Hejsan,

jag står inför ett dilemma som jag själv har orsakat och skulle vilja ha lite vägledning till hur jag ska göra.
förutsättningarna är enligt följande:

har ett hus där vattenmätaren sitter på inkommande ledning. för ca 5år sedan byggde jag en separat tvättstuga. för att få in vatten där så la jag dubbla slangar och kopplade på mig innan vattenmätaren. matningen går nu således in i tvättstugan, och sedan ut igen och in i huset. tanken var att flytta vattenmätaren till tvättstugan för att på så vis mäta allt vatten som förbrukas.
tvättstugan började dock inte användas direkt och när den väl gjorde det så glömdes/missades det att flytta mätaren. jag har helt enkelt missat/glömt/varit lat/knuffat det framför fram tills idag, och inser nu att jag verkligen måste lösa detta på bästa sätt. jag vill nu således flytta mätaren ifrån huset till tvättstugan och det är först nu jag inser att jag egentligen inte får det, utan det måste vara kommunens gubbar som flyttar den. jag trodde att man bara kunder flytta den som man själv ville, naivt nog.

för att förtydliga min frågeställning så har jag ingenting emot att betala en schablon-summa för förbrukat vatten. om vi gissar att det körts 5maskiner i veckan och varje maskin drar 50liter, x 5år så pratar vi om typ 5x52x50x5 = 65kbm. det är typ 650kr som jag "stulit" av kommunen.

jag har egentligen heller inga moraliska betänkligheter gällande att inte betala ovanstående summa, men vill göra rätt för mig framåt.

jag har nu 3 alternativ.

1. inte göra något alls. vilket innebär att jag kommer fortsätta stjäla vatten, och inte göra rätt för mig. sannolikheten att det upptäcks vid ett vattenmätarebyte är nog minimal. det är dock den vägen jag inte vill gå, då jag i grund och botten vill göra rätt för mig.

2. jag flyttar vattenmätaren själv till tvättstugan. har pratat med en rörmokare som tyckte att man kunde göra det, och man kan antagligen göra det utan att bryta sigillen. han trodde inte kommunen skulle märka att den är flyttad, då han trodde att dom antagligen inte har dokumenterat vart den satt senast dom bytte.

3. jag ringer kommunen och säger som det är. att jag har "stulit" vatten i några år, vill betala för det och att jag vill flytta mätaren. detta känns som mest rätt att göra.

nu till min egenliga frågställning. jag är rädd att jag kan råka i trubbel med kommunen...

A. om jag går på alternativ 2 och flyttar själv. så antar vi att kommunen har noterat vart mätaren satt sist och inser att jag själv har flyttat den utan att prata med dom. dom utgår då ifrån det värsta och bötfäller mig med en sjujävla straffavgift samt en på tok för hög schablonförbrukning.

B. jag ringer kommunen i tron om att jag bara behöver betala "en struntsumma" för den för brukningen som jag har förbrukat, men dom säger att jag har gjort fel, och resultatet blir ungefär som alternativ A.

så är det någon som vet hur det funkar? får man straffavgifter? skiljer dom sig om man själv meddelar att man gjort fel, kontra om kommunen upptäcker det? hur beräknas schablonen, tar dom i utav bara helvete, eller är den rimlig? jag vill inte råka ut för risken att få betala 10.000kr för att jag var klantig/glömsk. är risken lika stor för det oavsett val A eller B, så kan jag ju lika gärna chansa på A.

kommunen vågar jag inte ringa och fråga i detta skedet utan vill veta om det finns någon därute som har erfarenhet av ovan frågeställning?

Med vänlig hälsning Busgraab

Hatar när man svarar i en tråd uta att svara på frågan ordentligt. Så jag gör likadant. Tycker nämligen ett alternativ saknas.

Alt 4, koppla vattnet så tvättstugan matas efter vattenmätare, behålla placering och gjort rätt för sig framåt iaf.
Vad är vinsten att flytta ut den?

Alternativ 2.
Flytta mätaren utan att röra plomberingen, det är bara vart 10-15 år man byter mätaren och kommunen vet inte när du flyttade mätaren ”det var samtidigt som rörmokaren kopplade tvättstugan”.
Det förutsätter att mätaren inte är bytad dom senaste 5 åren.

J JKrister skrev:
Hatar när man svarar i en tråd uta att svara på frågan ordentligt. Så jag gör likadant. Tycker nämligen ett alternativ saknas.

Alt 4, koppla vattnet så tvättstugan matas efter vattenmätare, behålla placering och gjort rätt för sig framåt iaf.
Vad är vinsten att flytta ut den?
Hejsan, fullt befogad fråga.

där vattenmätaren sitter idag är det ett våtutrymme. under det är det krypgrund. jag vill dels inte dra mer rör med risk för frysning i krypgrunden, och dels vill jag inte göra ingrepp i våtutrymmet. utanför detta våtutrymme (utanför huset) är det så pass nära berg, så jag kan ej få ner slangen till frostfritt djup.

jag ser därmed ett detta som ett alternativ, även om det hade varit en väldigt bra idé.

3C: Ring kommunen och säg att du måste flytta mätaren innan du tar din nya tvättstuga i bruk.

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Alternativ 2.
Flytta mätaren utan att röra plomberingen, det är bara vart 10-15 år man byter mätaren och kommunen vet inte när du flyttade mätaren ”det var samtidigt som rörmokaren kopplade tvättstugan”.
Det förutsätter att mätaren inte är bytad dom senaste 5 åren.
mätaren är bytt 2013 tror jag, så det är några år kvar innan den byts. självklart kommer den vita lögnen dras om att den flyttades samtidigt som tvättstugan togs i bruk om dom frågar. men är jag bara paranoid om jag tänker mig att kommunen kommer att säga att den flyttades "igår" när dom kommer hit nästa gång om 5-10år? och därmed tvingar på mig et jättefaktura.

du skriver nr 2, men vet du om kommunen skriver upp vart mätaren satt sist? eller är jag bara orolig i onödan? samt då vad konsekvenserna blir om dom upptäcker att jag flyttat den själv?

B busgraab skrev:
mätaren är bytt 2013 tror jag, så det är några år kvar innan den byts. självklart kommer den vita lögnen dras om att den flyttades samtidigt som tvättstugan togs i bruk om dom frågar. men är jag bara paranoid om jag tänker mig att kommunen kommer att säga att den flyttades "igår" när dom kommer hit nästa gång om 5-10år? och därmed tvingar på mig et jättefaktura.

du skriver nr 2, men vet du om kommunen skriver upp vart mätaren satt sist? eller är jag bara orolig i onödan? samt då vad konsekvenserna blir om dom upptäcker att jag flyttat den själv?
Stängde du själv vattnet i gatan när du kopplade i tvättstugan? Eller var kommunen ute och gjorde det?

Ring kommunen och be dom komma och flytta mätaren till din nya tvättstuga.

Mer än så behöver du inte säga...

L Leif i Skåne skrev:
Stängde du själv vattnet i gatan när du kopplade i tvättstugan? Eller var kommunen ute och gjorde det?
Stängde av själv. Bor på landet och ventilen är ca 15m in på min tomt. Nu när jag läst lite grann verkar det som att jag inte får använda den ventilen. Konstiga regler. Jag har nog använt den 20ggr minst...

Klart du får. Den på din tomt ansvarar du själv för.

Har du kommunalt vatten så är ventilen din anslutningspunkt efter det kommunala och ventilen är kommunens/vattenverkets egendom, oavsett var den är placerad, normalt avsätts anslutning till all VA ca 0,5 meter utanför fastighetsgräns. I ditt fall kanske det var det enda möjliga att sätta en ventil där den nu är. Sen det med att manövrera den själv är ett lotteri och du har ännu så länge vunnit, tror det beror på att du rört den ( en del rörs inte på 25 års och då kan man vara illa ute ) men kommer nitlotten kommer det kosta en del för dig

J jonaserik skrev:
Har du kommunalt vatten så är ventilen din anslutningspunkt efter det kommunala och ventilen är kommunens/vattenverkets egendom, oavsett var den är placerad, normalt avsätts anslutning till all VA ca 0,5 meter utanför fastighetsgräns. I ditt fall kanske det var det enda möjliga att sätta en ventil där den nu är. Sen det med att manövrera den själv är ett lotteri och du har ännu så länge vunnit, tror det beror på att du rört den ( en del rörs inte på 25 års och då kan man vara illa ute ) men kommer nitlotten kommer det kosta en del för dig
Jag antar att ventilen isf bara ska ersättas? Grävmaskin har jag själv, så det borde gå att lösa gissar jag. Tills dess motionerar jag den från och till .

Men min grundfråga kvarstår egentligen. Hur ser kommunen på det? Får man någon straffavgift? Brukar dom föra register över placeringar?

Det lutar nog mest åt som någon nämnde ovan. Jag förbereder allt, sedan ber jag kommunen komma och flytta den. Men jag har en känsla av att dom kan se att tvättstugan inte är helt ny, så dom kommer nog ha en del frågor.

Ingen som vet någon som blivit påkommen med att ta vatten?

En Edit på mig själv, det kan vara så att den röris som kopplade in vattnet tänkte till och satte en ventil för dig för att kunna stänga av vid arbete och kommunen har en i gatan med. Sen det med att flytta mätaren eller koppla om rör är något som du kan göra själv, se hur du kan göra det på bästa sätt, behöver inte ge några efterverkningar, mätaren är säkert plombad med någon/några remsor över kopplingarna, att då flytta mätaren är något som du vill.

J jonaserik skrev:
En Edit på mig själv, det kan vara så att den röris som kopplade in vattnet tänkte till och satte en ventil för dig för att kunna stänga av vid arbete och kommunen har en i gatan med. Sen det med att flytta mätaren eller koppla om rör är något som du kan göra själv, se hur du kan göra det på bästa sätt, behöver inte ge några efterverkningar, mätaren är säkert plombad med någon/några remsor över kopplingarna, att då flytta mätaren är något som du vill.
Vattnet drogs in 74 tror jag, reglerna med ventiler var nog inte så noga. Ute i gatan finns ej här. Är endast åker. Närmaste ventil efter min är ca 500m bort. Den stänger av vattnet för ca 10-15 fastigheter.

Men du får gärna förtydliga din sista mening:
"Mätaren är säkert plombad med någon/några remsor över kopplingarna, att då flytta mätaren är något som du vill."

B busgraab skrev:
Jag antar att ventilen isf bara ska ersättas? Grävmaskin har jag själv, så det borde gå att lösa gissar jag. Tills dess motionerar jag den från och till .

Men min grundfråga kvarstår egentligen. Hur ser kommunen på det? Får man någon straffavgift? Brukar dom föra register över placeringar?

Det lutar nog mest åt som någon nämnde ovan. Jag förbereder allt, sedan ber jag kommunen komma och flytta den. Men jag har en känsla av att dom kan se att tvättstugan inte är helt ny, så dom kommer nog ha en del frågor.

Ingen som vet någon som blivit påkommen med att ta vatten?
Det är inte kommunen själv som kommer, utan en vvs’are som kommunen anlitar för sina uppdrag. Han lär inte bry sig, och om han ändå skulle säga något så är det bara att säga att tvättstugan inte har använts. Vad ska dom göra?

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.