B busgraab skrev:
"Mätaren är säkert plombad med någon/några remsor över kopplingarn
Det normala är när det är kommunalt så ska det inte gå att koppla förbi den eller vända på den, kommunen debiterar efter förbrukning, det är som med EL-mätaren, den är plomberad den med, sitter det ingen plombering så är det bara att stänga av plocka loss den och flytta på den.

Ang. plombering så är det nog inga större problem om den saknas. Jag menar, ett litet barn rycker lätt bort den, och där finns väl inget brottsligt uppsåt...

F Fluxor skrev:
Ang. plombering så är det nog inga större problem om den saknas. Jag menar, ett litet barn rycker lätt bort den, och där finns väl inget brottsligt uppsåt...
Jag dammsög upp min plombering som var nån form av tygbit med klister på baksidan..

VA-avdelningen på kommunen skrattade nästan åt mig när jag ringde och frågade om de ville komma ut och klistra på en ny...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag dammsög upp min plombering som var nån form av tygbit med klister på baksidan..

VA-avdelningen på kommunen skrattade nästan åt mig när jag ringde och frågade om de ville komma ut och klistra på en ny...
Precis min uppfattning med. De bryr sig inte nämnvärt...

När jag drog om vatten och avlopp ut till kommunens nät så passade jag på att byta vattenmätarkonsol också, gjorde jobbet själv förutom grävningen. Eftersom det givetvis inte fanns någon plombering kvar efter det så ringde jag till Stockholm vatten och berättade vad som hänt, svaret blev "Det är lugnt, är ju inte guld vi handlar med och jag ser här att vi ska byta din mätare om ett par år"
Stockholm vatten har varit underbart smidiga att ha att göra med, fast var ju 8-10 år sedan.

Givetvis löser du detta själv utan att blanda in kommunen. Bespara dig själv och samhället den administrationen, herregud.

Som någon skrev är det heller inte en expertkommission från kommunen som kommer och byter din mätare. Det är en ensam rörmokare som har ramavtal med kommunen. Han kommer inte ha med en 3D-modell av ditt hus som visar var mätaren satt sist. Han frågar dig var den sitter, byter den på 10 minuter och åker sen vidare till de andra 2000 mätarna han ska byta (om 10 år då du dessutom har glömt allt detta och kanske t.o.m. flyttat).

• Gilla
busgraab och 1 till
  • Laddar…
Om du nu skall flytta mätaren så se till att sätt ett T uttag efter mätare före avstängningskranen in mot huset.
Här kopplar du in ett vattenutkastare! Då kan man stänga vattnet in till huset för service och ha kvar vatten i trägårdsslangen. Det är guld värt när byte av en duschblandare krånglar eller en vattenläcka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.