med reservation för att jag inte använder rätt fackspråk(rätta mig gärna). för så lite som sex månader sen kallade jag den hydrofon.

jag är ägare till en hydrofor av märket gävle galvan modell s6 150 liter. tillverkningsår 1990. så fort jag sätter igång kran varsom i huset/spolar i toalett så pumpar den. när jag har researchat på frihand så har jag förstått att folk kan ha problem med för LITE luft i sin hydrofor, har jag kanske för MYCKET luft i min? trycket ligger på 1,5 kg av 6 kg. det lär väl vara för lite? ovanpå hydroforen sitter pumpen(?) som visar på 4 kPa x100(av 0-8).

tar tacksamt emot teorier, lektioner och/eller råd kring vad jag kan behöva göra!

ludwig

• Gammal röd hydrofor med mätare, ventil och pump, modell Gävle Galvan S6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrofor med mätare som visar på 4 kPa, modell från Gävle Galvan, bakgrund med klädnypor och handduk.
    Skapa konto
Du har definitivt för lite luft i hydroforen. Trycket har inget med luftmängden att göra.

Luften påverkar inte trycket utan bara hur mycket tryckreserv du får innan trycket i tanken sjunker. Luft går att komprimerad det gör inte vatten, så har du ingen luft så minskar trycket så fort du börjar tappa vatten. Har du luft expandera luften och bibehåller trycket.

Ja du har en del att lära kvar.
Det som sitter ovanpå hydroforen är tryckströmbrytaren, helt enkelt strömbrytaren till pumpen.
När trycket sjunker slås strömmen på.
Pumpen hittar du någon annanstans.

Knappast att du har för mycket luft, för mycket luft kommer ut i en kran när du öppnar den.
Luften i hydroforen funkar som en fjäder som trycker ut vatten så pumpen inte behöver starta för minsta lilla vattenskvätt.

Protte

Stäng av pumpen och tappa ut vatten ur tanken, halv tanken brukar vara lagom sedan stänger du igen och startar pumpen

• Gilla
ludwigjoakim
  • Laddar…
grymt ju, tack! sååå, vad gör jag nu?

Du borde ha en avtappning i botten på tanken. Ser ingen tilluft i toppen men luft kommer in nerifrån också det tar bara lite längre tid. Kolla i pejl röret på framsidan tills nivån är halvvägs i tanken.

• Gilla
ludwigjoakim
  • Laddar…
om jag ska tömma halva behållaren på vatten, hur vet jag när halva är tömd?

och vilka värden ska jag sikta på? när kan jag vara nöjd? vid 3-4 kg?

tack på förhand!

Töm tanken helt, då blir det typ halv tank när pumpen startar.

Har aldrig sett brytaren sitta i toppen av tanken, men de verkar ju funka bra.

L ludwigjoakim skrev:
om jag ska tömma halva behållaren på vatten, hur vet jag när halva är tömd?

och vilka värden ska jag sikta på? när kan jag vara nöjd? vid 3-4 kg?

tack på förhand!
Peijlröret på framsidan, brytaren bryter ju vid 4

Töm hela. Vid nolltryck är det för lite med halv tank luft.

D Daniel 109 skrev:
Töm hela. Vid nolltryck är det för lite med halv tank luft.
Skulle inte rekommendera TS att tömma hela tanken, inte utan och veta vad för pump som driver systemet. Vissa pumpar kan behöva mottryck för att fungera.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle inte rekommendera TS att tömma hela tanken, inte utan och veta vad för pump som driver systemet. Vissa pumpar kan behöva mottryck för att fungera.
jag provar halva!

okej haha där kom ut max EN liter vatten!

en jävla bild, men tänkte så syns kranen också.

• Ett vitt hink under en kran med röd spak med ca en liter vatten, intill röda rör i ett murrigt utrymme.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.