mindre av de två bilden, trodde det hette ventilationsrör, men det kanske är tilloppsventilen? Det står avstängd på den och när den är helt öppen hör jag hur vattnet kommer in. Men den bör väl vara öppen hela tiden så det kommer in vatten i beredaren. Kan ta fler bilder hur det ser ut under med ventiler etc.

Det heter ventilrör.

• Gilla
RickardLås
  • Laddar…
Det finns 1 kallvatteninlopp, 1 säkerhetsventil (utlopp) och 1 varmvattenutlopp ( med iblandning av lite kallvatten för att inte skollningsrisken ska vara stor). Ventilen för kallvatten ska alltid vara öppen. Säkerhetsventilen kan man öppna för att kolla att det finns tryck och för att kolla dess funktion ibland, men den ska normalt vara stängd. Temperaturen på varmvattenutloppet justeras normalt med ett vred för olika mycket inblandning av kallvatten i varmvattenflödet.

• Gilla
Rikard Söderlund och 2 till
  • Laddar…
Ja den lilla ratten är avstängningsventil för inkommande kallvatten till beredaren, normalt alltid fullt öppen.

Den stora ratten är säkerhetsventilen, den öppnar om det blir för högt tryck i beredaren, sitter flödesmässigt efter avstängningsventilen.

Ratten längst bort i bild (mitt emot säkerhetsventilen) sitter termostatvredet
Direkt innan eller efter avstängningsventilen sitter en backventil som hindrar att varmvatten kommer in i kallvattnet.

Vid vinteravstängning så är det bra att ta bort bl.a. termostatblandare och andra saker där stående vatten kan frysa sönder saker.

• Gilla
RickardLås
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja den lilla ratten är avstängningsventil för inkommande kallvatten till beredaren, normalt alltid fullt öppen.

Den stora ratten är säkerhetsventilen, den öppnar om det blir för högt tryck i beredaren, sitter flödesmässigt efter avstängningsventilen.

Ratten längst bort i bild (mitt emot säkerhetsventilen) sitter termostatvredet
Direkt innan eller efter avstängningsventilen sitter en backventil som hindrar att varmvatten kommer in i kallvattnet.

Vid vinteravstängning så är det bra att ta bort bl.a. termostatblandare och andra saker där stående vatten kan frysa sönder saker.
Tack nu blev jag lite klokare och fattar det som att avstängningsventilen ska vara öppen jämt, även när beredaren ska fyllas?

R RickardLås skrev:
Tack nu blev jag lite klokare och fattar det som att avstängningsventilen ska vara öppen jämt, även när beredaren ska fyllas?
Framförallt då :)

• Gilla
RickardLås
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Framförallt då :)
Tack så mycket för hjälpen

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
På Tesy varmvattenberedare är det LK som tillverkar ventilkombinationen som faktiskt är det korrekta namnet på produkten i sin helhet.

En ventilkombination innehåller ett ventilrör (på kallvattnet) som innehåller: Avstängning, backventil, säkerhetsventil, (på vissa även en vaccuumventil) och en blandningsventil (på varmvattnet) som blandar ner beredarens temperatur på ca 60-65º C ner till 55ºC ut på varmvattenledningarna i huset. Det sitter normalt en backventil i blandningsventilen på inloppet KV.

Som redan nämnt så är alltid avstängningsventilen öppen, annars får du inget trycksatt varmvatten. Det är ju inkommande kallvatten i beredaren som puttar ut det varma vattnet!

Vid påfyllning ska alltid en blandare stå öppen för att få ur all luft ur beredaren. När det kommer endast vatten i blandaren i varmt läge så är beredaren full.

Här är en matnyttig beskrivning från Bauhaus ang din ventilkombination:
(Bauhaus verkar ha slutat sälja Tesy VVB numera)

https://www.bauhaus.se/media/pdf/3241570A.pdf

Ventilkombination för varmvattenberedare med beskrivande text och pilar som visar funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
sb2 och 3 till
  • Laddar…
kulle
Och sätt aldrig på strömmen förrän beredaren är fylld.

• Gilla
RickardLås och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.