Jag har en blandning av koppar och gamla järnrör i källaren. Det har börjat läcka lite och vattentrycket i köksblandren är lågt. Jag behöver byta de bitar som är järn antar jag. De är 100 år gamla. Jag tänkte låta kopparföremål sitta och skarva til PEX slang. All dragning blir hängande i tak eller på väggen.
Tänkte göra det själv. Bör man provtrycka när man är klart och finns det saker att tänka på när man ansluter koppar till PEX. Jag behöver byta från anslutningen till inkommande rör också. Något speciellt där? Gäller försäkringen även om jag gjort det själv. Notera att det bara rör sig om öppen rördragning i källare. Tacksam för råd.

Pex funkar mot koppar. Men om det är öppen rördragning varför inte använda kopparrör? Du behöver inte ens kunna bocka rören med alla anslutningar som finns numera.
Jag har själv pex men då enbart då den är dold installation där jag kan byta röret utan att behöva byta golv.

• Gilla
Badad
  • Laddar…
Tack! Bra fråga! Jag föreställer mig att det är lättare för en amatör att lägga PEX än hårda kopparrör och ungefär samma kostnad. Är det så?

S
Synlig rördragning blir mycket snyggare med kopparrör än pex.
Försök att montera en pexslang rakt.

B Badad skrev:
Tack! Bra fråga! Jag föreställer mig att det är lättare för en amatör att lägga PEX än hårda kopparrör och ungefär samma kostnad. Är det så?
Med klämringskopplingar så är det lätt så länge du har ett bra kapverktyg. Ingen skillnad mot plast att koppla in. Koppar är snyggt. Pex ger inget bra estetiskt intryck även om det är i källaren. Rör i rör är överlägset i dold installation men inget jag skulle vilja ha på öppen yta.

• Gilla
Badad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.