Vi har en egen grävd brunn på tomten. Tidigare ägare har stängt av vattnet på vintern men vi skulle gärna vilja kunna vara ute vissa helger.
Pumpen är en hydroforpump (se https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731096/).
Pumpen sitter endast cirka 50 cm under brunnslock.
Jag antar att den kommer att frysa sönder om jag inte gör något. Är det möjligt att på något sätt vintersäkra pumpen?
På sikt är väl en möjlighet att ta upp pumpen och bygga ett pumphus men det hinns ju inte den här säsongen. Fritidshuset finns i Uppsala-området.
Pumpen är en hydroforpump (se https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731096/).
Pumpen sitter endast cirka 50 cm under brunnslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att den kommer att frysa sönder om jag inte gör något. Är det möjligt att på något sätt vintersäkra pumpen?
På sikt är väl en möjlighet att ta upp pumpen och bygga ett pumphus men det hinns ju inte den här säsongen. Fritidshuset finns i Uppsala-området.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Linda en värmetråd kring pump och vattenledningar och täck över brunnslocket ordentligt.
Ni måste även lägga värmeslingor i vattenledningen från pumpen upp och in i huset.
Stäng inte av värmeslingan någon gång, för startar man med frusen pump är det troligt något går sönder, och att tina upp ledningar mitt i vintern kan ta hela helgen.
Ni måste även lägga värmeslingor i vattenledningen från pumpen upp och in i huset.
Stäng inte av värmeslingan någon gång, för startar man med frusen pump är det troligt något går sönder, och att tina upp ledningar mitt i vintern kan ta hela helgen.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tack! Det var ett jättebra tips! Det finns ett uttag ledigt nere i brunnen.
Angående anslutning till huset verkar de ha tänk till. Det finns en slang upp till pump och hydrofor, men även en slang som går ner igen och en utgång 2-3 meter ner i brunnen. Det verkar alltså som att rören ligger på frostfritt djup. Även röret som går upp under huset (står på plintar) är isolerat.
Så hittar jag en lösning till pumpen så tror jag att vi klarar oss. Är det någon som kan rekommendera en värmeslinga?
Angående anslutning till huset verkar de ha tänk till. Det finns en slang upp till pump och hydrofor, men även en slang som går ner igen och en utgång 2-3 meter ner i brunnen. Det verkar alltså som att rören ligger på frostfritt djup. Även röret som går upp under huset (står på plintar) är isolerat.
Så hittar jag en lösning till pumpen så tror jag att vi klarar oss. Är det någon som kan rekommendera en värmeslinga?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Värmeslinga i den isolerade delen under huset är en bra ide.
Låt slingan sticka ner en bit i marken.
Det finns olika leverantörer med färdig längd och stickkontakt.
Låt slingan sticka ner en bit i marken.
Det finns olika leverantörer med färdig längd och stickkontakt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden