Blir lite som att hålla ett glas upp och ner måste komma in luft någonstans. Lät du den stå öppen en stund?
Ingen annan ventil längre upp?

De som ser ut som en ventilhatt (den är också ett verktyg för att skruva isär en bilventil, schrader) går den och skruva av, ser ut som om man kan släppa in luft där. Ventilhatt-liknande verktyg för att skruva isär bilventil, omgiven av en orange markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kulle
  • Laddar…
har haft kranen öppen 10 minuter och inte fått ut mer vatten. ska jag ha kranen öppen om jag ska öppna ventilen? är meningen att mer vatten ska komma ut om jag får in luft där uppe?

Min hydrofor har en liten lucka på framsidan långt ner. Den brukar jag lossa lite på för att få in luft och då blir det full sprutt i avtappningskranen.

Just så, de är nog en bilventil så du måste trycka in stiftet i mitten.

T topmount skrev:
Just så, de är nog en bilventil så du måste trycka in stiftet i mitten.
stämde ju precis, nu rinner vattnet, MEN... det här transparanta röret som ska indikera nivå. där händer ingenting, det ser bara ut att vara helt fullt. har ändå tömt 30 liter snart. kan jag gå på något annat? typ en viss mängd vatten?

Har du tömt ut 30-40 l vatten, så kan du ju provköra och se att det har gjort verkan. Vid ett senare tillfälle kan du optimera inställningarna.
Tag då reda på vilken pumptyp det är och om den ev. behöver mottryck för att fungera. Behöver den inget mottryck, så kan du göra om proceduren och tappa ur hela kärlet, så får du lagom med luft där inne.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du tömt ut 30-40 l vatten, så kan du ju provköra och se att det har gjort verkan. Vid ett senare tillfälle kan du optimera inställningarna.
tack allihopa, älskar detta forum!

trevlig helg och jag återkommer säkerligen!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
30 liter och stämmer nog rätt bra vad som rymms i toppen av tanken innan pejl röret men testa om detta hjälper

Det finns inga pumpar som måste ha mottryck. Kan du öppna någon mer kran?

Pumparna behöver inget mottryck, MEN en ejektorpump behöver lite vatten för att komma igång, tappar då för mycket så vill det sig inte mer.
Om TS följer kablarna från tryckströmbrytaren, åt ena hållet är det elcentralen, åt andra hållet är pumpen. Ta bild på vad du hittar.
Du har säkert ett brunn någonstans.

Protte

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vatten i röret , kan vara så att kranarna uppe och nere på röret är stängda och då ser man inte nivån.

Protte

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga pumpar som måste ha mottryck. Kan du öppna någon mer kran?
En ejektorpump i vår stuga behöver definitivt det för att inte tappa fart på driftvattnet. Öppnar man ventilen till hydroforen fullt vid påfyllning på våren tappar pumpen kraft och man får starta om hela uppstart processen igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.